پکیج چگالشی چیست؟

پکیج چگالشی یکی از انواع جدید و پر طرفدار پکیج است. شاید شما هم نام پکیج چگالشی را شنیده باشید، اما این که پکیج چگالشی چیست و چگونه کار می کند را ندانید. در این مقاله به معرفی این نوع پکیج و طرز کار آن، انواع پکیج چگالشی و مزایا و معایب آن و هر آنچه باید درباره پکیج های چگالشی بدانید می پردازیم.

برای دریافت پاسخ سوالاتتان درباره پکیج چگالشی تا پایان این مقاله همراه مجله فروشگاه اینترنتی دماکالا باشید. جهت دریافت مشاوره رایگان خرید پکیج چگالشی با شماره های تیم فروش دماکالا تماس بگیرید.

آشنایی با پکیج چگالشی

کار همه پکیج ها تامین آب گرم مصرفی (آبی که از شیر آب گرم خارج می شود) و آب گرم مورد نیاز برای گرمایش رادیاتور ها یا سیستم های گرمایش کف است. انواع مختلفی از پکیج تا به امروز تولید و روانه بازار شده اند که عبارتند از: پکیج معمولی، پکیج دو مبدله، پکیج نیمه چگالشی و پکیج چگالشی.

ما در این مقاله به آشنایی بیشتر با پکیج چگالشی می پردازیم.

در گذشته همه بویلر ها (دیگ ها) با سیستم کاری غیر متراکم کار می کردند. در این سیستم ها گرمایی که پکیج تولید می کرد به همراه گاز های زائد حاصل از کار کردن پکیج، از طریق دودکش به خارج از فضای خانه منتشر می شد. این گرمای هدر رفته بخشی از گرمای حاصل از سوختن گاز طبیعی است که به این شکل هدر می رود.

این امر باعث هدر رفت میزان قابل توجهی گرما و انرژی و بنابراین پول میشد. پکیج های چگالشی با این سیستم کار نمی کنند و به منظور ارتقا بهره وری پکیج های قدیمی ساخته شده اند.

اصطلاح چگالش به سیستم کاری این نوع خاص از پکیج ها اشاره دارد. در پکیج چگالشی (CONDENSING) این هدر رفت تا حدود زیادی حذف شده و از انرژی گرمایی حاصل از احتراق که پیش از این هدر میرفت، برای پیش گرمایش آب در مدار گرمایش استفاده می شود.

در پکیج معمولی دمای گاز های تولید شده در فرایند احتراق، به 120 درجه سانتی گراد می رسد اما این دما در پکیج چگالشی تا 70 درجه کاهش می یابد، یعنی از هدر رفت میزان بسیار زیادی انرژی گرمایی جلوگیری می شود.

هنگام احتراق گاز حدود 14 برابر حجم گاز، هوا وارد مشعل می شود. این هوا دارای رطوبت (مولکول های آب* است. این رطوبت در فرایند احتراق به بخار تبدیل می شود بنابراین بخار آب یکی دیگر از فراورده های احتراق است. در پکیج معمولی این بخار آب همراه با گاز های تولیدی دیگر از دودکش خارج می شوند.

اما با توجه به این که گاز های احتراق در پکیج چگالشی سرد می شوند، بخار آبی که در آن ها ترکیب شده مجددا به صورت مایع در می آید و در واکنش با مونواکسید کربن و دی اکسید کربن، تولید اسید می کند. Ph این اسید به 4 می رسد که بسیار اسیدی است.

تفاوت پکیج چگالشی با پکیج معمولی چیست؟

تفاوت اصلی پکیج معمولی با پکیج چگالشی در نحوه عملکرد آن ها است. پکیج های چگالشی نسبت به پکیج معمولی گاز کمتری استفاده می کنند و مصرف آب نیز در آن ها کمتر است. علت کمتر بودن مصرف آب در پکیج چگالشی این است که شما به محض این که شیر آب گرم را باز می کنید به آب گرم دسترسی دارید و مجبور نیستید که صبر کنید تا آب، گرم شود.

پکیج های چگالشی برای استفاده از گرمای نهان تبخیر آب و جلوگیری از هدر رفت این گرما طراحی و ساخته شده اند. در پکیج های معمولی بخش زیادی از انرژی با خروج گاز ها و گرمای حاصل از احتراق هدر می رود اما در پکیج چگالشی از این گرما برای پیش گرمایش آب استفاده می شود.

با توجه به این که در پکیج های چگالشی آب مجددا به مایع تبدیل شده و اسیدی می شود، برای جلوگیری از خوردگی، یک لوله فولاد ضد زنگ یا آلیاژ آلومینیوم برای تخلیه آب اسیدی در آن ها کار گذاشته می شود.

برای حل مشکل اسیدی بودن می توان از کیت خنثی کننده نیز استفاده کرد تا pH آب به نزدیک 7 (خنثی) برسد.

پکیج های چگالشی هم مثل پکیج معمولی یک مشعل دارند اما یکی از تفاوت های بزرگ بین پکیج چگالشی و پکیج معمولی وجود یک مبدل حرارتی اضافی در پکیج چگالشی است که کار تقطیر آب را انجام می دهد. برای پکیج چگالشی باید از دودکشی استفاده شود که از مواد مقاوم در برابر خوردگی استفاده کرد مثل قولاد ضد زنگ، CPVC، و AL29-4C.

به طور کلی مصرف سوخت در پکیج چگالشی بهینه تر است، راندمان این پکیج بالاتر است و تولید آلاینده بسیار کمی دارد.

مقایسه پکیج معمولی و پکیج چگالشی

در جدول زیر می توانید خلاصه ای از تفاوت های پکیج معمولی و پکیج چگالشی را مشاهده کنید.

پکیج چگالشی پکیج معمولی
تولید کربن مونو اکسید پایین محفظه احتراق تک
هزینه گاز پایین تر 30% هدر رفت گرما
دارای چند مبدل حرارتی تولید کربن دی اکسید بالا
دارای دودکش چگالشی نیاز به سرویس دوره ای
امکان بازیافت گاز و حرارت هزینه کمتر
نیاز به سرویس دوره ای راندمان پایین تر
قیمت بالاتر آلودگی محیط زیست

 

طرز کار پکیج های چگالشی

در پکیج چگالشی برای تامین گرما از فرایند چگالش استفاده می شود. پکیج های چگالشی در مقایسه با پکیج معمولی یک مبدل اضافی دارند که کار تبدیل بخار آب به آب را انجام می دهد. زمانی که می خواهیم گاز (بخار آب) را به مایع (آب) تبدیل کنیم، باید گرما را از آن بگیریم. این گرمای گرفته شده صرف پیش گرمایش آب ورودی پکیج می شود.

با این سیستم شما میتوانید از 98 درصد از گاز مصرف شده استفاده کنید. در حالی که در پکیج معمولی این عدد در حدود 82 درصد است.

در پکیج های معمولی، در نتیجه فرایند احتراق سوخت، گاز هایی تولید می شوند که دمای بسیار بالایی دارند. این گاز ها از مبدل حرارتی عبور می کنند و حرارت خود را به آب منتقل می کنند که باعث تبخیر آب و تبدیل آن به بخار می شود. این بخار آب به همراه گاز های دیگر از دودکش خارج می شوند.

اما همانطور که گفتیم در پکیج چگالشی از این گرما برای پیش گرمایش آب ورودی پکیج استفاده می شود. زمانی که گرمای گاز تولید شده از آن گرفته می شود، بخار آب دوباره به حالت مایع تبدیل می شود. این پدیده کندانس یا چگالش نام دارد. به همین دلیل است که به این نوع پکیج ها پکیج کندانس یا پکیج چگالشی می گوییم.

مزایای پکیج چگالشی

چند تا از مهم ترین مزایای پکیج چگالشی عبارتند از:

  • صرفه جویی در مصرف گاز
  • نصب و راه اندازی آسان
  • امکان تغییر ظرفیت
  • سیستم کنترل هوشمند
  • کم صدا
  • راندمان (بهره وری) بالا (معمولا 90 درصد به بالا)
  • تولید کربن پایین
  • عدم اشغال فضا در موتورخانه
  • ایمنی بیشتر
  • دوام بالا
  • تامین بلافاصله آب گرم و در نتیجه جلوگیری از هدر رفت آب

معایب پکیج چگالشی

پکیج های چگالشی مثل هر دستگاه دیگری مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. اطلاع از معایب پکیج چگالشی می تواند به شما کمک کند انتخاب بهتری داشته باشید.

  • قیمت بالاتر نسبت به پکیج معمولی
  • نیاز به نصب لوله برای تخلیه آب
  • آب خروجی اسیدی
  • اندازه بزرگتر نسبت به پکیج معمولی

آیا پکیج چگالشی برای واحد های کوچک مناسب است؟

یکی از سوالات متداول مشتریان این است که آیا پکیج چگالشی برای واحد هایی که متراژ پایین دارند مناسب است یا نه؟ پکیج چگالشی برای واحد هایی با متراژ بالاتر از 50 متر مربع مناسب است اما شاید برای متراژ های پایین تر مناسب نباشد. برای متراژ های بالای 400 متر هم می توان از پکیج چگالشی با قدرت بالا استفاده کرد. به طور کلی پکیج چگالشی محدودیت متراژ ندارد و می توان در متراژ های مختلف از آن استفاده کرد.

محاسبه ظرفیت پکیج چگالشی بر اساس متراژ

ظرفیت پکیج چگالشی با واحد کیلووات اندازه گیری می شود. ظرفیت پکیج چگالشی بر اساس تعداد حمام ها و رادیاتور ها محاسبه می شود. جدول زیر به شما کمک می کند ظرفیت پکیج چگالشی مورد نیاز برای منزل خود را انتخاب کنید.

تعداد اتاق خواب تعداد رادیاتور تعداد حمام ظرفیت پیشنهادی پکیج چگالشی
1 تا 2 0 تا 10 1 24 تا 27 کیلووات
3 تا 4 10 به بالا 2 تا 3 28 تا 34 کیلووات
بیشتر از 4 بیشتر از 20 بیشتر از 3 35 تا 42 کیلووات

 

تامین آب گرم با پکیج چگالشی

یکی از مزایای پکیج چگالشی این است که بعضی از این پکیج ها دارای منبع ذخیره آب هستند. فایده این منبع ذخیره آب این است که اگر در خانه همزمان چند تا شیر آب باز باشد، کمبود آب گرم ایجاد نشود و همه شیر ها همزمان آب گرم مورد نیاز را تامین کنند.

آیا پکیج چگالشی کم مصرف است؟

همانطور که گفتیم مصرف گاز در پکیج چگالشی بسیار کمتر از پکیج معمولی است. شاید در متراژ های پایین تفاوت بین این دو زیاد احساس نشود اما برای متراژ های بالا، این تفاوت بسیار چشمگیر است. پکیج چگالشی معمولا چیزی حدود 20% گاز کمتری مصرف می کند. مثلا اگر قبض گاز یک واحد 200 هزار تومان باشد، با استفاده از پکیج چگالشی این مبلغ به 160 هزار تومان کاهش می یابد. اگر این مبلغ را به صورت سالیانه حساب کنیم می بینیم که هزینه گاز آپارتمان تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

پکیج چگالشی و سیستم گرمایش از کف

در پکیج معمولی هر چقدر دمای آب برگشتی به پکیج کمتر باشد، پکیج باید بیشتر کار کند تا آب را دوباره گرم کند. دمای آب برگشتی از رادیاتور ها معمولا حدود 60 درجه است اما در سیستم گرمایش از کف این دما چیزی بین 40 تا 45 درجه است. با توجه به کم مصرف بودن پکیج چگالشی، برای واحد هایی که سیستم گرمایش از کف دارند، استفاده از پکیج چگالشی به صرفه تر است و راندمان بیشتری دارد.

انواع پکیج چگالشی

پکیج های چگالشی خود به سه دسته تقسیم می شوند: پکیج چگالشی معمولی، پکیج چگالشی با مخزن ذخیره درونی و پکیج چگالشی با مخزن گرم کننده. حالا ببینیم تفاوت این سه پکیج با هم چیست؟

پکیج چگالشی معمولی

در پکیج چگالشی ترکیبی مخزن آب گرم اضافی وجود ندارد و از یک مبدل حرارتی برای گرم کردن آب مصرفی استفاده می شود. زمانی که شیر آب گرم را باز می کنید، پکیج شروع به گرم کردن آب می کند. یعنی آب سرد از یک مبدل حرارتی عبور می کند و گرم می شود. این پکیج ها برای خانه هایی با متراژ پایین مناسب تر هستند چرا که ظرفیت پایین تری دارند و امکان استفاده همزمان از چند شیر آب گرم را ندارند. راندمان پکیج چگالشی ترکیبی بیشتر از سیستمی است و چون مخزن آب گرم ندارد، اندازه کوچکتری هم دارد.

پکیج چگالشی با مخزن ذخیره درونی

پکیج چگالشی با مخزن ذخیره درونی یک مخزن آب گرم 45 تا 60 لیتری و بیشتر مناسب خانه های بزرگی است که چند حمام و دستشویی دارند (تا سه خوابه). این نوع پکیج نسبت به مدل معمولی گران قیمت تر است. در این نوع پکیج آب گرم در مخزن ذخیره می شود و اگر چند شیر آب گرم همزمان باز باشد، مشکلی پیش نمی آید.

پکیج چگالشی با مخزن گرم کننده

این نوع پکیج فاقد مبدل حرارتی و مخزن ذخیره است. در عوض یک مخزن گرم کننده مجزا برای آب دارد. در این نوع پکیج چگالشی آب خانگی به صورت غیرمستقیم توسط کویل های درون مخزن گرم می شود. این نوع پکیج برای انواع مختلف ساختمان با متراژ های مختلف کاربرد دارد.

دودکش پکیج چگالشی

با توجه به این که دمای گاز خروجی از پکیج چگالشی نسبت به پکیج معمولی پایین تر است (50 تا 60 درجه سانتی گراد) دودکش پکیج چگالشی از جنش پلی پروپیلن سولفن یا pps است و آلومینیومی نیست.

پلی پروپیلن سولفن از خانواده پلاستیک است و در مقابل اسید مقاومت بالایی دارد.

این دودکش ها خودشان به دو دسته تقسیم می شوند: دودکش pps دو جداره و دودکش pps تک جداره.

دودکش پکیج چگالشی دو جداره

دودکش های دو جداره pps خودشان به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. دودکش دو جداره با جداره بیرونی آلومینیومی و جداره درونی pps
  2. دودکش دو جداره با جداره های بیرونی و درونی pps

دودکش های چگالشی دو جداره برای پکیج چگالشی 70 کیلووات به بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

بهترین برند پکیج چگالشی

برند های داخلی و خارجی زیادی پکیج چگالشی تولید می کنند. یکی از سوالاتی که ذهن خریداران پکیج را درگیر می کند این است که بهترین برند پکیج چگالشی کدام است؟ از کدام برند پکیج چگالشی خریداری کنیم؟ در این بخش به بررسی بهترین پکیج های چگالشی موجود در بازار می پردازیم.

پکیج چگالشی آریستون

پکیج چگالشی آریستون به دلیل داشتن توان حرارتی بالا برای واحد های با متراژ بالا (تا 300 متر مربع) مناسب است. در پکیج چگالشی آریستون از تکنولوژی پریمیکس (پیش مخلوط گاز و هوا) استفاده شده است. این پکیج ها دارای دو مبدل حرارتی از جنس استیل ضد زنگ هستند و میزان صرفه جویی در آن ها نسبت به پکیج های دیگر 35 درصد است.

منبع انبساط پکیج چگالشی آریستون 8 لیتر است و توان حرارتی 30 کیلووات دارد. راندمان احتراق در این پکیج 4 ستاره (کلاس A) است.

پکیج چگالشی آریستون به موارد زیر مجهز است:

  • محافظ برای جلوگیری از رسوب گرفتن
  • محافظ در برابر یخ زدگی در زمستان
  • محافظ در برابر گریپاژ
  • فیلتر برای آب سرد مصرفی
  • فیلتر برای آب برگشت به مدار گرمایش (ضد رسوب)
  • سیستم کنترل حرارت چند ناحیه ای
  • سیستم سنجش دبی آب گرم مصرفی
  • محافظ کمبود آب
  • سیستم حفاظت الکتریکی
  • سیستم کنترل جریان آب از طریق گرادیان
  • صفحه نمایش برای نمایش کد خطا
  • امکان اتصال به سیستم گرمایش از کف
  • امکان اتصال به فن کوئل
  • مبدل صفحه ای آب گرم با ظرفیت گرمایی بالا
  • پمپ مدولار
  • حالت Comfort Mode برای آب گرم مصرفی
  • سیستم تنظیم شعله خودکار
  • امکان اتصال به ترموستات و سنسور های قابل برنامه ریزی
  • امکان مصرف گاز شهری و گاز مایع
  • امکان اتصال به پنل خورشیدی

پکیج چگالشی ولف CGB

پکیج چگالشی ولف سری CGB یکی از انواع پکیج چگالشی با کیفیت موجود در بازار است. از جمله ویژگی های این نوع پکیج چگالشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای 6 مدل
  • دارای قابلیت مدولاسیون
  • توان خروجی از 6.5 تا 1001 کیلووات
  • دارای بالاترین استاندارد های کیفی اروپا
  • دارای بالاترین استاندارد کارآیی انرژی 4 ستاره
  • دارای نشان DVGW (بدون آلایندگی محیط زیست)
  • دارای نشان کارایی اروپا RAL-UZ-61
  • دارای دو مبدل حرارتی با آلیاژ آلومینیوم – سیلیکون
  • راندمان 110%
  • دارای سیستم کنترل فوق پیشرفته
  • قابلیت سرویس در محل
  • در دسترس بودن اجزا و قطعات جهت سرویس
  • صرفه جویی 50 درصدی در مصرف انرژی

خرید پکیج چگالشی

در این مقاله به بررسی پکیج چگالشی و انواع آن پرداختیم. در صورتی که شما نیز قصد خرید پکیج چگالشی را دارید، می توانید با تیم فروش دماکالا تماس گرفته و مشاوره رایگان خرید پکیج چگالشی دریافت کنید. فروشگاه دماکالا با بیش از 10 سال سابقه در حوزه فروش و گارانتی انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. کلیه پکیج های چگالشی در فروشگاه دماکالا با ضمانت اصالت، گارانتی و خدمات پس از فروش خدمت مشتریان محترم ارائه می شود.

پکیج چگالشی سانیکا

پکیج چگالشی سانیکا یکی از انواع پرطرفدار پکیج چگالشی است که با وجود مصرف پایین، توان بالایی دارد. جنس بدنه با کیفیت و دوام بالا از جمله دیگر ویژگی های برجسته پکیج چگالشی سانیکا است. ویژگی های این پکیج عبارتند از:

  • سیستم حفاظت از شعله آیونایز
  • سیستم ضد یخ زدگی
  • سیستم ضد نوسان آب گرم مصرفی
  • شیر سه طرفه
  • سیستم ضد گریپاژ پمپ
  • سیستم خودکار هواگیری
  • سیستم تنظیم خودکار جریان گاز

پکیج چگالشی فرولی

پکیج چگالشی فرولی یکی از انواع پکیج چگالشی موجود در بازار است که دوام و کیفیت بالایی دارد. از جمله ویژگی های پکیج چگالشی فرولی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت ایتالیا
  • امکان اتصال به سیستم کنترل هوشمند
  • برنده جایزه بهترین بویلر شوفاژ دیواری چگالشی اروپا 2016
  • قابلیت استفاده از ریموت کنترل
  • دارای بالاترین راندمان (راندمان فصل 94%)
  • امکان کنترل دمای مخزن آب
  • مطابق با استاندارد برچسب انرژی و ERP
  • دارای حالت اقتصادی
  • دارای استاندارد خدمات پس از فروش از سازمان استاندارد ایران
  • مجهز به مشعل فولاد ضد زنگ
  • امکان برنامه ریزی ضد یخ و ضد گریپاژ
  • امکان اتصال به پنل خورشیدی

پکیج چگالشی بوتان

اگر به دنبال خرید پکیج چگالشی ایرانی هستید، برند بوتان یکی از بهترین برند های موجود در بازار است. پکیج چگالشی بوتان امکان تامین آب گرم بلافاصله و بدون معطلی را دارد. همچنین داشتن سیستم احتراق آهسته، گرمایش مناسب برای فصل های سرما، و آب گرم دائمی از جمله ویژگی های پکیج چگالشی بوتان است.

از جمله دیگر ویژگی های پکیج چگالشی بوتان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای مشعل اتمسفریک با جرقه زن اتوماتیک
  • سیستم اتوماتیک بای پس
  • سیستم عیب یاب الکترونیکی پیشرفته
  • سیستم خودکار هواگیری
  • سیستم ضد یخ زدن
  • امکان اتصال به ترموستات
  • شیر سه طرفه و سیستم ضد گریپاژ
  • سیستم تنظیم خودکار جریان گاز
  • سیستم کنترل میکرو پروسس
  • امکان اتصال به سنسور دمای محیطی

پکیج چگالشی SGP

پکیج چگالشی SGP یکی دیگر از پکیج های با کیفیت موجود در بازار است. از جمله ویژگی های پکیج چگالشی SGP می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم مصرف
  • کمترین آلایندگی
  • راندمان بالا (110 درصد)
  • کیفیت ساخت بالا
  • کاهش 30 درصدی مصرف سوخت
  • سیستم ضد رسوب
  • سیستم ضد یخ
  • دارای تکنولوژی مخلوط کردن گاز و هوای ورودی
  • امکان استفاده در مناطقی که فشار آب پایین دارند
  • بدون سر و صدا
  • مناسب برای گرمایش از کف
  • امکان کنترل توسط اینترنت و موبایل
  • امکان اتصال به ترموستات اتاقی
  • ضریب ایمنی بالا

سایر برند های مطرح پکیج چگالشی عبارتند از:

  • پکیج چگالشی ایران رادیاتور
  • پکیج چگالشی ایمرگاس
  • پکیج چگالشی یونیکال
  • پکیج چگالشی وارم هاوس
  • پکیج چگالشی رادیانت
  • پکیج چگالشی JAVA
  • پگیج چگالشی بلوهلیکس

قیمت پکیج چگالشی

قیمت پکیج چگالشی بر اساس مدل و برند پکیج، ظرفیت پکیج چگالشی، و خارجی یا داخلی بودن پکیج متغیر است و بستگی به این عوامل دارد. برای اطلاع از قیمت انواع پکیج در فروشگاه دماکالا می توانید محصولات را در سایت بررسی کرده یا با شماره های تیم فروش دماکالا تماس بگیرید.

 

دسته بندی خدمات دماکالا

تعمیر داکت اسپلیت
تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.