راهنمای خرید بهترین کولر گازی برای شمال ایران

شمال ایران یکی از مناطقی است که به دلیل رطوبت بالا، نمی توان از سیستم هایی مثل کولر آبی استفاده کرد و در اکثر ساختمان ها از کولر گازی استفاده می شود. با توجه به این که شهر های استان های گیلان، مازندران و گرگان از جمله بزرگترین مصرف کنندگان کولر گازی در ایران هستند، این مقاله را به راهنمای خرید بهترین کولر گازی برای شمال ایران اختصاص دادیم.

در این مقاله از سری مقالات رایگان مجله دماکالا قصد داریم هر آنچه که باید برای انتخاب و خرید بهترین کولر گازی برای شهر های شمال ایران بدانید را توضیح دهیم.

چرا در شمال ایران باید از کولر گازی استفاده کنیم؟

کولر گازی ها این قابلیت را دارند که رطوبت هوا را کنترل کرده و کاهش دهند. در شهر های شمالی به ویژه در فصل های گرم سال، رطوبت هوا بالا می رود و باید از کولری استفاده شود که این رطوبت را کاهش دهد. کولر های آبی خودشان رطوبت تولید می کنند و بنابراین برای شهر های شمالی مناسب نیستند، اما کولر گازی چون رطوبت هوا را کاهش داده و کنترل می کند، می تواند هوای خنک، تصفیه شده و مطبوعی تولید کند.

علاوه بر این، چون کولر گازی ها مجهز به فیلتر های تسویه هوا هستند، انواع باکتری، ویروس و قارچ را از محیط خانه دور می کنند. رطوبت بالای هوا در شهر های شمالی، محیط خانه را مستعد رشد این عوامل بیماری زا می کند. همچنین کولر گازی ها می توانند حشرات مزاحم را به خصوص در فصل های گرم سال از داخل خانه دور نگه دارند.

کولر گازی و آب و هوا

یکی از ملاک های تاثیر گذار در خرید کولر گازی، آب و هوای منطقه است. یعنی برای هر منطقه آب و هوایی، باید از کولر گازی مناسب با آن آب و هوا استفاده شود. این مقاله به انتخاب کولر گازی برای شمال ایران اختصاص داده شده، بنابراین باید کولر گازی هایی را بررسی کنیم که با آب و هوای شهر های شمال ایران سازگار هستند.

به طور کلی کولر گازی ها در سه کلاس آب و هوایی تولید می شوند:

کولر گازی مناسب برای مناطق معتدل T1

کولر گازی های کلاس T1 برای شهر هایی که آب و هوای مرطوب و معتدل دارند مناسب هستند. از این کولر گازی ها می توان برای شهر های شمالی ایران (مازندران، گیلان و گرگان) و همچنین تهران و کرج استفاده کرد. حداکثر تحمل دمای این کولر گازی ها بین 43 تا 45 درجه سانتی گراد است.

کولر گازی مناسب برای مناطق سردسیری T2

کولر گازی های کلاس T2 برای مناطق سردسیری مناسب هستند و حداکثر تحمل دمای آن ها 35 درجه سانتی گراد است. این کولر گازی ها بیشتر در شهر های سردسیری مناطق شمال غرب و غرب ایران کاربرد دارند.

کولر گازی مناسب برای مناطق گرمسیری T3

کولر گازی های حاره ای یا گرمسیری متعلق به کلاس T3 هستند و برای شهر های جنوب ایران مثل اهواز، بوشهر و هرمزگان مناسب اند. تحمل دمای این کولر گازی ها بین 57 تا 60 درجه سانتی گراد است.

کمپرسور مناسب برای شمال

در کولر گازی ها از کمپرسور های مختلفی استفاده می شود که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. کمپرسور هایی که در کولر گازی ها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از کمپرسور های روتاری، اسکرال و پیستونی.

کمپرسور های پیستونی به دلیل قدرت بالاتری که دارند، بیشتر در کولر گازی های کلاس T3 یا گرمسیری مورد استفاده قرار می گیرند. مصرف برق زیاد و سر و صدا از جمله معایب کمپرسور های پیستونی هستند. از طرف دیگر کمپرسور های روتاری مشکل سر و صدای زیاد را ندارند و برق کمتری مصرف می کنند. اما چون ظرفیت آن ها پایین تر است، بیشتر در کولر گازی های کلاس T1 و T2 مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین کمپرسور مناسب برای شمال عمدتا کمپرسور روتاری است.

نوع دیگر کمپرسور یعنی اسکرال هم برای کولر گازی های گرمسیری مناسب هستند. این کمپرسور ها مشکل سر و صدا و مصرف برق بال را ندارند اما چون گران قیمت هستند و تعمیر آن ها هم هزینه بیشتری می برد، کاربرد زیادی در کولر گازی ها ندارند.

مزایای کولر گازی اینورتر برای شمال

اکثر برند های ایرانی و خارجی کولر گازی ها را در دو نوع اینورتر و معمولی تولید می کنند. کولر گازی های اینورتر دارای کیت اینورتر هستند که امکان کار کردن کمپرسور با دور متغیر را فراهم می کند. در حالی که کمپرسور های کولر گازی های معمولی با دور ثابت کار می کند.

اصلی ترین مزیت کولر گازی های اینورتر، کاهش قابل توجه مصرف برق است. این کولر گازی ها علاوه بر کم مصرف بودن، در حفظ دمای محیط عملکرد بهتری دارند و نسبت به مدل های معمولی کمتر دچار استهلاک می شوند.

البته قیمت کولر گازی اینورتر نسبت به معمولی بیشتر است که این اختلاف قیمت با توجه به کم مصرف بودن این مدل کولر گازی ها، در بلند مدت جبران می شود.

بهترین دمای کولر گازی برای شمال ایران

گرمای تابستان برای اکثر ما کلافه کننده و آزار دهنده است. زمانی که این گرما با رطوبت بالای هوا ترکیب می شود، شرایط ناخوشایند تری را ایجاد می کند و ممکن است باعث شود بخواهیم دمای کولر گازی را به شدت پایین بیاوریم. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که برای فراهم آوردن یک محیط با هوای مطبوع، نیازی نیست کولر گازی را روی سرد ترین دمای ممکن تنظیم کنیم.

با توجه به این که کولر گازی ها ترموستات دارند و برخلاف کولر آبی می توانند دمای محیط را ثابت نگه دارند، بهتر است دمایی را انتخاب کنیم که هم برای زندگی مطلوب باشد و هم مصرف برق را تا حد ممکن پایین بیاورد.

دمای مطلوب برای کولر گازی در فصل تابستان، 26 درجه سانتی گراد است. بنابراین اگر شما کولر گازی را روی دمای 26 درجه تنظیم کنید، نه تنها می توانید از یک هوای مطبوع با دمای مناسب لذت ببرید، بلکه کولر شما برق کمتری هم مصرف خواهد کرد.

برعکس اگر کولر را روی دمای پایین مثلا 18 درجه با باد شدید تنظیم کنید، بعد از چند دقیقه سرمای زیاد هوا آزار دهنده می شود و مجبور هستید کولر را خاموش کنید و مجددا بعد از گرم شدن هوا آن را روشن کنید. هر بار روشن و خاموش شدن کولر برق زیادی مصرف می کند و از طرف دیگر، برای این که کولر گازی هر بار بخواهد دما را به 18 درجه برساند باید سخت کار کند که هم مصرف برق شما را بالا می برد هم به کمپرسور فشار می آورد.

چه نوع کولر گازی برای شمال ایران بهتر است؟

بر اساس نکاتی که در این راهنمای خرید بهترین کولر گازی برای شمال ایران به آن ها اشاره شد، تا حد زیادی می توانیم کولر گازی های مناسب برای شمال ایران را تشخیص دهیم. در مجموع بهترین کولر گازی برای شمال ایران باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

  • کمپرسور قوی مناسب برای آب و هوای معتدل: همانطور که گفتیم کمپرسور های روتاری برای شهر های شمال مناسب تر هستند. از کمپرسور های اسکرال نیز می توانیم برای شمال ایران استفاده کنیم.
  • ترجیحا از نوع اینورتر و مجهز به گاز اینورتر R410: گاز مبرد R410 هم مصرف برق را پایین می آورد هم به محیط زیست آسیب نمی رساند.
  • پرتاب باد قدرتمند: معمولا پرتاب باد 10 متر یا بالاتر برای توزیع یکسان هوا در محیط مناسب است.
  • مجهز بودن به فیلتر تصفیه هوای چند لایه
  • کم مصرف بودن: گرید انرژی A، A+ و A++ بهترین انتخاب هستند.
  • کم صدا بودن
  • ظرفیت مناسب با متراژ: ظرفیت باید با نظر کارشناسان انتخاب شود. برای اطلاعات بیشتر جدول مساحت کولر گازی را ببینید.
  • بهترین کولر گازی برای شمال ایران باید در بخش کندانسور و کمپرسور دارای فین های طلایی یا مسی ضد زنگ باشد

بهترین برند کولر گازی برای شمال ایران

برای شمال ایران می توان از کولر گازی های خارجی و ایرانی استفاده کرد. برند های زیادی در بازار موجود هستند که کولر گازی مناسب برای شمال ایران تولید می کنند. بهتر است ابتدا به مشخصات اصلی کولر گازی و سپس به برند آن توجه کنید. در صورتی که می خواهید از برند های خارجی خرید کنید، برند های زیر پیشنهاد می شوند:

کولر گازی های اجنرال،

کولر گازی های جنرال مکس و جنرال گلد

کولر گازی های گری،

کولر گازی های گرین،

کولر گازی های میدیا،

کولر گازی های هایسنس،

کولر گازی های ال جی،

کولر گازی های زانتی

و کولر گازی های ایوولی

در میان برند های ایرانی هم می توانید از کولر گازی های ایران رادیاتور، جی پلاس، تک الکتریک و اسنوا استفاده کنید. جهت کسب اطلاع بیشتر درباره کولر گازی های تولید داخل، راهنمای خرید بهترین کولر گازی ایرانی خوب را بخوانید.

خرید کولر گازی برای شمال ایران با قیمت مناسب

با توجه به این که ساکنین شهر های شمالی به دلیل رطوبت بالا یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان کولر گازی در ایران به حساب می آیند، این مقاله را به راهنمای خرید بهترین کولر گازی برای شمال ایران اختصاص دادیم. همانطور که اشاره شد، کولر گازی ها در کلاس های آب و هوایی مختلف طراحی و تولید می شوند و اطلاع از ویژگی های یک کولر گازی مناسب برای شهر های شمالی، می تواند به شما کمک کند بهترین کولر گازی را بر اساس آب و هوای شهری که در آن زندگی می کنید، انتخاب کنید.

شما می توانید کولر گازی مورد نظر خود را از فروشگاه دماکالا خریداری کنید. این فروشگاه با بیش از ده سال سابقه در حوزه فروش و ارائه خدمات پس از فروش انواع کولر گازی ایرانی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان از سراسر ایران است.

جهت مشاوره رایگان خرید کولر گازی و دریافت آخرین لیست قیمت کولر گازی مناسب برای شمال ایران، همین حالا با کارشناسان فروش دماکالا تماس بگیرید.

مقالات مرتبط با کولرگازی

دسته بندی خدمات دماکالا

تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟