میزان مصرف برق کولر گازی چقدر است : تمامی مدل ها

مصرف برق کولر گازی چند وات است؟

مصرف برق کولر گازی یکی از سوالات متداول مشتریان فروشگاه دماکالا است که قصد داریم در این مقاله به آن پاسخ دهیم. کولر گازی ها یکی از کاربردی ترین و پر طرفدار ترین تجهیزات تهویه مطبوع دارند که با توجه به برخوردار بودن قابلیت سرمایشی و گرمایشی، در سراسر طول سال کاربرد دارند. با وجودی که همه ما دوست داریم با روشن گذاشتن کولر گازی در تمام ساعات روز از هوای تهویه و تصفیه شده لذت ببریم، اما ممکن است نگرانی از قبض برق آخر ماه، مانع این کار شود.

در این مقاله قصد داریم ببینیم که مصرف برق کولر گازی چقدر است و چطور میتوانیم میزان مصرف برق کولر گازی و هزینه برق کولر گازی را محاسبه کنیم. با توجه به این که مصرف برق کولر گازی در حالت سرمایشی با گرمایشی متفاوت است، میزان مصرف برق کولر گازی در حالت گرمایش را نیز بررسی خواهیم کرد.

اگر می خواهید بدانید مصرف برق کولر گازی چند وات است با ما همراه باشید.

آیا مصرف برق اسپلیت زیاد است؟

اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که آیا مصرف برق اسپلیت زیاد است یا نه. اسپلیت های دیواری یکی از انواع بسیار پر کاربرد کولر گازی ها هستند. در حالی که کولر گازی ها در انواع دیگر مثل کولر پنجره ای، داکت اسپلیت، کولر گازی ایستاده، کولر گازی پرتابل و … نیز موجود هستند، بسیاری از مردم وقتی درباره کولر گازی صحبت می کنند، منظورشان همان اسپلیت است.

به طور کلی مصرف برق کولر های گازی نسبت به کولر آبی یا چیلر و مینی چیلر بیشتر است. البته مصرف برق کولر گازی با توجه به ظرفیت، اینورتر بودن یا نبودن، برند، تکنولوژی ساخت، دمای هوا، عایق بندی محیط و … متفاوت است اما به طور کلی می توان گفت مصرف برق اسپلیت نسبت به بقیه سیستم های تهویه مطبوع بیشتر است. 

با توجه به مزایای کولر گازی، شاهد آن هستیم که اکثر مشتریان فروشگاه دماکالا، ترجیح می دهند از این سیستم استفاده کنند. در این صورت پیشنهاد ما این است که با انتخاب کولر گازی کم مصرف و رعایت نکات کاهش مصرف برق کولر گازی، تا حد امکان هزینه برق کولر گازی خود را پایین بیاورید.

میزان مصرف برق کولر گازی اینورتر چقدر است؟

یکی از بهترین روش ها برای کاهش هزینه های برق مصرفی کولر گازی این است که به جای کولر گازی های معمولی، کولر گازی اینورتر بخرید. با وجودی که قیمت کولر گازی اینورتر بیشتر از معمولی است، اما تکنولوژی استفاده شده در این کولر گازی ها مصرف برق را 30 تا 40 درصد کاهش می دهد. بنابراین چون شما با خرید کولر گازی اینورتر هزینه برق خود را کاهش می دهید، این کولر ها به صرفه تر هستند.

برای آشنایی بیشتر با کولر گازی های اینورتر مقاله از کجا و چگونه بفهمیم کولر گازی اینورتر است را در سایت دماکالا مطالعه کنید.

مصرف برق انواع کولر گازی چند وات است؟

همانطور که اشاره کردیم کولر گازی ها در انواع مختلفی تولید می شوند که اسپلیت دیواری یکی از آن ها است. کولر گازی های پنجره ای، داکت اسپلیت ها، کولر گازی های پرتابل، کولر های ایستاده، کولر گازی های مولتی پنل و همه انواع کولر گازی ها از یک مکانیسم مشابه برای تهویه هوا استفاده می کنند اما ساختار و برخی ویژگی های آن ها متفاوت است. 

با توجه به این که نحوه کار این کولر گازی ها مشابه است، مصرف برق آن ها نیز تقریبا در یک محدوده قرار دارد. با این حال مصرف برق کولر گازی پنجره ای نسبت به بقیه کولر گازی ها بیشتر است. کولر گازی های ایستاده هم چون عموما ظرفیت بالایی دارند و برای سالن های بزرگ کاربرد دارند، مصرف برق بیشتری نسبت به مدل های خانگی دارند. هر چه ظرفیت کولر گازی بیشتر باشد مصرف برق آن نیز بیشتر می شود.

برای مقایسه مصرف برق کولر گازی و داکت اسپلیت مقاله مصرف برق داکت اسپلیت بیشتر است یا کولر گازی؟ را در وبسایت دماکالا مطالعه کنید

 

جدول مصرف برق کولر گازی بر اساس نوع
کولر گازی پرتابل حدود 4100 وات در ساعت
کولر گازی اسپلیت دیواری حدود 2900 وات در ساعت
کولر گازی پنجره ای بین 500 تا 1440 وات در ساعت بر اساس اندازه 

 

فرمول محاسبه هزینه برق کولر گازی 

هزینه برق کولر گازی بر اساس سه عامل مهم تعیین می شود:

  • کولر گازی شما در هر ساعت چند کیلووات برق مصرف می کند
  • هزینه هر کیلووات برق مصرفی شما چقدر است
  • کولر گازی در روز، هفته یا ماه چند ساعت روشن است.

شما می توانید بر اساس این سه عامل، هزینه برق کولر گازی را به صورت تقریبی محاسبه کنید. این که کولر گازی در هر ساعت چند کیلووات برق مصرف می کند را می توانید با مطالعه دفترچه راهنما یا مشخصات محصول روی لیبل خود دستگاه متوجه شوید. همچنین می توانید مدل دستگاه را سرچ کنید و مشخصات آن را مطالعه کنید و ببینید میزان مصرف برق کولر گازی شما چقدر است.

هزینه هر کیلووات برق مصرفی را می توانید از آخرین قبض برق پیدا کنید. 

در نهایت میزان مصرف برق کولر گازی kWh را در هزینه هر کیلووات برق ضرب کنید تا هزینه یک ساعت استفاده از کولر گازی حاصل شود. سپس این هزینه را در تعداد ساعاتی که از کولر گازی استفاده می کنید ضرب کنید تا هزینه نهایی به دست آید.

عوامل موثر روی مصرف برق کولر گازی

این که مصرف برق کولر گازی چند وات است، به عوامل متعددی بستگی دارد که در متن به چند تا از آن ها به طور مختصر اشاره کردیم. این عوامل را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

ظرفیت کولر گازی که با واحد BTU یا تن اندازه گیری می شود (مثلا کولر گازی 12000 بی تی یو یا کولر گازی 2 تن). هر چه ظرفیت بیشتر باشد مصرف برق کولر گازی بیشتر می شود.

راندمان و بهره وری کولر گازی که هر چه بالاتر باشد، کولر گازی برق کمتری مصرف می کند

میزان استفاده از کولر گازی؛ طبیعتا هر چه ساعات بیشتری کولر گازی را روشن بگذارید، برق بیشتری مصرف می شود

دمای بیرون: هر چه اختلاف دمای بیرون و دمای تنظیم شده کولر گازی بیشتر باشد، کمپرسور باید سخت تر کار کند و بنابراین برق بیشتری هم مصرف می کند. بنابراین در گرم ترین روزهای تابستان، کولر گازی برق بیشتری مصرف می کند تا در روز هایی که هوا خنک تر است. 

کیفیت نصب کولر گازی: زمانی که کولر گازی میخرید و می خواهید آن را نصب کنید، حتما از یک نصاب حرفه ای و معتبر کمک بگیرید. چرا که اگر کولر گازی با رعایت اصول و استاندارد های به روز نصب شود، برق کمتری مصرف می کند.

جدول مصرف برق کولر گازی 

با وجودی که مصرف برق کولر گازی به عوامل زیادی بستگی دارد و بسته به برند و مدل می تواند متفاوت باشد، در جدول زیر می توانید مقادیر تقریبی مصرف برق کولر گازی با ظرفیت های متفاوت را ببینید. البته باز هم پیشنهاد می کنیم که مصرف برق دقیق هر مدل کولر گازی را از مشخصات آن پیدا کنید و به این مقادیرتقریبی بسنده نکنید.

 

جدول میزان مصرف برق کولر گازی
میزان مصرف برق کولر گازی 6000 0.3 تا 0.5 کیلووات ساعت
میزان مصرف برق کولر گازی 12000 (1 تن) 0.6 تا 1 کیلووات ساعت
میزان مصرف برق کولر گازی 18000 (1.5 تن) 0.8 تا 1.5 کیلووات ساعت
میزان مصرف برق کولر گازی 24000 (2 تن) 1 تا 1.8 کیلووات ساعت
میزان مصرف برق کولر گازی 30000 (2.5 تن) 1.2 تا 2.14 کیلووات ساعت
میزان مصرف برق کولر گازی 36000 (3 تن) 1.5 تا 2.8 کیلووات ساعت
میزان مصرف برق کولر گازی 48000 (4 تن) 2 تا 3.5 کیلووات ساعت
میزان مصرف برق کولر گازی 60000 (5 تن) 2.5 تا 4.5 کیلووات ساعت

 

این ها مقادیر حدودی وات مصرفی کولر گازی بر اساس ظرفیت هستند. مثلا یک کولر گازی 12000 به طور میانگین باید چیزی حدود 0.6 تا 1 کیلووات ساعت برق مصرف کند. اگر این کولر روزانه 8 ساعت روشن باشد، مصرف برق روزانه چیزی بین 4.8 تا 8 کیلو وات خواهد بود. به همین شکل می توان مصرف برق این کولر گازی را در هفته، ماه و سال نیز محاسبه کرد.

 

مصرف برق کولر گازی در حالت گرمایش چقدر است؟

 

در حال گرمایش کمپرسور کولر گازی روشن است و کولر گازی همان فرایند سرمایش را به صورت معکوس انجام می دهد. گرمایش کولر گازی در حالت سیکل معکوس برق زیادی مصرف می کند که حتی از حالت سرمایش هم بیشتر است. به همین دلیل خانه هایی که در فصل زمستان از حالت گرمایش کولر گازی استفاده می کنند، قبض برق سنگین تری دارند. 

اگر کولر گازی شما از نوع سرمایش و گرمایش باشد و هر دو حالت را داشته باشد، میزان مصرف برق کولر گازی در حالت گرمایش را هم می توانید از مشخصات محصول پیدا کنید و بر اساس روشی که توضیح دادیم، محاسبه نمایید.

 

فن کولر گازی چقدر برق مصرف میکند؟

کار کردن کولر گازی روی حالت فن برق بسیار کمتری را مصرف می کند. وقتی کولر گازی را روی حالت فن قرار می دهید، کمپرسور کار نمی کند و فقط فن کولر گازی هوای موجود را به گردش در می آورد. در این حالت کولر گازی خنک کنندگی چندانی ندارد و فقط هوای موجود را به گردش در می آورد و تصفیه می کند. در حال فن بسته به مدل کولر گازی، چیزی حدود 150 وات انرژی مصرف می شود در حالی که وقتی کمپرسور روشن شود، این مقدار بسیار بیشتر خواهد بود. 

آیا درجه کولر در مصرف برق تاثیر دارد؟

مصرف برق کولر گازی چند وات است؟ آیا درجه کولر در مصرف برق تاثیر دارد؟

بله درجه کولر گازی در مصرف برق آن تاثیر دارد. وقتی کولر گازی را روی دمای پایینی قرار می دهید، کمپرسور کولر باید به مدت بیشتری کار کند تا محیط را به دمای مطلوب شما برساند. از طرف دیگر، اگر کولر گازی را روی دمای بالاتری بگذارید، کمپرسور تحت فشار کمتری قرار می گیرد و برق کمتری هم مصرف می کند. معمولا دمای 24 تا 26 درجه در فصل گرما بهینه ترین دما از نظر مصرف برق است و پیشنهاد می کنیم کولر گازی را حداقل روی 24 درجه تنظیم کنید.

مصرف برق کولر گازی چند آمپر است؟

مصرف برق کولر گازی بر اساس واحد آمپر را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

 

آمپر مصرفی کولر گازی
کولر گازی 12000 اینورتر 5 آمپر
کولر گازی 18000 اینورتر 7 آمپر
کولر گازی 24000 اینورتر 8 آمپر
کولر گازی 30000 اینورتر 10 آمپر

 

علاوه بر کیلووات و کیلووات ساعت، از واحد آمپر هم برای جریان برق مصرفی کولر گازی استفاده می شود. برای این که با تفاوت های این چند واحد بیشتر آشنا شوید، آن ها را در ادامه توضیح می دهیم.

معنی کیلو وات کولر گازی

کیلووات کولر گازی حاصل ضرب آمپر در ولت است. به زبان ساده، واحد کیلو وات نشان دهنده سرعت مصرف انرژی است. هر چه کیلووات بیشتر باشد، یعنی کولر گازی برق بیشتری مصرف می کند.

معنی کیلو وات ساعت کولر گازی

کیلووات ساعت واحدی است که برای سنجش میزان برق مصرفی کولر گازی استفاده می شود. کیلووات ساعت به زبان ساده میزان مصرف برق کولر گازی در واحد زمان است. به همین دلیل است که در این مقاله هرجا صحبت از میزان مصرف برق کولر کردیم، با واحد کیلووات ساعت آن را نشان داده ایم. 

معنی آمپر کولر گازی

آمپر کولر گازی واحدی است برای اندازه گیری جریان برق مصرفی کولر گازی. به زبان ساده، آمپر نشان دهنده تعداد الکترون هایی است که در مدار در گردن هستند.

معنی ولت کولر گازی

ولت واحدی است که اختلاف فشار الکتریکی را می سنجد. ولت کولر گازی یا همان ولتاژ سرعت عبور جریان الکتریکی از مدار را اندازه گیری می کند.

سوالات متداول

مصرف برق کولر گازی 12000 چند وات است؟

میزان مصرف برق کولر گازی 12000 یا 1 تن همانطور که در جدول مصرف برق کولر گازی به آن اشاره کردیم در هر ساعت حدود 0.8 کیلووات ساعت است (به طور میانگین). بنابراین اگر یک کولر 12000 هر روز 8 ساعت کار کند، در ماه حدود 192 کیلووات برق مصرف خواهد کرد.هزینه برق مصرفی این کولر گازی را میتوانید با ضرب کردن این عدد در هزینه هر کیلووات برق مصرفی بر اساس آخرین قبض برق، محاسبه کنید. 

میزان مصرف برق کولر گازی 18000 چند وات است؟

میزان مصرف برق کولر گازی 18000 بر اساس جدول مصرف برق کولر گازی که در این مقاله ارائه کردیم به طور میانگین حدود 1.15 کیلووات ساعت است. بنابراین در صورتی که یک کولر 18000 روزانه 8 ساعت روشن باشد، در طول یک ماه چیزی حدود 276 کیلووات برق مصرف خواهد کرد. هزینه برق مصرفی این کولر گازی را میتوانید با ضرب کردن این عدد در هزینه هر کیلووات برق مصرفی بر اساس آخرین قبض برق، محاسبه کنید. 

میزان مصرف برق کولر گازی  24000 چند وات است؟

میزان مصرف برق کولر گازی 24000 یا 2 تن، حدود 1.5 کیلووات در هر ساعت است. برای مثال اگر در نظر بگیریم این کولر گازی در طول شبانه روز 8 ساعت روشن باشد، مصرف کولر گازی در ماه حدود 360 کیلو وات خواهد بود. شما می توانید این عدد را در هزینه هر کیلووات برق مصرفی ضرب کنید و هزینه برق این کولر گازی را بدست آورید.

میزان مصرف برق کولر گازی  30000 چند وات است؟

میزان مصرف برق کولر گازی 30000 یا 2.5 تن چیزی حدود 1.7 کیلووات است. اگر یک کولر گازی 30000 روزانه 8 ساعت روشن باشد، در طول یک ماه چیزی حدود 408 کیلووات ساعت برق مصرف خواهد کرد. هزینه برق مصرفی این کولر گازی را میتوانید با ضرب کردن این عدد در هزینه هر کیلووات برق مصرفی بر اساس آخرین قبض برق، محاسبه کنید. 

مصرف برق کولر گازی 36000 چند وات است؟

میزان مصرف برق کولر گازی 36000 یا 3 تن به طور میانگین حدود 2.5 کیلووات ساعت است. در صورتی که فرضا این کولر گازی روزی 8 ساعت کار کند، ماهانه چیزی حدود 600 کیلووات برق مصرف می شود. هزینه برق مصرفی این کولر گازی را میتوانید با ضرب کردن این عدد در هزینه هر کیلووات برق مصرفی بر اساس آخرین قبض برق، محاسبه کنید. 

دسته بندی خدمات دماکالا

تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟