تفاوت پمپ جتی و بشقابی

پمپ جتی و بشقابی دو تا از اصلی ترین و پر کاربرد ترین انواع پمپ آب هستند. اگر قصد خرید پمپ آب را داشته باشید حتما اسم پمپ آب جتی و پمپ آب بشقابی به گوش شما خورده است اما شاید ندانید که هر یک از این پمپ آب ها چه ویژگی هایی دارند، برای چه کاربری هایی استفاده می شوند و چه فرقی با هم دارند.

در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی این دو نوع پمپ آب، به بررسی تفاوت پمپ جتی و بشقابی از جنبه های متفاوت بپردازیم. مطالعه این مقاله به شما کمک می کند که علاوه بر شناسایی تفاوت های بین این دو نوع پمپ، بهتر بتوانید پمپ آب مناسب برای نیاز های خود را انتخاب کنید.

پمپ آب بشقابی چیست؟

پمپ آب بشقابی چیست؟

یکی از انواع بسیار پر استفاده پمپ آب در کاربری های متفاوت، پمپ آب بشقابی است. پمپ آب بشقابی خود به دو دسته تقسیم می شود: 1. پمپ آب سانتریفیوژی و 2. پمپ آب جابجایی مثبت.

پمپ بشقابی طراحی ساده ای دارد و فقط یک پروانه متحرک متصل به شافت دارد که تنها بخش متحرک در ساختار پمپ است. این پروانه توسط یک موتور به حرکت در می آید. پروانه و پخش کننده دو بخش اصلی در ساختار پمپ آب بشقابی هستند. در بعضی از پمپ آب های بشقابی از دو پروانه استفاده می شود که میزان آبدهی پمپ را افزایش می دهد. پروانه در پمپ آب بشقابی از فولاد ضد زنگ، برنز، پلی کربنات، چدن یا مواد دیگر ساخته می شود.

عملکرد پمپ آب بشقابی به این صورت است که آب وارد پروانه می شود و از طریق نیروی گریز از مرکز از آن خارج می شود. وقتی آب از پروانه به سمت خارج حرکت می کند، ترکیب فشار جوی و نیروی گریز از مرکز باعث افزایش فشار آن می شود و بنابراین آب با سرعت بیشتر از پمپ خارج شده و به اصطلاح پمپاژ می شود.

از جمله پمپ های بشقابی موجود در بازار می توان به پمپ بشقابی پنتاکس، پمپ بشقابی مورگن، پمپ بشقابی ارس و پمپ بشقابی لیو اشاره کرد.

پمپ آب جتی چیست؟

پمپ آب جتی

دومین نوع پر کاربرد پمپ آب، پمپ آب جتی است. این پمپ یکی از زیر مجموعه های پمپ های گریز از مرکز یا سانتریوفیوژی است. پمپ آب جتی هم به دو دسته تقسیم می شوند: 1. پمپ آب جتی عمیق و 2. پمپ آب جتی کم عمق.  در نوع عمیق، انژکتور زیر سطح آب قرار می گیرد.

پمپ آب جتی خودمکش است و با ایجاد خلاء در قسمت مکش، می تواند آب را از عمق زیاد بدون لوله کشی به بالا پمپاژ کند. همچنین در مقابل مشکلاتی مثل ورود هوا به دهانه مکش هنگام کاهش سطح آب چاه مقاوم است.

پمپ آب جتی از یک یا چند پره و یک پخش کننده به همراه یک جت اکسیژن ساخته شده است. این نوع پمپ ها دارای یک ونتوری و یک نازل هم هستند. در نوع کم عمق، کیت انژکتور که شامل ونتوری و نازل جت است در مقابل پروانه قرار می گیرند. این پمپ ها از نظر ساختار پیچیده تر از پمپ بشقابی هستند و نصب آن ها باید به دقت انجام شود.

به دلیل داشتن جت اکسیژن که شبیه انژکتور عمل می کند، نسبت به نوع بشقابی سر و صدای بیشتری تولید می کند. عملکرد پمپ آب جتی به این صورت است که سرعت آب با عبور از جت افزایش یافته اما دچار افت فشار می شود.

از جمله پمپ های جتی موجود در بازار می توان به پمپ جتی ابارا، پمپ جتی لیو، پمپ جتی پنتاکس و پمپ جتی اسپرونی اشاره کرد.

کاربرد پمپ آب بشقابی

از پمپ آب بشقابی برای کاربرد های کشاورزی، خانگی و صنعتی استفاده می شود. این نوع پمپ آب می تواند علاوه بر آب، مایعات دارای ویسکوزیته بالا را نیز پمپاژ کند.

کاربرد پمپ آب جتی

پمپ آب جتی مصارف گسترده خانگی دارد اما برای پمپاژ آب از چاه های عمیق و مناطقی که آب و هوای گرم دارند نیز مناسب است.

مزایای پمپ آب بشقابی

  • صدای کمتر در مقایسه با پمپ آب جتی
  • ارزان بودن و در دسترس بودن قطعات و تعمیر آسان
  • فشار و ارتفاع مناسب
  • مناسب و به صرفه برای استفاده خانگی
  • طراحی ساده

مزایای پمپ آب جتی

  • راندمان بالا
  • امکان پمپاژ انواع سیالات
  • تامین فشار بالا
  • خودمکش بودن
  • نگهداری و تعمیرات آسان
  • وزن کم و قابل حمل بودن دستگاه
  • قیمت مناسب
  • ارزان بودن قطعات

تفاوت پمپ جتی و بشقابی از نظر طراحی

یکی از تفاوت های بین پمپ آب جتی و بشقابی در طراحی آن ها است. همانطور که اشاره کردیم طراحی پمپ بشقابی بسیار ساده است. در این پمپ ها یک قسمت متحرک به نام پروانه به کار رفته که به شافت یا بدنه متصل می شود و به واسطه موتور به حرکت در می آید. در بعضی مدل ها به جای یک پروانه از دو پروانه استفاده می شود.

از طرف دیگر طراحی پمپ آب جتی نسبتا پیچیده تر است و بیشتر به پمپ های سانتریفویژی شباهت دارد. در این پمپ ها از یک پخش کننده و تعداد پره، یک نازل و ونتوری و یک جت اکسیژن استفاده می شود.

تفاوت پمپ جتی و بشقابی از نظر عملکرد

علاوه بر ساختار، عملکرد پمپ آب جتی و بشقابی با هم متفاوت است. در پمپ آب بشقابی زمانی آب به پروانه رسیده و سپس به واسطه نیروی گریز از مرکز وارده، به بیرون از پمپ هدایت می شود. خروج آب با پمپ با شدت زیادی انجام می شود که باعث می شود فشار آب در قسمت خروجی پمپ افزایش پیدا کند.

از طرف دیگر در پمپ آب جتی به دلیل استفاده از جت سرعت آب تا حد قابل توجهی افزایش می یابد اما فشار آن زیاد نمی شود. ترکیب سرعت بالا و فشار کم باعث ایجاد مکش در کنار نازل می شود بنابراین آب از کنار نازل کشیده می شود.

تفاوت پمپ جتی و بشقابی از نظر میزان سر و صدا

یکی از فاکتور های مهم هنگام خرید پمپ آب میزان سر و صدای آن است. با وجودی که چیزی به اسم پمپ آب بی صدا وجود ندارد ولی سر و صدای بعضی پمپ ها نسبت به سایر مدل ها کمتر است. به طور کلی سر و صدای پمپ آب بشقابی در مقایسه با پمپ جتی کمتر است. بنابراین اگر میزان سر و صدایی پمپ برای شما مهم است، باید بدانید که پمپ بشقابی در مجموع سر و صدای کمتری تولید می کند.

تفاوت پمپ جتی و بشقابی از نظر تامین فشار آب

از نظر فشار آب، اگر به دنبال فشار آب زیاد باشید پمپ آب بشقابی دو پروانه انتخاب بهتری است. در پمپ آب جتی اگر بخواهید به فشار آب بالا برسید باید از انژکتور بیشتری استفاده کنید.

تفاوت پمپ جتی و بشقابی از نظر دبی و هد

در مقایسه تفاوت پمپ جتی و بشقابی از نظر هد می بینیم که هد پمپ جتی بیشتر است. اما نسبت به پمپ بشقابی دبی کمتری دارد. برعکس، پمپ بشقابی هد کمتر و دبی بیشتری دارد.

تفاوت پمپ جتی و بشقابی از نظر قیمت

قیمت پمپ آب به برند و توان آن بستگی دارد اما اگر بخواهیم یک مقایسه کلی بین پمپ آب بشقابی و جتی از نظر قیمت انجام دهیم می بینیم که پمپ آب بشقابی نسبت به جتی کمی ارزان تر است.

فرق پمپ آب جتی و بشقابی چیست؟

پمپ آب جتی و بشقابی دو تا از پر کاربرد ترین پمپ آب ها به ویژه برای مصارف خانگی هستند. در این مقاله به بررسی تفاوت پمپ جتی و بشقابی از جنبه های مختلف و معرفی برخی ویژگی های آن ها پرداختیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع پمپ آب و دریافت قیمت پمپ آب جتی و بشقابی با کارشناسان دماکالا تماس گرفته و پمپ آب مورد نظر را با ضمانت اصالت و سلامت از این فروشگاه خریداری کنید.

تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF