جدول مساحت کولر گازی

انتخاب ظرفیت کولر گازی یکی از مسائل بسیار مهم هنگام انتخاب و خرید کولر گازی مناسب است. یکی از مهم ترین فاکتور ها در انتخاب مناسب کولر گازی، متراژ و مساحت محیطی است که قصد تهویه هوای آن را داریم. یکی از راه های تخمین حدودی ظرفیت کولر گازی برای ساختمان استفاده از جدول مساحت کولر گازی است. البته قبل از تعیین ظرفیت کولر گازی با استفاده از این جدول، باید به نکاتی توجه داشته باشید که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

ظرفیت کولر گازی چگونه تعیین می شود؟

ظرفیت کولر گازی با واحد BTU اندازه گیری می شود که مخفف عبارت British Thermal Unit است (یعنی یکای گرمایی بریتانیا). البته در زمان عامه وقتی به ظرفیت کولر گازی اشاره می کنیم حرفی از بی تی یو نمی زنیم. احتمالا شما هم عبارتی مثل کولر گازی 12 هزار، کولر گازی 30 هزار و .. را شنیده اید. این عدد 12 هزار، 30 هزار، 9 هزار و … همان ظرفیت کولر گازی به BTU است.

ظرفیت کولر گازی با واحد تن هم اندازه گیری می شود که کمتر متداول است. اگر چیزی مثل کولر گازی 1 تن، 2 تن و … را شنیدید، بدانید که این عدد هم نشان دهنده ظرفیت کولر گازی است اما به واحد دیگری. شما می توانید این دو واحد را به هم تبدیل کنید مثلا کولر گازی 2 تن همان کولر گازی 24 هزار است. (هر یک تن مساوی 12 هزار بی تی یو است).

در مجموع این واحد ها به ما نشان می دهند که کولر گازی برای خنک کردن هوا در هر ساعت کار چقدر انرژی مصرف می کند. برای تعیین ظرفیت کولر گازی نیازی نیست با این مسائل فنی آشنا باشید. تنها یک آشنایی کلی درباره این عدد ها و معنی آن ها کافی است.

به زبان ساده کولر گازی هر چه ظرفیت بیشتری داشته باشد، قدرت خنک کنندگی بیشتری هم دارد و می تواند متراژ بالاتری را پوشش دهد.

چرا ظرفیت کولر گازی مهم است؟

همانطور که گفتیم ظرفیت کولر گازی باید بر اساس متراژی که می خواهید هوای آن را تهویه کنید انتخاب شود. عدد ظرفیت کولر گازی نشان می دهد که این دستگاه در یک واحد زمانی مشخص چقدر سرمایش می تواند تولید کند. این میزان سرمایش باید با متراژ تحت پوشش سازگار باشد. در غیر این صورت مشکلاتی پیش می آید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

اگر ظرفیت کولر گازی کم باشد…

اگر ظرفیت کولر گازی به نسبت متراژ تحت پوشش کم باشد، کولر گازی نمی تواند هوای کل محیط را به اندازه کافی خنک کند و محیط به دمای مطلوب نمی رسد. به این صورت که قسمت هایی از واحد که از محل نصب کولر گازی دور هستند، خنک نمی شوند و در شهر هایی که رطوبت هوا بالا است، گرم و شرجی باقی می مانند. در چنین شرایطی شما فقط زمانی که جلوی کولر هستید می توانید از باد خنک استفاده کنید.

از طرف دیگر در این حالت کولر گازی باید دائما کار کند تا دمای محیط را به حد مطلوب برساند که باعث ایجاد فشار زیادی روی کمپرسور می شود و عمر دستگاه را کاهش می دهد.

اگر ظرفیت کولر گازی زیاد باشد…

در صورتی که کولر گازی به نسبت متراژ تحت پوشش ظرفیت بالاتری داشته باشد و به عبارتی ظرفیت آن بیش از اندازه باشد، هوا از میزان مطلوب سرد تر می شود و شما مجبور می شوید دائما کولر گازی را روشن و خاموش کنید که مصرف برق دستگاه را افزایش داده و عمر آن را کاهش می دهد.

یکی از معایب این حالت که به شدت روی آسایش اعضای ساکن ساختمان اثر منفی دارد، خشک شدن بیش از اندازه هوا است. استفاده از کولر گازی با ظرفیت بیش از اندازه، باعث می شود هوای آپارتمان بسیار خشک شود و اعضای ساختمان دچار ناراحتی و حتی مشکلات تنفسی شوند.

برای محاسبه ظرفیت کولر گازی چه عواملی را باید در نظر بگیریم؟

انتخاب کولر گازی در وهله اول بر اساس متراژ و مساحت انجام می شود و به همین دلیل است که ما این مقاله را به بررسی جدول مساحت کولر گازی اختصاص دادیم. اما متراژ تنها عامل موثر بر انتخاب ظرفیت کولر گازی مناسب نیست. برای انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی باید عوامل دیگری را نیز در نظر بگیرید از جمله:

آب و هوای منطقه

آب و هوا و اقلیم در تعیین ظرفیت کولر گازی بسیار مهم است. اگر شما جایی زندگی می کنید که آب و هوای گرم و خشکی دارد، باید از کولر گازی های حاره ای که به عنوان گرمسیری هم شناخته می شوند استفاده کنید. از طرف دیگر، کولر گازی مناسب برای یک خانه 100 متری در یک شهر گرم و خشک نسبت به کولر گازی مناسب برای همان متراژ اما در یک شهر کوهستانی، باید ظرفیت بیشتری داشته باشد.

تعداد ساکنین ساختمان

یکی از فاکتور های مهم در انتخاب ظرفیت کولر گازی که شاید به ذهن شما نرسیده باشد، تعداد ساکنین است. یک واحد 100 متری که تنها دو ساکن دارد نیاز به ظرفیت سرمایشی کمتری دارد تا یک واحد 100 متری که 10 نفر در آن ساکن هستند و تردد دارند.

میزان رفت و آمد

میزان رفت و آمد افراد به ساختمان هم روی ظرفیت سرمایشی مورد نیاز تاثیر می گذارد. هر چه رفت و آمد بیشتر باشد، درب ورودی ساختمان بیشتر باز و بسته می شود، انرژی بیشتری هدر می رود و نیاز به ظرفیت سرمایشی بیشتری وجود دارد.

میزان آفتاب گیر بودن محیط

طبیعتا هر چه یک واحد آفتابگیر تر باشد، دمای آن به دلیل تابش آفتاب بیشتر می شود و خنک کردن آن مستلزم ظرفیت سرمایشی بیشتری است. بنابراین برای واحد های آفتابگیر باید کولر گازی با ظرفیت بیشتری تهیه کنید.

عایق بودن ساختمان

یکی از نکاتی که هنگام انتخاب کولر گازی باید به آن توجه داشته باشید این است که آیا ساختمان عایق کاری شده یا نه. در ساختمان هایی که عایق کاری خوبی ندارند، عموما ساختمان های قدیمی، اتلاف انرژی بالا است. یعنی زمانی که در این ساختمان ها کولر روشن می کنید، به دلیل عایق نبودن هوای گرم وارد محیط می شود و کولر باید بیشتر کار کند تا دما را به حد مطلوب برساند.

یکی از راه حل ها برای این مشکل استفاده از کولر قوی تر است اما راه حل بهتر عایق کاری ساختمان است. چرا که این کار نه تنها نیاز به استفاده از کولر با ظرفیت بالاتر را از بین می برد، بلکه باعث کاهش مصرف انرژی می شود.

جدول محاسبه آنلاین مساحت کولر گازی

برای انتخاب ظرفیت کولر گازی می توانید از جدول مساحت کولر گازی زیر استفاده کنید. توجه داشته باشید که این اعداد تقریبی هستند.

ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ متراژ
کولر گازی 9000 12 تا 20 متر مربع
کولر گازی 12000 20 تا 30 متر مربع
کولر گازی 18000 30 تا 45 متر مربع
کولر گازی 24000 45 تا 60 متر مربع
کولر گازی 30000 65 تا 75 متر مربع
کولر گازی 36000 75 تا 90 متر مربع
کولر گازی 48000 90 تا 120 متر مربع

برای واحد های اداری به ازای هر متر مربع 600 تا 800 بی تی یو ظرفیت لازم است.

آیا جدول محاسبه مساحت کولر گازی کافی است؟

همانطور که گفته شد برای محاسبه دقیق ظرفیت کولر گازی باید عوامل زیادی را در نظر داشته باشید. جدول محاسبه مساحت کولر گازی تنها یک عدد حدودی به شما می دهد. با توجه به قیمت بالای کولر گازی، پیشنهاد می کنیم قبل از خرید کولر گازی حتما با کارشناسان این حوزه مشورت کنید و برای تعیین ظرفیت مناسب از آن ها کمک بگیرید. چرا که انتخاب کولر گازی با ظرفیت نامناسب می تواند مشکلات بلند مدت زیادی برای شما ایجاد کند که مهم ترین آن، عدم تامین آسایش برای ساکنین ساختمان است.

دریافت مشاوره رایگان انتخاب ظرفیت کولر گازی

شما می توانید برای تعیین ظرفیت کولر گازی با کارشناسان واحد فروش دماکالا تماس بگیرید و مشاوره رایگان انتخاب و خرید کولر گازی دریافت کنید.

دماکالا علاوه بر ارائه مشاوره رایگان و پاسخ به کلیه سوالات شما عزیزان، انواع مدل ها و ظرفیت های کولر گازی از برند های مطرح خارجی و داخلی را با ضمانت اصالت و سلامت کالا و قیمت های رقابتی به فروش می رساند. جهت سفارش کولر گازی از دماکالا می توانید هم به صورت آنلاین از طریق همین سایت و هم به صورت تلفنی از طریق تماس با شماره های درج شده در سایت سفارش خود را ثبت کنید.

دسته بندی خدمات دماکالا

تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟