تفاوت داکت اسپلیت با هواساز چیست؟

تنوع بالایی که در سیستم های تهویه هوای مطبوع وجود دارد برای بسیاری از مشتریانی که قصد خرید یک سیستم تهویه مطبوع مناسب دارند، سوالات زیادی ایجاد کرده است. یکی از این سوالات این است که تفاوت داکت اسپلیت با هواساز چیست؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت داکت اسپلیت با هواساز بپردازیم.

هواساز چیست؟

تفاوت داکت اسپلیت با هواساز چیست؟

هوا ساز یا هوا رسان AHU (air handling unit) یکی از تجهیزات تهویه هوای مطبوع مناسب برای سرتاسر طول سال است که کیفیت هوای داخل واحد را ارتقا می دهد. از هواساز می توان در انواع پروژه ها و برای انواع کاربری ها استفاده کرد.

یکی از تفاوت های هوا ساز با داکت اسپلیت و سایر کولر گازی ها این است که هوا ساز خودش هوای سرد یا گم تولید نمی کند بلکه به عنوان مکملی برای انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. بسته به فصل، شما می توانید تجهیزات سرمایشی مثل چیلر یا تجهیزات گرمایشی مثل بویلر را به کویل آب سرد یا گرم هواساز متصل کنید. با این کار آب سرد یا گرم وارد کویل ها شده و عواساز از این طریق دمای محیط را تنظیم می کند.

دستگاه های هوا ساز به فیلتر های تصفیه هوا مجهز هستند. این فیلتر ها هر گونه عوامل بیماری زا، گرد و خاک، و آلاینده را از هوای داخل آپارتمان حذف می کنند.

هواساز ها انواع مختلفی دارند اما اکثر آن ها از بخش های زیر تشکیل می شوند:

  • فیلتر هوا
  • فن
  • الکتروموتور
  • دمپر یا دریچه ورود هوا
  • انواع کویل
  • بدنه دستگاه

داکت اسپلیت چیست؟

تفاوت داکت اسپلیت با هواساز چیست؟

داکت اسپلیت یک سیستم تهویه مطبوع از خانواده کولر گازی ها است که از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده و هوای تهویه شده را از طریق کانال کشی سقفی در قسمت های مختلف آپارتمان توزیع می کند.

یونیت خارجی داکت اسپلیت مثل سایر اسپلیت ها خارج از ساختمان نصب می شود. یونیت داخلی نیز زیر سقف کاذب به صورت توکار و پنهان نصب می شود. هوای تولید شده از طریق کانال کشی به دریچه ها منتقل شده و از دریچه ها وارد قسمت های مختلف آپارتمان می شود. یونیت داخلی و خارجی هم از طریق یک لوله مسی به هم وصل می شوند.

داکت اسپلیت ها در انواع معمولی، اینورتر و حاره ای در ظرفیت های متنوع تولید می شوند و کار سرمایش هوا در فصل تابستان را انجام می دهند. اکثر داکت اسپلیت ها امکان گرمایش هوا در فصل سرما را نیز دارند. گرمایش داکت اسپلیت از طریق هیت پمپ مصرف برق بسیار بالایی دارد و به صرفه نیست. روش ارزان تر و بهتر برای تامین گرمایش در فصل زمستان، اتصال کویل آب گرم به موتور خانه یا پکیج است.

فرق هواساز با داکت اسپلیت

همانطور که دیدیم داکت اسپلیت و هواساز دو سیستم تهویه هوای مطبوع با ویژگی ها و کارکرد های خاص خود هستند. داکت اسپلیت کار تامین سرمایش و گرمایش هوا را انجام می دهد در حالی که هواساز بیشتر دستگاهی است که هوا را به گردش در آورده و تصفیه می کند و عموما به عنوان بخشی از سیستم تهویه هوای مطبوع ساختمان به کار می رود. در ادامه به بررسی دقیق تر تفاوت های داک اسپلیت با هواساز از جنبه های مختلف مثل مصرف برق دستگاه، نوع هوای خروجی و تنظیم رطوبت محیط خواهیم پرداخت.

تفاوت مصرف برق داکت اسپلیت با هواساز

یکی از عوامل موثر در انتخاب سیستم های تهویه هوای مطبوع میزان مصرف برق آن ها است. می توانیم میزان مصرف برق داکت اسپلیت و هواساز را به دو صورت با هم مقایسه کنیم: برای سرمایش و برای گرمایش.

در فصل تابستان اگر از هواساز برای سرمایش محیط استفاده کنید باید آن را به یک سیستم خنک کننده مثل چیلر وصل کنید. خود چیلر مصرف برق بالایی ندارد. مصرف برق هواساز هم به الکتروموتور و فن دستگاه مربوط می شود و روی هم رفته مصرف برق هر دو روی هم زیاد نیست.

در فصل گرما نیز باید هواساز را به چیلر یا بویلر وصل کنید. مصرف برق چیلر برای گرمایش فرقی با سرمایش ندارد اما اگر هواساز را به بویلر موتورخانه وصل کنید، مصرف برق کلی شما بسیار کاهش می یابد.

داکت اسپلیت یک سیستم مستقل است که هم برای سرمایش و هم برای گرمایش از برق استفاده می کند. داکت اسپلیت مثل سایر کولر گازی ها نسبت به بقیه سیستم های سرمایشی برق بیشتری مصرف می کند. البته مصرف برق داکت اسپلیت به نوع و ظرفیت آن بستگی دارد.

برای گرمایش اگر از هیت پمپ استفاده کنید (در بعضی مدل ها وجود دارد) برق زیادی مصرف می شود اما اگر از کویل آب گرم استفاده کنید، چون کمپرسور دستگاه خاموش می ماند و فقط فن ها کار میکنند، مصرف برق تا حد زیادی کاهش می یابد.

تفاوت هوای داکت اسپلیت با هواساز

یکی از تفاوت های اصلی داکت اسپلیت با هواساز این است که داکت اسپلیت خودش هوای سرد یا گرم تولید می کند در حالی که هواساز این امکان را ندارد و با اتصال به سیستم هایی مثل چیلر و بویلر، هوای سرد یا گرم را تصفیه و در محیط توزیع می کند.

نحوه کار داکت اسپلیت از طریق سیکل تبرید است و با گاز مبرد کار می کند. زمانی که دمای هوا در سیکل تبرید کاهش می یابد، از طریق کانال کشی سقفی در سراسر ساختمان توزیع می شود.

تفاوت داکت اسپلیت با هواساز از نظر رطوبت

تنظیم رطوبت هوا به ویژه در شهر هایی که رطوبت هوای بالایی دارند، مسئله ای مهم است و باید به آن توجه ویژه شود. البته تنظیم رطوبت هوا تنها به کاهش رطوبت در شهر های شرجی محدود نمی شود. چرا که خشکی بیش از حد هوا نیز می تواند آزار دهنده باشد به ویژه زمانی که کولر برای مدت زیادی روشن است و هوا را خشک تر می کند. داکت اسپلیت در تنظیم رطوبت هوا عملکرد خوبی دارد اما هواساز از این نظر قوی تر است و نسبت به داکت اسپلیت برتری دارد.

تفاوت داکت اسپلیت با هواساز؛ کدام بهتر است؟

داکت اسپلیت و هواساز از خانواده تجهیزات تهویه مطبوع هستند که هر یک کاربرد ها و ویژگی های خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی تفاوت داکت اسپلیت با هواساز از جنبه های مختلف پرداختیم. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد ویژگی های خاص هر یک از این دو سیستم را به خوبی بشناسید.

انتخاب دستگاه مناسب برای هر کاربری به عوامل متعددی بستگی دارد. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید حتما با تیم فروش فروشگاه دماکالا تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید. فروشگاه دماکالا با بیش از ده سال سابقه در فروش و ارائه خدمات پس از فروش انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

دسته بندی خدمات دماکالا

تعمیر داکت اسپلیت
تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.