چیلر بهتر است یا کولر گازی؟

چیلر بهتر است یا کولر گازی؟

چیلر و کولر گازی هر دو از سیستم های تهویه مطبوع کاربردی و پر طرفدار هستند که هر یک مزایا و معایب خاص خودش را دارد و برای کاربرد های خاصی مناسب است. این سوال که چیلر بهتر است یا کولر گازی برای بسیاری از مشتریان فروشگاه دماکالا پیش می آید؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی تفاوت چیلر و کولر گازی بپردازیم و ببینیم هر یک از این سیستم ها چه ویژگی هایی دارند.

توجه داشته باشید که انتخاب سیستم تهویه مطبوع برای هر ساختمان به عوامل متعددی مثل معماری و کاربری ساختمان، بودجه، شرایط آب و هوایی و … بستگی دارد و نمی توان به طور قطع گفت که برای همه ساختمان ها چیلر مناسب تر است یا کولر گازی مناسب تر است.

با همین رویکرد تا پایان این مقاله با بررسی همه جانبه چیلر و کولر گازی با ما همراه باشید. حتما نظرات و تجربیاتی که پیرامون این دو سیستم تهویه مطبوع دارید را در بخش کامنت های سایت با ما در میان بگذارید.

کولر گازی چیست و چگونه کار می کند؟

چیلر بهتر است یا کولر گازی؟ مقالات مرتبط با کولرگازی

کولر گازی ها انواع مختلفی دارند مثل کولر ایستاده، داکت اسپلیت، کولر پنجره ای و … . اما معمولا از کلمه کولر گازی برای اشاره به اسپلیت دیواری استفاده می شود. اسپلیت دیواری یکی از انواع کولر گازی است که به علت کاربرد بیشتری که دارد، بین مردم بیشتر شناخته شده است. در این مقاله هر جا از کلمه کولر گازی استفاده می کنیم، به اسپلیت دیواری اشاره داریم. البته مکانیسم عمل همه کولر گازی ها (اعم از داکت اسپلیت، کولر ایستاده و … ) یکسان است.

کولر گازی از دو یونیت خارجی و داخلی تشکیل می شود. یونیت خارجی در فضای باز بیرون از ساختمان نصب می شود و یونیت داخلی، در فضای داخل آپارتمان. یونیت خارجی کولر گازی شامل کمپرسور و کندانسور است و یونیت داخلی نیز شامل اواپراتور و فن. پایه کار کولر گازی ها، گاز مبرد است. گاز مبرد طی یک فرایند ویژه از یونیت داخلی به سمت یونیت داخلی حرکت می کند. افت فشار و دمای گاز مبرد در یونیت داخلی کولر گازی منجر به خنک شدن هوا می شود. هوای خنک به واسطه حرکت فن ها به گردش در آمده و وارد فضای منزل می شود.

از آنجایی که کل مکانیسم کار کولر گازی بر مبنای کار کمپرسور است، کولر گازی نسبت به بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع برق بیشتری مصرف می کند. فرایندی که برای شما توضیح دادیم، سیکل تبرید کولر گازی به زبان ساده بود. کولر گازی هایی که قابلیت گرمایش در زمستان را هم دارند، معکوس این فرایند را برای گرم کردن هوای محیط انجام می دهند.

چیلر چیست و چگونه کار می کند؟

چیلر بهتر است یا کولر گازی؟ مقالات مرتبط با کولرگازی

چیلر ها به دو دسته کلی تراکمی و جذبی تقسیم می شوند. چیلر جذبی نوع قدیمی تر چیلر است که با گاز شهری و سوخت های فسیلی کار می کند اما چون فضای زیادی را اشغال می کند و هزینه زیادی هم دارد، زیاد از آن استفاده نمی شود. از طرف دیگر چیلر های تراکمی که پر کاربرد ترین نوع چیلر هستند، از قطعاتی مثل کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، و شیر انبساط تشکیل می شوند. اساس کار این نوع چیلر ها سیکل تبرید تراکمی است. چیلر کار خنک کردن مبرد را انجام می دهد. سپس مبرد که خنک شده است، وارد فن کویل شده و هوا را خنک می کند.

خود چیلر های تراکمی به دو دسته چیلر تراکمی هوا خنک و چیلر تراکمی آب خنک تقسیم می شوند که تفاوت ن ها در شیوه خنک کردن کندانسور است. چیلر ها در ترکیب با فن کویل و در برخی موارد هواساز، کار خنک کردن محیط را انجام می دهند.

مزایا و معایب کولر گازی

در این بخش به مزایا و معایب کولر گازی ها می پردازیم:

مزایای کولر گازی

  • خنک کنندگی قوی و سریع هوا
  • قابلیت کنترل رطوبت هوا و مناسب برای شهر هایی که رطوبت هوای بالا دارند
  • عدم استفاده از آب
  • مجهز به فیلتر های تصفیه هوا
  • سر و صدای کم
  • نصب آسان (اسپلیت دیواری)
  • کاهش حشرات مزاحم
  • قابلیت کنترل آسان دما و رطوبت
  • امکان استفاده از گرمایش در فصل زمستان

معایب کولر گازی

  • قیمت نسبتا بالا به خصوص برند های خارجی
  • مصرف برق نسبتا بالا در مقایسه با سیستم های دیگر
  • سر و صدای زیاد یونیت خارجی

مزایا و معایب چیلر

در این بخش به مزایای و معایب چیلر می پردازیم:

مزایای چیلر

  • ظرفیت بالا
  • مصرف برق کم
  • مقرون به صرفه

معایب چیلر

  • اندازه و وزن زیاد
  • هزینه بالای نگهداری و تعمیرات
  • نصب دشوار

مقایسه ظرفیت چیلر با کولر گازی

چیلر بهتر است یا کولر گازی؟ مقالات مرتبط با کولرگازی

یکی از تفاوت های اصلی چیلر با کولر گازی، ظرفیت این دو سیستم است. ظرفیت کولر گازی محدود است و در فضا هایی که متراژ خیلی بالا دارند، در صورت انتخاب کولر گازی ناچار هستید که چندین کولر گازی مستقل نصب کنید. با این وجود چیلر ها با توجه به ظرفیت بالایی که دارند می توانند متراژ های بالا را هم پوشش دهند.

ساختار اسپلیت دیواری ها به گونه ای است که شما مجبور هستید برای هر سالن یا اتاق یک اسپلیت جداگانه با ظرفیت متناسب با متراژ نصب کنید. مثلا برای یک واحد مسکونی با سه اتاق خواب، باید برای سالن یک یا دو اسپلیت نصب شود و برای هر یک از اتاق ها یک اسپلیت کوچک تر. در حالی که چیلر ها این مشکل را ندارد و به صورت مستقل می توانند سرمایش کل ساختمان را تامین کنند.

به طور کلی استفاده از کولر گازی برای متراژ های بالای 150 تا 200 متر مربع منطقی نیست و از نظر اقتصادی توجیهی ندارد. در عوض پیشنهاد می شود برای این متراژ ها حتما از چیلر استفاده کنید.

چیلر ها می توانند به عنوان یک سیستم خنک کننده مرکزی عمل کنند در حالی که کولر گازی های دیواری این قابلیت را ندارند. یک چیلر مرکزی و تعدادی هواساز یا فن کویل می تواند کل فضای یک ساختمان بزرگ را به خوبی پوشش دهد.

مقایسه مصرف انرژی چیلر با کولر گازی

میزان مصرف برق دستگاه یکی از فاکتور های بسیار مهم هنگام انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب است. هم کولر گازی و هم چیلر با برق کار می کنند و مبنای کار هر دو کمپرسور است. بخش عمده مصرف برق هر دو دستگاه مربوط به کمپرسور است و چیزی که تعیین کننده میزان مصرف برق هر یک از این دو دستگاه است، نوع و ظرفیت کمپرسور است. بنابراین در سرمایش، باید به ظرفیت و برچسب انرژی هر یک نگاه کنیم اما در گرمایش، چیلر ها بسیار کم مصرف تر از کولر گازی هستند که علت آن را در ادامه مقاله توضیح داده ایم.

از طرفی یک مدل چیلر وجود دارد که با گاز شهری کار می کند و به آن چیلر گازی گفته می شود. این چیلر ها به جای موتور کمپرسور از موتور احتراق استفاده می کنند و هم قابلیت تولید سرما و هم گرما را دارند. به علت استفاده از گاز شهری، هزینه انرژی این چیلر ها نسبت به چیلر های برقی کمتر است.

مقایسه چیلر با کولر گازی از نظر گرمایش

با وجودی که وقتی اسم چیلر و کولر گازی را می شنویم اولین چیزی که در ذهنمان تداعی می شود خنک کردن هوا در فصل تابستان است، اما این سیستم ها در زمستان نیز می توانند گرمایش لازم را تامین کنند.

بسیاری از کولر گازی ها قابلیت گرمایشی هم دارند. کولر گازی کار گرمایش را به واسطه معکوس کردن سیکل تبرید انجام می دهد. برای گرمایش کولر گازی برق زیادی مصرف می شود؛ به همین دلیل است که معمولا استفاده از کولر گازی به عنوان منبع مستقل گرمایش در فصل زمستان توصیه نمی شود.

از طرف دیگر، چیلر ها این قابلیت را دارند که به واسطه اتصال کویل آب گرم، کار تامین گرمایش را انجام دهند. آب گرم لازم از پکیج یا بویلر موتورخانه تامین می شود و بنابراین مصرف برق و گاز دستگاه نسبتا پایین است. در این حالت کمپرسور چیلر کاملا خاموش می ماند و به اصطلاح استراحت می کند. از آنجایی که بخش قابل توجه مصرف برق دستگاه مربوط به کمپرسور است، استفاده از چیلر برای گرمایش در زمستان یک روش به صرفه و کم مصرف به حساب می آید.

مقایسه تصفیه هوای چیلر با کولر گازی

چیلر بهتر است یا کولر گازی؟ مقالات مرتبط با کولرگازی

تصفیه هوا یکی از قابلیت های مهم سیستم های تهویه مطبوع است که آلاینده ها، ذرات، گرد و غبار و حتی در بسیاری از موارد ذرات بیماری زا و بو های ناخوشایند را از محیط حذف می کند. خود  چیلر به تنهایی نمی تواند هوا را تصفیه کند اما اگر چیلر را به هواساز متصل کنید، فیلتر های چند لایه آن به تصفیه هوای حرفه ای محیط کمک می کنند. حتی در این موارد می توانید از فیلتر های هپا استفاده کنید که تا 99.97 درصد از آلاینده ها را فیلتر می کند. از طرف دیگر تقریبا همه یونیت های داخلی کولر گازی ها به فیلتر تصفیه هوا مجهز هستند که بسته به مدل متفاوت است. البته فیلتراسیونی که در کولر گازی اتفاق می افتد نسبت به فیلتراسیون هواساز ضعیف تر است.

برای آشنایی بیشتر با هواساز مقاله تفاوت داکت اسپلیت با هوا ساز را در مجله دماکالا مطالعه کنید.

مقایسه چیلر با کولر گازی از نظر کنترل رطوبت

یکی از قابلیت های مهم در سیستم های تهویه مطبوع امکان کنترل رطوبت است. در شهر هایی که رطوبت بالایی دارند مثل شهر های ساحلی شمال  و جنوب ایران، بالا بودن رطوبت هوا در فصل تابستان آزار دهنده است و بنابراین باید از سیستمی استفاده کنیم که رطوبت را کاهش دهد. از طرفی، خشکی هوا در برخی شهر ها به خصوص بعد از روشن گذاشتن کولر، می تواند تجربه ناخوشایندی برای ساکنین ایجاد کند و در این موارد نیاز است که رطوبت هوا مقداری افزایش پیدا کند.

کولر گازی ها به طور طبیعی زمانی که کار می کنند رطوبت هوا را کاهش می دهند. به همین دلیل است که در شهر هایی که رطوبت بالا دارند، معمولا همه خانه ها از کولر گازی استفاده می کنند. از طرف دیگر خود چیلر به تنهایی نمی تواند رطوبت هوا را کنترل کند اما فن کوئل مشابه با اسپلیت، رطوبت هوا را کم می کند.

با این وجود اگر به دنبال یک سیستم با قابلیت کنترل رطوبت حرفه ای و پیشرفته باشید، اتصال هواساز به چیلر انتخاب بسیار مناسبی است. هواساز امکان کنترل دقیق رطوبت هوا را از طریق رطوبت زدایی و رطوبت زنی حرفه ای فراهم می آورد.

مقایسه چیلر با کولر گازی از نظر محل نصب

همانطور که اشاره کردیم کولر گازی های اسپلیت دیواری از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل می شوند. یونیت خارجی باید بیرون از فضای ساختمان نصب شود. معمولا یونیت خارجی کولر گازی را در تراس یا گاها حیاط و پشت بام نصب می کنند. یونیت داخلی نیز در این مورد، روی دیوار داخلی خانه نصب می شود. با توجه به محدودیت فاصله بین یونیت داخلی و خارجی، این دو یونیت باید در فاصله ای که در کاتالوگ دستگاه مشخص شده است قرار داشته باشند و این امر گاهی اوقات می تواند نصب یونیت ها را چالش برانگیز کند.

محل نصب چیلر به نوع آن بستگی دارد. چیلر هوا خنک باید در فضای آزاد نصب شود و معمولا برای نصب این دستگاه ها، پشت بام ساختمان محل مناسبی است. از طرف دیگر چیلر های آبی در موتور خانه ساختمان نصب می شود اما باید یک برج خنک کننده نیز در پشت بام ساختمان به منظور خنک کردن کندانسور نصب شود. چیلر به واسطه لوله کشی داخلی (پنهان) به فن کوئل ها متصل می شود. در صورتی که به جای فن کوئل از هواساز استفاده شود، از سیستم کانال کشی برای توزیع هوای تهویه شده استفاده می شود.

مقایسه هزینه نصب و اجرای کولر گازی با چیلر

هزینه نصب و اجرای در چیلر ها به نوع چیلری که انتخاب می کنید بستگی دارد. برای مثال همانطور که گفتیم چیلر های آبی باید همراه با برج خنک کننده نصب شوند در حالی که چیلر های هوایی نیازی به برج خنک کننده ندارند. از نظر هزینه تمام شده لوله کشی دستگاه، چون برای کولر گازی باید لوله کشی مسی انجام شود، هزینه بیشتری خواهد داشت؛ چرا که قیمت هر متر لوله مسی (برای اسپلیت) بسیار گران تر از قیمت هر متر لوله آب (برای چیلر) است.

از طرفی برای نصب چیلر باید پمپ آب و مخزن تهیه شود که هزینه جداگانه دارد و باید آن را هم در نظر بگیرید.

مقایسه قیمت چیلر با کولر گازی

مقایسه قیمت چیلر و کولر گازی یکی از سوالات متداول مشتریان است. با توجه به تنوع زیادی که در انواع، مدل ها و برند های چیلر و کولر گازی وجود دارد، نمی توان به طور قطع گفت که کدام گران تر است. قیمت چیلر و کولر گازی به عوامل متعددی بستگی دارد؛ برای مثال:

ایرانی یا خارجی بودن دستگاه یکی از عوامل اصلی تعیین قیمت آن است.

نوع برند روی قیمت دستگاه تاثیر می گذارد. معمولا قیمت در برند های خارجی شناخته شده بیشتر است.

این که چیلر یا کولر گازی چه امکانات و قابلیت هایی دارد، روی قیمت تاثیر می گذارد و طبیعتا دستگاه های پیشرفته تری که امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند، گران تر هستند.

نوع کمپرسور نیز یکی از عوامل تعیین کننده قیمت کولر گازی و چیلر است.

مقایسه مینی چیلر با کولر گازی

مینی چیلر که به آن چیلر خانگی هم گفته می شود یک نوع چیلر با ظرفیت پایین تر است که معمولا تا 10 تن تبرید ساخته می شود. مینی چیلر ها از نظر نصب، نحوه کار و کمپرسور فرقی با چیلر ندارند و هر چه در این مقاله گفته شد درباره آن ها نیز صدق می کند. بنابراین اگر قصد مقایسه مینی چیلر با کولر گازی را دارید می توانید از اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شده استفاده کنید. مینی چیلر هم مثل چیلر قابلیت اتصال به هواساز، تنظیم رطوبت هوا و تصفیه هوا را دارد و به دلیل ظرفیت کمتر، بیشتر برای خانه ها یا مکان هایی که متراژ پایین دارند استفاده می شود.

مشاوره خرید؛ چیلر بخریم یا کولر گازی؟

چیلر بهتر است یا کولر گازی؟ این سوال برای بسیاری از مشتریان پیش می آید. از آن جا که انتخاب یک سیستم تهویه مطبوع مناسب برای ساختمان، انتخاب بسیار مهمی است و اثرات بلند مدتی روی آسایش ساکنین دارد، در این مقاله به مقایسه و بررسی دو سیستم چیلر و کولر گازی پرداختیم. همانطور که گفته شد، کولر گازی و چیلر از نظر مصرف برق، ظرفیت، تنظیم رطوبت، تصفیه هوا، محل نصب، هزینه اجرا و قیمت دستگاه با هم متفاوت هستند و هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند.

با بررسی این اطلاعات می توانید مناسب ترین دستگاه را برای نیاز های خود انتخاب کنید. در صورتی که بعد از مطالعه این مقاله سوالی در خصوص چیلر و کولر گازی دارید، حتما از طریق چت آنلاین سایت یا شماره تماس درج شده در سایت با کارشناسان فروشگاه دماکالا تماس بگیرید.

در صورتی که در خصوص این دو سیستم نظر یا تجربه ای دارید، خوشحال می شویم در بخش کامنت های سایت با ما و مخاطبین سایت دماکالا به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول


فرق چیلر با کولر گازی چیست؟

چیلر و کولر گازی هر دو از سیستم های تهویه مطبوع پرکاربرد و محبوب هستند که هر یک ویژگی های خاص خودش را دارد. این دو دستگاه از نظر نحوه کار، محل و شیوه نصب، کارایی، مصرف انرژی، قیمت، هزینه اجرا، گرمایش و تنظیم رطوبت با یکدیگر متفاوت هستند. کلیه این موارد را در این مقاله (چیلر بهتر است یا کولر گازی) بررسی کرده ایم.

قیمت اسپلیت دیواری بیشتر است یا چیلر؟

قیمت اسپلیت دیواری و چیلر به عوامل زیادی از جمله ظرفیت، برند و مدل بستگی دارد. برای این که ببینید کدام یک به صرفه تر است، ظرفیت برودتی ساختمان را محاسبه کنید و سپس ببینید برای این ظرفیت، کولر گازی گران تر است یا چیلر. قیمت انواع چیلر و کولر گازی را می توانید از طریق تماس با شماره 09196509937 تماس بگیرید.

هزینه سرویس و نگهداری چیلر بیشتر است یا کولر گازی؟

هم چیلر و هم کولر گازی به سرویس و نگهداری منظم نیاز دارند. با این حال در مقایسه هزینه سرویس این دو سیستم می بینیم که نگهداری کولر گازی هزینه کمتری دارد.

دسته بندی خدمات دماکالا

تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟