تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از مشتریان فروشگاه دماکالا ایجاد می شود این است که تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل چیست؟ همانطور که حتما می دانید هم داکت اسپلیت و هم فن کویل از سیستم های تهویه مطبوع بسیار پر طرفدار و پر فروش در بازار هستند. در این مقاله قصد داریم با مقایسه این دو سیستم، تفاوت های آن ها را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

در صورتی که می خواهید بدانید فرق داکت اسپلیت با فن کویل چیست و کدام یک بهتر است، تا پایان این مقاله با مجله دماکالا همراه باشید. قبل از هر چیز ابتدا با هر یک از دو سیستم فن کویل و داکت اسپلیت بیشتر آشنا شویم و ببینیم هر یک چه مزایا و معایبی دارند.

آشنایی با داکت اسپلیت

تفاوت داکت اسپلیت با هواساز چیست؟

داکت اسپلیت یکی از زیر مجموعه های خانواده کولر گازی است که از طریق سیکل تبرید کار سرمایش هوا را انجام می دهد. با توجه به کلمه اسپلیت (دوتکه) در نام این دستگاه به راحتی می توان حدس زد که داکت اسپلیت ها از دو بخش اصلی یعنی یونیت داخلی و خارجی تشکیل می شوند.

از این نظر داکت اسپلیت را می توان با اسپلیت دیواری مقایسه کرد. یونیت خارجی (کندانسور) هر دو دستگاه باید خارج از آپارتمان نصب شود و یونیت داخلی (هواساز)، داخل آپارتمان. یونیت داخلی اسپلیت دیواری همانطور که حتما دیده اید، روی دیوار داخل آپارتمان نصب می شود اما یونیت داخلی داکت اسپلیت داخل سقف کاذب به صورت پنهان نصب می شود و دارای کانال کشی است.

یونیت داخلی و خارجی داکت اسپلیت توسط لوله کشی مسی به هم متصل می شوند. هوای تهویه شده هم از طریق کانال کشی داخل سقف کاذب در بخش های مختلف آپارتمان توزیع می شود.

بسیاری از مدل های داکت اسپلیت در کنار امکان سرمایش در فصل تابستان، امکان گرمایش در فصول سرد سال را نیز دارند.

داکت اسپلیت ها در انواع اینورتر دار و معمولی تولید می شوند که نوع اینورتر دار مصرف برق بسیار پایین تری دارد.

انواع داکت اسپلیت

  • داکت اسپلیت کانالی
  • داکت اسپلیت سقفی
  • داکت اسپلیت کاستی

مزایای داکت اسپلیت

  • هوای تازه را وارد فضای آپارتمان می کند
  • قابلیت فیلتر کردن هوا را دارد
  • امکان گرمایش هوا در فصل زمستان با استفاده از کویل آب گرم

نقاط ضعف داکت اسپلیت

  • قیمت بالا
  • مصرف برق زیاد
  • قابلیت تنظیم جداگانه هر اتاق به صورت مستقل در اکثر مدل ها وجود ندارد

آشنایی با فن کویل

فن کوئل یکی از پر کاربرد ترین سیستم های تهویه مطبوع است که سال ها است در انواع ساختمان ها از آن استفاده می شود. فن کوئل ها انواع متفاوتی دارند اما به طور کلی از یک دستگاه پرتاب باد و یک فن دمنده تشکیل می شود و هوا را از طریق کویل مسی در فصل های مختلف گرم یا سرد می کند. فن کویل یکی از مناسب ترین سیستم های تهویه هوا برابر سر تا سر طول سال است.

فن کویل از طریق حرکت آب گرم یا سرد داخل کویل ها یا لوله کشی مسی، دمای هوا را سرد یا گرم کرده و هوای مطلوب را در فضای آپارتمان پخش می کند. در فصل تابستان، آب سرد لازم برای فن کویل از طریق چیلر تامین می شود و در فصل زمستان نیز آب گرم از طریق بویلر موتور خانه تامین می شود.

زمانی که آب سرد یا گرم داخل کویل ها به حرکت در می آیند، فن دمنده هوا را به لا به لای کویل ها می دمد و فن مکنده، هوای سرد یا گرم شده را از لا به لای کویل ها کشیده و وارد فضای آپارتمان می کند.

مزایای فن کویل

  • ابعاد کوچک بدون نیاز به فضای زیاد
  • امکان استفاده در فصل زمستان و تابستان
  • تنوع بالای مدل ها
  • عدم نیاز به کانال کشی
  • امکان نصب یک یونیت داخلی در متراژ های بالا
  • امکان کنترل تهویه هوا در قسمت های مختلف ساختمان

نقاط ضعف فن کویل

  • نیاز به تعمیرات و سرویس زیاد دارد
  • فقط هوای موجود را به گردش در می آورد و هوای تازه وارد آپارتمان نمی کند
  • استفاده از آب سرد برای فصل تابستان

انواع فن کویل

تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل

  • فن کویل دیواری
  • فن کویل زمینی – سقفی
  • فن کویل کاستی
  • فن کویل کاستی

تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت از نظر ساختار

اولین تفاوت بین فن کویل و داکت اسپلیت، ساختار آن ها است. داکت اسپلیت ها دارای دو یونیت هستند. یک یونیت داخلی که داخل سقف کاذب نصب می شود و یک یونیت خارجی که کندانسور که بیرون از فضای آپارتمان نصب می شود. این دو یونیت از طریق یک لوله مسی به هم متصل می شوند.

از طرف دیگر فن کویل ساختار ساده ای داشته و تنها یک یونیت هواساز دارد. داخل این یونیت هواساز یک کویل آب و یک فن قرار دارد.

تفاوت عملکرد فن کویل و داکت اسپلیت

داکت اسپلیت از طریق سیکل تبرید و فرایند متراکم سازی گاز مبرد هوا را خنک می کند. هوای تهویه شده توسط داکت اسپلیت از طریق کانال کشی در بخش های مختلف ساختمان توزیع می شود. از طرف دیگر فن کویل از طریق یک فرایند بسیار ساده کار می کند. نحوه کار فن کوئل به این صورت است که آب از پکیج یا چیلر وارد لوله کشی می شود و فن هوا را بین لوله ها جابجا کرده و به داخل ساختمان منتقل می کند.

مقایسه فن کویل و داکت اسپلیت از نظر موقعیت نصب

تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل

همانطور که گفته شد یونیت داخلی یا هواساز داکت اسپلیت داخل سقف کاذب نصب می شود و هوا از طریق کانال کشی سقفی و نصب دریچه در قسمت های مختلف ساختمان توزیع می شود. اما فن کویل بر اساس نوع به صورت داکتی، سقفی، دیواری یا زمینی نصب می شود و کاملا با سیستم داکت اسپلیت متفاوت است. برای مثال فن کویل زمینی بر خلاف داکت اسپلیت نیازی به سقف کاذب ندارد.

تفاوت عملکرد فن کویل و داکت اسپلیت از نظر کنترل دما

با توجه به این که همه دریچه های کولر در سیستم داکت اسپلیت از طریق کانال کشی به یک یونیت داخلی یا هواساز متصل می شوند، هوایی که از هر دریچه خارج می شود دمای یکسان دارد و امکان کنترل جداگانه هر اتاق در سیستم داکت اسپلیت وجود ندارد (مگر در موارد استثنا در مدل هایی که zone control دارند که بسیار گران تر هستند) و وقتی داکت اسپلیت را خاموش یا روشن می کنید، توزیع هوا در همه قسمت ها قطع یا وصل می شود.

از طرف دیگر سیستم فن کویل به این صورت است که شما می توانید هر یک از یونیت ها را به صورت جداگانه کنترل یا روشن/خاموش کنید و هر یونیت از بقیه یونیت ها مستقل است. مثلا شما می توانید فن کویل یک اتاق را روشن کنید در صورتی که بقیه فن کویل ها خاموش است، یا فن کویل هر اتاق را روی دمای متفاوتی تنظیم کنید و … . البته این بستگی به تعداد یونیت هایی است که برای آپارتمان نصب کرده اید.

تفاوت عملکرد فن کویل و داکت اسپلیت از نظر کانال کشی

عدم نیاز به کانال کشی یکی از مزایای فن کویل است. علاوه بر هزینه بالای کانال کشی، پاکسازی و سرویس دوره ای کانال های داکت اسپلیت دشوار تر است. از طرف دیگر فن کوئل نیازی به داکت کشی ندارد و از این نظر هزینه و دردسر کمتری دارد. همچنین فن کویل فقط به یک لوله کشی آب ساده نیاز دارد در حالی که برای داکت اسپلیت باید لوله مسی اجرا شود که خودش به تنهایی هزینه زیادی دارد.

تفاوت میزان صدای فن کویل و داکت اسپلیت

داکت اسپلیت و فن کویل هر دو سیستم های کم صدایی هستند به خصوص اگر درست و اصولی نصب و اجرا شوند. داکت اسپلیت ها عموما صدای کمی دارند و آزاردهنده نیستند مگر این که به صورت اصولی اجرا نشوند. بالا رفتن عمر دستگاه و کانال کشی و فرسوده شدن آن ها نیز باعث افزایش صدای داکت اسپلیت می شود.

با این حال چون داکت اسپلیت تنها یک یونیت داخلی دارد که باید هوای تهویه شده را به مساحت بالایی برساند، در آن از یک فن بزرگ استفاده شده که طبیعتا هنگام کار کردن صدا تولید می کند. از طرف دیگر در فن کویل از یک فن بزرگ استفاده نشده در عوض چندین فن کوچک در آن به کار رفته که صدای کمتری نسبت به داکت اسپلیت تولید می کند.

تفاوت نوع هوای فن کویل و داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها هوای آزاد را تهویه کرده، فیلتر کرده و وارد فضای آپارتمان می کنند. در حالی که فن کویل تنها هوای موجود را به گردش در می آورد. البته برای تامین هوای تازه می توان فن کویل را به هواساز متصل کرده یا از فن کویل کانالی استفاده کرد.

تفاوت قیمت فن کویل و داکت اسپلیت

یکی از عوامل بسیار مهمی که در انتخاب بین فن کویل و داکت اسپلیت موثر است، قیمت دستگاه است. قیمت خرید سیستم فن کویل به همراه مینی چیلر نسبت به داکت اسپلیت بیشتر است. از طرف دیگر هزینه های کانال کشی و لوله مسی را هم باید به حساب آورد در حالی که اجرای فن کویل با لوله کشی ساده آب امکان پذیر است. بنابراین هزینه اجرای داکت اسپلیت چند برابر مینی چیلر است.

داکت اسپلیت یا فن کویل؛ کدام بهتر است؟

در این مقاله به بررسی تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل از جنبه های مختلف پرداختیم. البته توجه داشته باشید که انتخاب سیستم سرمایشی و گرمایشی باید با توجه به نیاز های هر ساختمان و سایر عوامل انجام شود و بهتر است برای انتخاب بین سیستم های مختلف از نظر کارشناسان کمک بگیرید.

اگر بخواهیم تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل را به صورت خلاصه مرور کنیم می توانیم نتیجه گیری کنیم که داکت اسپلیت با توجه به توزیع یکنواخت هوا در فضای ساختمان بیشتر برای مکان هایی مناسب است که در آن ها نیاز به تنظیم جداگانه دما برای هر بخش وجود ندارد.

همانطور که دیدیم داکت اسپلیت و فن کویل هر یک ویژگی ها و نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. در صورتی که نیاز به مشاوره در این حوزه دارید با کارشناسان فروش دماکالا تماس بگیرید.

دسته بندی خدمات دماکالا

تعمیر داکت اسپلیت
تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.