داکت اسپلیت یا مینی چیلر کدام را بخریم؟

داکت اسپلیت یا مینی چیلر کدام را بخریم؟

انتخاب و خرید سیستم تهویه مطبوع مناسب برای ساختمان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و دغدغه بسیاری از مشتریان فروشگاه دماکالا است. سیستم داکت اسپلیت و مینی چیلر هر دو از سیستم های پرکاربرد تهویه مطبوع برای انواع ساختمان ها هستند. هر دو این سیستم ها ویژگی های خاص خودشان را دارند و از مزایا و معایب منحصر به فردی برخوردار اند.

به همین دلیل برای برخی مشتریان انتخاب بین داکت اسپلیت و مینی چیلر سخت می شود. در این مقاله تصمیم گرفتیم که دو سیستم داکت اسپلیت و مینی چیلر را به شما معرفی کنیم و با مقایسه این دو سیستم از جنبه های مختلف به این سوال پاسخ دهیم که “داکت اسپلیت یا مینی چیلر کدام را بخریم؟

آشنایی با داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یکی از انواع کولر گازی است که برای خنک کردن هوا، مثل سایر کولر گازی ها، از سیکل تبرید استفاده می کند. داکت اسپلیت از دو یونیت جداگانه تشکیل می شود: یونیت خارجی (کندانسور) و یونیت داخلی (هواساز). یونیت خارجی مثل بقیه مدل های کولر گازی خارج از فضای ساختمان نصب می شود. در حالی که یونیت داخلی دستگاه داخل سقف کاذب ساختمان نصب می شود. برای توزیع هوای تهویه شده در داکت اسپلیت از کانال کشی سقفی استفاده می شود. کانال ها به دریچه های خروجی در قسمت های مختلف ساختمان متصل می شوند.

مزایای داکت اسپلیت

اطلاع از مزایای و معایب هر یک از سیستم های تهویه مطبوع به شما کمک می کند گزینه ای را انتخاب کنید که مطابق با نیاز ها و انتظاراتتان است. از جمله مزایای داکت اسپلیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توزیع یکنواخت هوا در ساختمان
  • مناسب برای متراژ های مختلف
  • سرمادهی قوی
  • مجهز به فیلتر های تصفیه هوا
  • امکان گرمایش در زمستان با اتصال کویل آب گرم
  • امکان کنترل دمای هوا
  • تهویه هوا با درصد اکسیژن بالا
  • کم صدا

معایب داکت اسپلیت

داکت اسپلیت هم مثل هر سیستم سرمایشی گرمایشی دیگری، معایب و نقاط ضعف خاص خودش را دارد. به طور خلاصه می توان معایب داکت اسپلیت را به صورت زیر جمع بندی کرد:

  • مشکل نصب در برخی ساختمان ها به ویژه در متراژ های خیلی بالا
  • ظرفیت محدود برای متراژ خیلی زیاد
  • مصرف برق نسبتا بالا

آشنایی با مینی چیلر

مینی چیلر در واقع چیلری است که در ظرفیت های پایین تر تولید می شود (از 2 تا 10 تن تبرید) و تحت عنوان چیلر خانگی هم شناخته می شود. مینی چیلر خارج از فضای ساختمان معمولا روی پشت بام نصب می شود. کار چیلر این است که آب را سرد می کند و آن را از به سمت فن کویل های نصب شده داخل آپارتمان پمپاژ می کند. به این صورت آب سرد داخل لوله های فن کویل (سقفی، دیواری یا زمینی) جریان می یابد. فن های موجود در فن کویل، هوا را میان این لوله ها می دمند و به این صورت دمای هوا کاهش می یابد.

در فصل زمستان هم می توان به جای استفاده از آب سرد، فن کویل را به آب گرم موتور خانه یا پکیج وصل کرد تا هوا را گرم کند.

مزایای مینی چیلر

از جمله نقاط قوت سیستم مینی چیلر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان کنترل مستقل دما در بخش های مختلف ساختمان
  • هزینه نصب و اجرای پایین
  • امکان استفاده برای گرمایش در فصل زمستان با مصرف برق پایین
  • ابعاد کوچک و عدم اشغال فضای زیاد
  • عدم نیاز به نصب برج خنک کننده
  • امکان لوله کشی با متراژ بالا

معایب مینی چیلر

دو تا از برجسته ترین معایب مینی چیلر عبارتند از:

  • نامناسب بودن برای متراژ های خیلی بزرگ
  • عدم امکان رطوبت زنی
  • قیمت اولیه بالا

فرق مینی چیلر با داکت اسپلیت چیست؟

همانطور که در معرفی مینی چیلر و داکت اسپلیت دیدیم، این دو سیستم کاملا با هم متفاوت هستند و روش سرمایش و گرمایش خاص خود را دارند. در ادامه به مقایسه چیلر و داکت اسپلیت از جنبه های مختلف می پردازیم تا ببینیم از هر نظر، فرق مینی چیلر با داکت اسپلیت چیست؟

فرق مینی چیلر با داکت اسپلیت از نظر کنترل دمای مستقل

امکان کنترل مستقل دما در بخش های مختلف ساختمان، یکی از اصلی ترین مواردی است که داکت اسپلیت و مینی چیلر را مقابل هم قرار می دهد. در سیستم داکت اسپلیت، کل دریچه های خروجی هوا که در بخش های مختلف ساختمان نصب می شوند به یک یونیت واحد متصل هستند. بنابراین دمای هوا را نمی توان برای هر اتاق به صورت جداگانه نصب شود و تنظیم دما به صورت مرکزی برای کل ساختمان انجام می شود.

در سیستم داکت اسپلیت تنها در یک صورت می شود تا حدی دما را در اتاق های مختلف به صورت مستقل کنترل کرد که درون کانال ها دمپر برقی کا گذاشته شود. کار دمپر این است که مسیر عبور ها از کانال به دریچه را ببندد یا باز کند. همچنین امکان اتصال دمپر به ترموستات نیز وجود دارد. با وجودی که این کار به شما اجازه می دهد در صورت نیاز جریان هوا را در برخی قسمت ها قطع یا وصل کنید (نمی توانید دما را جداگانه تنظیم کنید)، اما به علت هزینه زیادی که دارد به صرفه نیست.

از طرف دیگر، در سیستم مینی چیلر، روی هر یک از فن کویل ها کنترل مستقل دارید. یعنی اگر برای هر اتاق یک فن کویل نصب شود، می توانید فن کویل هر اتاق را روی دمای متفاوتی تنظیم کنید. برای مثال ممکن است در یک خانه، یک نفر ترجیح دهد فن کویل اتاقش را روشن کرده و روی دمای 21 درجه سانتی گراد تنظیم کند. در حالی که شخص دیگری در یک اتاق دیگر، اصلا فن کویل را روشن نمی کند یا اگر فن کویل را روشن کند، آن را روی دمای 26 درجه تنظیم می کند.

فرق مینی چیلر با داکت اسپلیت از نظر کانال کشی

سیستم داکت اسپلیت همانطور که از نامش مشخص است (داکت به معنای کانال) مستلزم کانال کشی است. کانال کشی در این سیستم هزینه های خاص خودش را دارد. این کانال ها نیاز به سرویس و پاکسازی به صورت دوره ای هستند و بعد از سال ها استفاده، فرسوده می شوند. از سوی دیگر، سیستم مینی چیلر نیازی به کانال کشی ندارد و برای اجرای آن باید لوله کشی انجام شود.

فرق مینی چیلر با داکت اسپلیت از نظر لوله کشی

همانطور که اشاره شد، برای نصب و اجرای مینی چیلر، باید لوله کشی انجام شود. داکت اسپلیت نیز علاوه بر کانال کشی به لوله کشی نیاز دارد. با این حال از نظر لوله کشی بین چیلر و داکت اسپلیت تفاوت هایی وجود دارد. لوله کشی داکت اسپلیت بین یونیت داخلی و خارجی دستگاه انجام می شود. این لوله کشی به منظور انتقال مبرد بین دو دستگاه انجام می گیرد و باید از لوله مسی برای آن استفاده شود.

از طرف دیگر، بین فن کویل و مینی چیلر نیز باید لوله کشی انجام شود. این لوله کشی به منظور رساندن آب سرد شده توسط چیلر به فن کویل ها انجام می گیرد  و برای آن از لوله های آب استفاده می شود.

دو تفاوت اصلی بین لوله کشی داکت اسپلیت و مینی چیلر عبارتند از: 1. داکت اسپلیت محدودیت متراژ لوله کشی دارد و 2. لوله مسی نسبت به لوله های آب قیمت بسیار بیشتری دارد.

فرق مینی چیلر با داکت اسپلیت میزان صدای تولیدی

یکی از نکات مهمی که هنگام انتخاب سیستم تهویه مطبوع باید به آن توجه ویژه داشته باشیم سر و صدای دستگاه است. مهم نیست یک دستگاه چقدر از نظر خنک کنندگی عملکرد خوبی داشته باشد، اگر سر و صدای زیادی تولید کند، آسایش ساکنین را به هم خواهد زد.

داکت اسپلیت یکی از سیستم های کم صدا است. به خصوص در مدل های جدید تر برند هایی مثل ال جی، دایکین، گری و … . با این وجود چون در یونیت داخلی داکت اسپلیت از یک فن بزرگ استفاده شده است، سر و صدای این سیستم نسبت به فن کویل بیشتر است. در صورتی که داکت اسپلیت به صورت اصولی نصب نشود، کانال کشی استاندارد نباشد یا سرویس منظم انجام نشود، صدای داکت اسپلیت از حد اولیه خود بیشتر می شود و می تواند آزار دهنده باشد.

فرق مینی چیلر با داکت اسپلیت از نظر سرمایش در زمستان

سیستم های مینی چیلر و داکت اسپلیت فقط مختص تابستان نیستند و در سراسر سال قابل استفاده اند. در فصل های سرد سال که نیاز به گرمایش وجود دارد، می توان از هر دو داکت اسپلیت و مینی چیلر استفاده کرد. برخی داکت اسپلیت ها امکان گرمایش با چرخه معکوس را دارند که به دلیل مصرف برق بالا، معمولا توصیه نمی شود.

برای گرمایش داکت اسپلیت می توان از کویل آب گرم در یونیت داخلی استفاده کرد. این کویل به آب گرم پکیج یا موتورخانه وصل می شود و در این حالت فقط یونیت داخلی کار می کند و یونیت خارجی کاملا از مدار خارج می شود. مصرف برق در این حالت بسیار کمتر است.

مینی چیلر را هم می توان در فصل زمستان به آب گرم موتور خانه یا پکیج متصل کرد تا به جای باد سرد، باد گرم تولید کند.

مصرف برق در حالت گرمایش مینی چیلر و گرمایش داکت اسپلیت با کویل آب گرم، بسیار پایین است و از نظر اقتصادی به صرفه است. از مینی چیلر و داکت اسپلیت هم به صورت مستقل هم به عنوان مکملی برای سایر سیستم های گرمایشی در فصل زمستان می توان استفاده کرد.

فرق مینی چیلر با داکت اسپلیت مصرف برق

مصرف برق دستگاه هم یکی از فاکتور های بسیار مهم است که هنگام انتخاب بین داکت اسپلیت و مینی چیلر حتما باید به آن توجه داشته باشید. در مجموع مینی چیلر و داکت اسپلیت از نظر مصرف برق تفاوت زیادی با هم ندارند. مصرف برق داکت اسپلیت و مینی چیلر به فاکتور هایی مثل ظرفیت دستگاه، برند و مدل دستگاه بستگی دارد و باید بر اساس مدل مقایسه شود.

فرق قیمت مینی چیلر با داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یا مینی چیلر؛ کدام ارزان تر است؟ این یکی از سوالات پرتکراری است که از مشتریان فروشگاه دماکالا می شنویم. بی شک قیمت نقش مهمی را در انتخاب دستگاه مناسب بازی می کند. به طور کلی قیمت مینی چیلر نسبت به قیمت داکت اسپلیت بیشتر است. از طرف دیگر، هزینه نصب و راه اندازی داکت اسپلیت بیشتر است. با این وجود مجموع هزینه خرید دستگاه و نصب و راه اندازی را هم که در نظر بگیریم، داکت اسپلیت ارزان تر است.

داکت اسپلیت یا مینی چیلر کدام بهتر است؟

برای پاسخگویی به این سوال متداول مشتریان که داکت اسپلیت یا مینی چیلر کدام را بخریم؟ در این مقاله به معرفی دو سیستم داکت اسپلیت و مینی چیلر و مقایسه آن ها از جنبه های مختلف پرداختیم. همانطور که در این مقاله اشاره شد، مینی چیلر از نظر مستقل بودن نسبت به داکت اسپلیت برتری دارد. همچنین هزینه راه اندازی و نصب مینی چیلر نسبت به داکت اسپلیت کمتر است با این وجود هزینه تمام شده داکت اسپلیت کمتر از مینی چیلر است. با وجودی که هر دو سیستم کم صدا هستند، اما مینی چیلر نسبت به داکت اسپلیت سر و صدای کمتری تولید می کند.

در نهایت انتخاب بین مینی چیلر و داکت اسپلیت به سلیقه و نیاز های شما بستگی دارد. از آن جایی که هر دو سیستم مزایای خاص خودشان را دارند، پیشنهاد می دهیم با بررسی دقیق هر یک، بهترین گزینه را برای نیاز های خودتان انتخاب کنید.

همچنین برای دریافت راهنمایی بیشتر یا سفارش داکت اسپلیت یا مینی چیلر، می توانید از طریق چت آنلاین سایت یا شماره تماس درج شده در سایت دماکالا، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

سوالات کاربران درباره فرق داکت اسپلیت با مینی چیلر


آیا مینی چیلر جایگزین داکت اسپلیت می شود؟

سیستم مینی چیلر و فن کویل یکی از رقبای اصلی داکت اسپلیت است و با توجه به مزایایی که دارد می تواند جایگزین خوبی برای داکت اسپلیت باشد.

تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟

چیلر و مینی چیلر از نظر ساختار و عملکرد تقریبا یکسان هستند و تفاوت زیادی ندارد. با این وجود مینی چیلر در ظرفیت های پایین تری تولید می شود (2 تا 10 تن تبرید) در حالی که چیلر های مرکزی ظرفیت های بالایی دارند و می توانند کل یک ساختمان بزرگ را پوشش دهند (می تواند به بیش از 1000 تن تبرید برسد).

قیمت داکت اسپلیت بیشتر است یا مینی چیلر؟

در مقایسه قیمت داکت اسپلیت با مینی چیلر دیدیم که تجهیز کردن یک ساختمان با متراژ مشخص به داکت اسپلیت در مقایسه با مینی چیلر و فن کوئل، هزینه کمتری دارد.

فرق داکت اسپلیت با فن کویل چیست؟

مینی چیلر و چیلر برای انتقال هوای خنک به فن کویل متصل می شوند. فن کویل و داکت اسپلیت از نظر نحوه کار شباهت زیادی به هم دارند. در فن کویل آب سرد یا گرم در لوله ها جریان می یابد و به واسطه فن هوا را سرد یا گرم می کند. در داکت اسپلیت چیزی که در لوله های یونیت هواساز جریان می یابد مبرد است. البته داکت اسپلیت مستقل است و نیازی به اتصال به دستگاه کمکی ندارند.

تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF