محاسبه ظرفیت کولر گازی و اسپلیت

محاسبه ظرفیت کولر گازی یکی از مهم ترین مواردی است که در انتخاب و خرید کولر گازی اسپلیت باید به آن توجه داشته باشید. عوامل زیادی در محاسبه ظرفیت کولر گازی و اسپلیت موثر هستند مثل نوع کاربری ساختمان، متراژ ساختمان، آب و هوای منطقه، و حتی جهت قرار گیری کولر گازی در ساختمان.

برای اندازه گیری ظرفیت کولر گازی روش های زیادی وجود دارد که بخشی از آن ها از طریق فرمول ها و نرم افزار های پیچیده و تخصصی ای هستند که تنها توسط متخصصین و مهندسین این حوزه قابل اجرا است.

در این مقاله مجله دماکالا بیشتر به اطلاعات عمومی که باید درباره ظرفیت کولر گازی اسپلیت داشته باشید و نحوه محاسبه سرانگشتی ظرفیت کولر گازی می پردازیم.


بیشتر بخوانید : فرق پمپ آب نیم اسب با یک اسب چیست؟


معنی بی تی یو در کولر گازی چیست؟

یکی از مواردی که هنگام خرید کولر گازی اسپلیت با آن مواجه می شوید بی تی یو BTU یا همان ظرفیت کولر گازی است. اما معنی بی تی یو در کولر گازی چیست و این عدد چه کمکی می تواند به ما بکند؟

BTU مخفف عبارت British Thermal Unit به معنای یکای گرمایی بریتانیا، یک واحد اندازه گیری است که نشان می دهد کولر گازی شما برای خنک کردن هوای خانه در هر ساعت چقدر انرژی مصرف می کند. شاید خیلی تخصصی به نظر برسد اما در حقیقت بی تی یو کولر گازی یک واحد بسیار مهم است که می تواند به شما کمک کند کولر گازی مناسب با متراژ خانه خود را انتخاب کنید.

خرید کولر گازی بدون توجه به واحد BTU کار پر ریسکی است چون ممکن است کولر گازی ای خریداری کنید که نتواند خانه شما را به اندازه کافی خنک کند، یا برعکس، قدرت آن برای متراژ خانه شما بسیار زیاد باشد و باعث سرد و خشک شدن بیش از حد هوا شود.

محاسبه ظرفیت کولر گازی چه اهمیتی دارد؟

محاسبه ظرفیت کولرگازی و اسپلیت

برای درک واحد BTU کولر گازی بهتر است ابتدا نگاهی بیندازیم به نحوه کار کولر گازی. طبیعتا برای ما عملکرد مطلوب کولر گازی کافی است و نیازی نداریم به نحوه کار آن و مکانیسم های عملکردش فکر کنیم، بنابراین اکثر ما نمی دانیم کولر گازی دقیقا چطور هوا را خنک می کند.

کار کولر گازی از بین بردن هوای گرم داخل خانه و انتقال آن به بیرون از فضای خانه است. کولر گازی این کار را با استفاده از یک سیستم پیچیده از لوله کشی ها و فن ها انجام می دهد و به این طریق هوای گرم و مرطوب داخل خانه را با هوای خنک و تصفیه شده جایگزین می کند.

وقتی از حذف کردن هوای گرم از خانه توسط کولر گازی صحبت می کنیم، منظور انتقال انرژی است. BTU به ما می گوید که کولر گازی برای انجام این کار چقدر انرژی مصرف می کند. بنابراین یک کولر گازی 12 هزار بی تی یو، هر ساعت 12 هزار یکای حراراتی بریتانیا حرارت را جذب کرده و آن را به بیرون از منزل منتقل می کند.

عوامل موثر بر محاسبه ظرفیت کولر گازی اسپلیت

همانطور که گفتیم محاسبه ظرفیت کولر گازی به صورت تخصصی از طریق فرمول ها و نرم افزار های مهندسی پیشرفته انجام می گیرد و باید حتما توسط متخصصین انجام شود. چیزی که ما به عنوان یک محاسبه سرانگشتی در نظر می گیریم و در ادامه به آن می پردازیم، همانطور که از نامش پیداست یک محاسبه تقریبی است.

هنگام محاسبه و انتخاب کولر گازی اسپلیت باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • متراژ آپارتمان
  • تعداد افراد ساکن در واحد
  • طبقه چندم بودن
  • وضعیت عایق کاری ساختمان و پنجره ها
  • شمالی یا جنوبی بودن واحد
  • آب و هوای منطقه و سردسیری یا گرمسیری بودن آن
  • تعداد پنجره و در های موجود در ساختمان
  • نوع کاربری ساختمان مثلا تجاری، اداری، مسکونی و …

محاسبه ظرفیت کولر گازی عمدتا بر اساس متراژ انجام می گیرد اما باید توجه داشته باشید که اگر ساختمان شما در منطقه گرمسیری واقع شده یا جهت قرار گیری آن به نحوی است که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار می گیرد و عایق بندی خوبی ندارد، باید ظرفیت کولر گازی شما از مقدار تقریبی محاسبه شده بر اساس متراژ کمی بیشتر باشد.

همچنین واحد هایی که طبقه اول یا آخر هستند یا ساختمان های قدیمی تر نیازمند ظرفیت کولر گازی بیشتری هستند.

محاسبه ظرفیت کولر گازی اسپلیت بر اساس متراژ

متراژ ساختمان مهم ترین عاملی است که هنگام انتخاب ظرفیت کولر گازی باید به آن توجه داشته باشید. البته موارد دیگری مثل سردسیر یا گرمسیر بودن منطقه یا تعداد طبقات ساختمان نیز بر ظرفیت مناسب کولر گازی اثرگذار هستند.

به عنوان یک قاعده کلی، برای هر متر مربع مساحت طبقات وسط بین 400 تا 450 بی تی یو و برای هر متر مربع مساحت طبقات آخر 500 تا 600 بی تی یو ظرفیت لازم است.

مثلا اگر یک اتاق 9 متری در طبقات آخر یک ساختمان داشته باشیم، به یک کولر گازی با ظرفیت 5400 بی تی یو نیاز داریم.

جدول مساحت کولر گازی

برای انتخاب ظرفیت کولر گازی می توانید از جدول مساحت کولر گازی زیر استفاده کنید. توجه داشته باشید که این اعداد تقریبی هستند.

ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ متراژ
کولر گازی 9000 12 تا 20 متر مربع
کولر گازی 12000 20 تا 30 متر مربع
کولر گازی 18000 30 تا 45 متر مربع
کولر گازی 24000 45 تا 60 متر مربع
کولر گازی 30000 65 تا 75 متر مربع
کولر گازی 36000 75 تا 90 متر مربع
کولر گازی 48000 90 تا 120 متر مربع

برای واحد های اداری به ازای هر متر مربع 600 تا 800 بی تی یو ظرفیت لازم است.

محاسبه ظرفیت اسپلیت بر اساس متراژ برای منزل

ظرفیت اسپلیت یکی از مهم ترین مواردی است که باید در خرید اسپلیت به آن توجه داشته باشید. در صورتی که ظرفیت کولر گازی برای متراژ خانه مناسب نباشد، ممکن است با مشکل خنک نشدن هوا یا مشکلات دیگر رو به رو شوید. برای انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی، یکی از مهم ترین مواردی که باید در نظر داشته باشید متراژ ساختمان است. در این مقاله به بررسی نحوه محاسبه ظرفیت کولر گازی و اسپلیت پرداختیم. در صورتی که در خصوص انتخاب ظرفیت مناسب برای کولر گازی نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، با تیم فروش دماکالا تماس بگیرید.

 

دسته بندی خدمات دماکالا

تعمیر داکت اسپلیت
تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.