هزینه نصب و اجرای داکت اسپلیت

هزینه اجرای داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یکی از گزینه های بسیار خوب و کاربردی برای تامین سرمایش و گرمایش هوای انواع ساختمان ها به ویژه واحد های مسکونی است. سیستم داکت اسپلیت نسبت به اسپلیت دیواری مزایای زیادی دارد که یکی از مهم ترین آن ها توزیع یکنواخت هوا در کل ساختمان است. داکت اسپلیت این کار را به واسطه کانال کشی انجام می دهد. در این مقاله قصد داریم به هزینه نصب و اجرای داکت اسپلیت بپردازیم و سوالات مشتریان فروشگاه دماکالا را در رابطه با اجرای داکت اسپلیت پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید : داکت اسپلیت برای ۱۰۰ متر

  • هزینه نصب و اجرای داکت اسپلیت چقدر است؟
  • قیمت لوله کشی مسی داکت اسپلیت چقدر می شود؟
  • هزینه کانال کشی داکت اسپلیت چقدر است؟
  • هزینه اجرای داکت اسپلیت چگونه محاسبه می شود؟

اگر می خواهید مهم ترین نکات درباره هزینه های اجرای پروژه داکت اسپلیت را بدانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

داکت اسپلیت چیست و چگونه نصب می شود؟

هزینه نصب و اجرای داکت اسپلیت مقالات مرتبط با داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی یکی از زیر مجموعه های خانواده بزرگ کولر گازی ها است و مثل همه کولر گازی های اسپلیت، از دو یونیت جداگانه تشکیل می شود. یک یونیت خارجی که بیرون از فضای ساختمان نصب می شود و یک یونیت داخلی که داخل سقف کاذب نصب می شود و پنهان است. نحوه کار داکت اسپلیت مشابه سایر کولر گازی ها از طریق سیکل تبرید است و در همه داکت اسپلیت ها از گاز مبرد استفاده می شود.

کلمه داکت در نام داکت اسپلیت به معنای کانال است و به کانال کشی به کار رفته در این سیستم اشاره دارد. در سیستم داکت اسپلیت هوای تهویه شده از طریق کانال کشی سقفی به قسمت های مختلف واحد آپارتمانی منتقل می شود. بنابراین نیازی نیست که برای هر اتاق یک یونیت جداگانه تهیه کنید، بلکه با کانال کشی به هر یک از قسمت های آپارتمان می توانید هوای تهویه شده را به آن برسانید.

همانطور که از این توضیح کوتاه می توان حدس زد، داکت اسپلیت از چندین قسمت مختلف تشکیل شده و نیازمند کار هایی مثل کانال کشی و لوله کشی است که هر یک هزینه های خاص خودش را دارد. در ادامه هزینه های نصب و اجرای داکت اسپلیت را به صورت دقیق تر بررسی می کنیم.

روش اجرای داکت اسپلیت

هزینه اجرای داکت اسپلیت

مراحل نصب داکت اسپلیت را می توان به پنج مرحله اصلی تقسیم کرد. این مراحل به ترتیب عبارتند از:

  1. جانمایی هوا ساز داخل سقف کاذب: در مرحله اول باید با رعایت اصول و استاندارد های خاص، هواساز در سقف کاذب جانمایی شود. وجود فضای کافی، دسترسی برای تعمیر و سرویس دستگاه، و محل قرار گیری هواساز نکاتی هستند که باید توسط کارشناس تعیین شود و اصول و قواعد خاص خودشان را دارند.
  2. جانمایی یونیت خارجی (کندانسور): کندانسور باید خارج از فضای آپارتمان نصب شود ولی پیدا کردن جای مناسب برای این یونیت هم اصول و قواعد خاص خودش را دارد چرا که جانمایی نادرست این یونیت می تواند عواقبی همچون کاهش راندمان دستگاه، پایین آمدن عمر دستگاه و حتی سوختن کمپرسور را به همراه داشته باشد.
  3. لوله کشی مسی: اتصال یونیت داخلی با خارجی از طریق لوله کشی برقرار می شود. لوله کشی مسی باید با توجه به پارامتر های مختلف مثل طول مجاز، ارتفاع مجاز و نوع دستگاه انجام شود.
  4. کانال کشی: کانال کشی یکی از مهم ترین گام ها در اجرای داکت اسپلیت است. ابعاد کانال، مسیر های مناسب برای کانال کشی، تعیین محل قرار گیری دریچه های دهش و مکش و ابعاد آن ها، و … از جمله موارد بسیار مهم در فرایند کانال کشی داکت اسپلیت است. کانال کشی نادرست و غیر اصولی باعث مشکلات بسیار زیادی می شود که یکی از آن ها سر و صدای بیش از حد کولر است که آسایش ساکنین را بر هم می زند.
  5. نصب یونیت داخلی و خارجی در محل تعیین شده از قبل؛ و تست و راه راه اندازی نهایی دستگاه

قیمت اجرای داکت اسپلیت

همانطور که دیدیم نصب داکت اسپلیت 5 مرحله اصلی دارد. هر یک از این مرحله ها هزینه های خاص خودشان را دارند. در این قسمت تک تک مراحل را با هم بررسی می کنیم و می بینیم هر مرحله حدودا چقدر هزینه خواهد داشت.

هزینه کانال کشی برای داکت اسپلیت

هزینه اجرای داکت اسپلیت

کانال کشی برای انتقال هوای تهویه شده از یونیت داخلی داکت اسپلیت (هواساز) به قسمت های مختلف آپارتمان انجام می شود. کانال ها انواع مختلفی دارند که از پر کاربرد ترین آن ها می توان به پلی اورتان، گالوانیزه و لوله فلکسیبل اشاره نمود. نوع کانال کشی توسط متخصصین مشخص می شود و روی هزینه کانال کشی و در نتیجه قیمت نهایی پروژه اجرای داکت اسپلیت تاثیر می گذارد.

هزینه عایق کاری کانال های داکت اسپلیت

کانال ها بسته به نوعی که انتخاب کرده اید، باید عایق کاری شوند. عایق کاری کانال ها به منظور جلوگیری از اتلاف سرما و گرمای هوا و وارد شدن آن به فضای زیر سقف انجام می شود.

هزینه لوله کشی مسی داکت اسپلیت

همانطور که اشاره شد یونیت داخلی و خارجی از طریق لوله کشی مسی به هم متصل می شوند. لوله کشی مسی داکت اسپلیت در دو مسیر انجام می شود. یکی برای انتقال گاز مبرد و دیگری برای انتقال مایع مبرد. عامل اصلی در تعیین قیمت لوله مسی داکت اسپلیت، نوع، ضخامت و متراژ لوله است.

همچنین لوله هایی که برای لوله کشی مسی داکت اسپلیت از آن ها استفاده می شود باید عایق کاری شده باشند. عایق کاری لوله مسی به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی مبرد انجام می شود. ضخامت عایق و جنس آن باید مطابق با اصول استاندارد باشد. عایق کاری لوله مسی هم هزینه ای جداگانه دارد که در هزینه اجرای داکت اسپلیت به حساب می آید.

هزینه نصب لوله درین

یکی دیگر از وله هایی که در سیستم داکت اسپلیت باید نصب شود، لوله درین است. کار این لوله تخلیه آب از اواپراتور در یونیت داخلی است. برای لوله درین معمولا از لوله پلیکا یا لوله سفید استفاده می شود. هزینه این لوله به پروژه بستگی دارد.

هزینه شستشوی لوله مسی

زمانی که دو شاخه لوله مسی جوشکاری می شوند، ممکن است در سطح داخلی و بیرونی لوله پوسته پوسته های نازک ایجاد شود. این پوسته ها می توانند منجر به انسداد لوله مویین شوند. بنابراین بعداز جوشکاری و نصب لوله مسی، قسمت داخلی لوله ها باید با گاز ازت شستشو داده شود که هزینه خاص خودش را دارد.

هزینه نصب لوله آب گرم داکت اسپلیت

یکی از روش های بسیار پر کاربرد گرمایش با داکت اسپلیت در فصل زمستان، استفاده از کویل آب گرم است. این روش به علت این که مصرف برق بسیار پایینی دارد و در آن از کمپرسور استفاده نمی شود، بسیار محبوب است. برای این که بتوانید از قابلیت گرمایش داکت اسپلیت با کویل آبگرم استفاده کنید، باید لوله کشی آب گرم به صورت لوله های رفت و برگشت انجام دهید. برای لوله کشی کویل آب گرم داکت اسپلیت معمولا از لوله پنج لایه استفاده می شود. این مرحله هم هزینه جداگانه ای دارد.

هزینه شاسی کشی داکت اسپلیت

برای نصب یونیت داخلی داکت اسپلیت باید یک شاسی اجرا شود. در حقیقت یونیت داخلی از این شاسی آویزان می شود. برای نصب شاسی باید جوشکاری انجام شود بنابراین بهتر است قبل از تکمیل ساختمان این کار انجام شده باشد. اما اگر هم از قبل شاسی نصب نشده باشد، می توان بعدا این کار را انجام داد. ساخت و اجرای شاسی نیز هزینه مربوط به خود را دارد که در هزینه اجرای داکت اسپلیت لحاظ می شود.

هزینه سیم کشی کابل فرمان و کابل قدرت

یکی از هزینه های زیر ساختی نصب و اجرای داکت اسپلیت، هزینه سیم کشی کابل قدرت و کابل فرمان است. برای این کار تکنسین برق کار باید از پشت هر یک از فیوز مینیاتوری های واحد مسکونی، یک کابل سه در چهار میلی متری را اجرا کند که به پشت بام وصل می شود. کابل فرمان هم یک کابل 5 رشته ای است که باید بین یونیت داخلی و خارجی وصل شود. برای این مرحله نیز باید هزینه هر متر کابل در کنار دستمزد تکنسین محاسبه شود.

هزینه نصب و اجرای ترموستات دیواری

در سیستم داکت اسپلیت برای کنترل دما و روشن و خاموش کردن دستگاه از ترموستات دیواری استفاده می شود. ترموستاتب اید با یک کابل به یونیت داخلی دستگاه متصل شود. در بعضی برند ها ترموستات و کابل به همراه دستگاه به فروش می رسد و در برخی دیگر باید به صورت جداگانه خریداری شوند. در هر صورت هزینه خرید و نصب ترموستات دیواری نیز بخشی از هزینه اجرای داکت اسپلیت است.

هزینه نصب و اجرای ترموستات ثانوی

اگر قصد استفاده از سیستم گرمایشی داکت اسپلیت را در فصل زمستان داشته باشید، باید یک ترموستات ثانویه گرمایشی نصب کنید چرا که ترموستات اصلی در حالت فن (در حالت گرمایشی فقط فن روشن است) عملگر ندارد. علاوه بر ترموستات ثنویه یک شیر برقی نیز برای کنترل مسیر ورود و خروج آب در کویل آب گرم نیاز است.

هزینه اجرت نصب داکت اسپلیت

علاوه بر هزینه های گفته شده، مبلغی هم باید به عنوان اجرت نصاب پرداخت شود. شما می توانید قبل از شروع پروژه، در خصوص هزینه اجرت نصب با نصاب و یا تیم نصب توافق کنید.

عوامل موثر بر هزینه اجرای داکت اسپلیت

هزینه اجرای داکت اسپلیت

در قسمت قبلی همه هزینه های لازم برای نصب و اجرای داکت اسپلیت را به صورت جداگانه بررسی کردیم. اما هزینه اجرای داکت اسپلیت تحت تاثیر چندین عامل قرار می گیرد که باید به آن ها توجه داشته باشید. در ادامه این عوامل را با هم بررسی می کنیم.

نوع کانال ها و ضخامت آن

همانطور که گفتیم در کانال کشی داکت اسپلیت می توان از چند نوع کانال استفاده کرد که انتخاب بهترین آن ها متناسب با پروژه به عهده کارشناسان است. از پر کاربرد ترین کانال ها برای داکت اسپلیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کانال گالوانیزه که ساخته شده از فولاد ضد زنگ است.
  • کانال پلی اورتان که ساختار آن به این شکل است که در میانه پلی اورتان به کار رفته و پشت و روی ورقه با آلومینیوم عایق شده است
  • و کانال کشی با لوله فلکسیبل

علاوه بر نوع کانال، ضخامت ورق کانال هم در هزینه آن تاثیر دارد. این که ضخامت کانال چقدر باشد باید با توجه به ابعاد کانال تعیین شود.

فاصله یونیت خارجی و داخلی

برای اتصال یونیت داخلی به خارجی از لوله کشی مسی استفاده می شود. این که فاصله این دو یونیت چقدر باشد روی متراژ لوله و طبیعتا قیمت آن تاثیر دارد. اگر یونیت خارجی در بالکن نصب شود، به علت نزدیکی به یونیت داخلی، لوله مسی کوتاه تری نیا زدارد. اما اگر یونیت خارجی در جایی مثل پشت بام نصب شود، به لوله مسی طولانی تری نیاز داریم که هزینه بیشتری هم دارد.

رایزر لوله مسی

رایزر لوله ای است که مایع مبرد را به صورت عمودی از پایین به بالا انتقال می دهد. زمانی که یونیت خارجی روی پشت بام نصب می شود، از رایزر برای اتصال یونیت داخلی به خارجی استفاده می شود. رایزر می تواند متراژ لوله کشی مسی را کاهش داده و هزینه اجرای داکت اسپلیت را پایین بیاورد.

آیا نگهداری و سرویس داکت اسپلیت هزینه دارد؟

بعد از نصب و راه اندازی اولیه، نیازی نیست کار خاصی انجام دهید. بهتر است چند وقت یک بار فیلتر های پشت دستگاه را بشویید و چند وقت یک بار آن را سرویس کنید. جز این موارد ساده، نگهداری و سرویس داکت اسپلیت هزینه زیادی ندارد. مگر این که خرابی در این سیستم ایجاد شود که در آن صورت باید هزینه ای را بابت تعمیرات داکت اسپلیت بپردازید.

هزینه اجرای داکت اسپلیت در سال 1402

اگر می خواهید از سیستم داکت اسپلیت برای ساختمان استفاده کنید، علاوه بر هزینه خرید داکت اسپلیت، باید هزینه ای هم برای نصب و راه اندازی آن بپردازید. بخشی از هزینه اجرای داکت اسپلیت صرف خرید قطعات و تجهیزات اضافی مثل ترموستات و داکت و لوله می شود و بخشی از آن هم هزینه نصاب است. در این مقاله به بررسی هزینه اجرای داکت اسپلیت و عوامل موثر بر آن پرداختیم. با وجودی که تعداد مراحل نصب داکت اسپلیت که هر یک هزینه های خاص خودشان را دارند، کم نیست، اما هزینه تمام شده اجرای داکت اسپلیت نسبت به مزایایی که این دستگاه ارائه می دهد، چیز زیادی نیست.

با وجودی که هزینه نصب داکت اسپلیت نسبت به اسپلیت دیواری، کولر آبی یا برخی سیستم های دیگر بیشتر است، اما انتظار قیمت های سرسام آور نداشته باشید.

دسته بندی خدمات دماکالا

تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟