بهترین برند داکت اسپلیت ایرانی

داکت اسپیلت چیست؟

داکت اسپیلت (Duct split) عنوانی است که برای اسپیلت های کانالی استفاده می شود. داکت اسپیلت ها در گروه کولر های گازی قرار دارند و دارای دو سیستم سرمایشی و گرمایشی هستند به همین دلیل یکی از رایج ترین سیستم های گرمایش و سرمایش منازل، آپارتمان ها و ادارات به شمار می آیند.

داکت اسپیلت از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است.

یونیت خارجی یا کندانسور شامل: چند قطعه پروانه، کمپرسور، دینام، فن ….

و یونیت داخلی یا هوا ساز شامل: فیلتر، سیتی، کویل، دینام، اواپراتور، پروانه و … است.

یونیت داخلی یا هوا ساز داکت اسپیلت ها به صورت تو کار در سقف کاذب یا دیوار راهرو نصب می شود.

بارز ترین ویژگی داکت اسپیلت ها این است که به وسیله ی کانال کشی هوا را به اتاق ها و سایر مکان ها انتقال می دهند و لازم نیست که برای هر اتاق یک دستگاه جداگانه نصب شود.

داکت اسپیلت ها بر اساس ظرفیت و نوع طراحی آن ها متفاوت هستند. مثلاً ممکن است تعداد فن ها و نحوه قرارگیری فن ها و یا ابعاد کندانسور در دستگاه های مختلف متفاوت باشد.

عملکرد سرمایشی داکت اسپیلت

عملکرد سیستم سرمایشی داکت اسپیلت با کمی تفاوت شبیه اسپیلت های خانگی است. گاز مبرد در کندانسور خنک می شود و به وسیله لوله مسی که یونیت داخلی و خارجی را به هم متصل می کند به شیر انبساط و سپس به کویل موجود در یونیت داخلی انتقال می یابد و لوله های کویل را خنک می کند.

هوای محیط به داخل یونیت مکیده می شود و بعد از عبور از کویل، هوای گرم خنک می شود و از راه کانال به محیط برگردانده می شود به این ترتیب هوای محیط خنک می شود.

در طی این فرایند گاز مبرد که هوای گرم محیط را جذب کرده و گرم شده مجدداً به کندانسور انتقال می یابد و بعد از خنک شدن به محیط برگردانده می شود. این سیکل ادامه می یابد تا زمانی که دمای هوای محیط به دمای تنظیم شده ترموستات برسد. بعد از این که دما به دمای تنظیم شده رسید، کندانسور قطع می شود و یا ممکن است در بعضی دستگاه ها فن دستگاه به کار ادامه دهد و یا از کار بایستد.

عملکرد گرمایشی داکت اسپیلت

داکت اسپیلت برای تأمین هوای گرم به دو صورت عمل می کند:

  1. معکوس کردن سیکل سرمایش
  2. استفاده از کویل آب گرم

در روش اول گاز در کندانسور گرم شده و مانند سیکل سرمایش، از راه لوله مسی به کویل موجود در یونیت داخلی منتقل می شود و هوایی که در مجاورت لوله های مسی قرار دارد گرم شده و به وسیله فن موجود در یونیت داخلی و از راه کانال وارد محیط می شود و هوای محیط را گرم می کند.

در روش دوم که از نظر مصرف انرژی برق بسیار روش مقرون به صرفه ای است می توان به جای کویل گازی از کویل آب گرم استفاده کرد. به این شکل که جلوی یونیت داخلی در مسیر کانال، یک کویل آب گرم نصب می شود و در این صورت داکت اسپیلت صرفاً نقش فن را ایفا می کند.

لازم به ذکر است که کویل آب گرم به صورت فابریک روی داکت اسپیلت ها نصب نشده و باید جدا آن را تهیه و نصب کرد.

در فصل زمستان که آب گرم از پکیج و موتور خانه تأمین می شود در کویل جریان می یابد و آن را گرم می کند و هوای وارد شده به یونیت داخلی پس از برخورد با کویل و چرخش فن گرم می شود و به محیط برگردانده شده و هوای محیط گرم می شود.

انواع داکت اسپیلت ها

داکت اسپیلت ها مانند اسپیلت های خانگی در دو نوع معمولی (دور موتور ثابت) و اینورتر (دور موتور متغیر) تولید شده و در بازار موجود است.

داکت اسپیلت اینورتر (دور موتور متغیر)

این روزها اسم اینورتر را زیاد می شنویم. اینورتر در بسیاری از وسایل خانگی و صنعتی که به نوعی در آن ها حرکت وجود دارد مانند کولر گازی، یخچال و ماشین لباسشویی و … می تواند به کار گرفته شود. به طور کلی هر حرکتی که با الکترو موتور انجام می شود با استفاده از اینورتر می تواند به حرکتی کنترل شده تر و هوشمندانه تر تبدیل شود.

در داکت اسپیلت کیت اینورتر بر روی موتور نصب می شود و موجب می گردد تا موتوری که فقط با دور حداکثری ثابت کار می کند به موتور با دور متغیر تبدیل شود. به این صورت، زمانی که به توان حداکثری موتور نیاز نیست دور موتور متناسب با نیاز کاهش پیدا می کند و در صورت لزوم مجدداً شروع به کار می کند. و این عملکرد باعث کاهش مصرف برق و هزینه های مصرفی می شود.

از مزایا و کاربردهای مهم اینورتر می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه‌ جویی در مصرف انرژی الکتریکی و در نتیجه کاهش هزینه‌ ها
  • کاهش جریان راه‌ اندازی برق و به‌ دنبال آن، دوام و افزایش طول عمر موتور
  • امکان هوشمند سازی و برنامه‌ ریزی برای حرکت موتور
  • روشن و خاموش‌ کردن موتور بدون نیاز به قطع‌ و وصل برق اصلی

اگر می خواهید با روش تشخیص اینورتر بودن کولر بیشتر آشنا شوید مقاله از کجا بفهمیم کولر گازی اینورتر است دماکالا را مطالعه فرمایید.

داکت اسپیلت معمولی

در این نوع داکت اسپیلت دور موتور ثابت و حداکثری است. به این معنی که کمپرسور این نوع داکت اسپلیت فقط با یک دور ثابت کار می کند و میزان مصرف برق آن در همه حالا یکسان است و این باعث افزایش مصرف انرژی و کاهش عمر دستگاه می شود.

برای مثال زمانی که می خواهیم دمای یک اتاق را از 32 درجه به 26 درجه کاهش دهیم، داکت اسپلیت معمولی (دور ثابت) با مصرف یک میزان مشخص و ثابت برق، با یک دور موتور بدون تغییر شروع به کار می کند و وقتی به دمای 26 درجه رسید، خاموش می شود.

وقتی دوباره دمای اتاق بالا برود، داکت اسپلیت دوباره با همان دور موتور شروع به کار می کند و این فرایند هر بار تکرار می شود.

بهترین برند داکت اسپلیت ایرانی

در این بخش به معرفی بهترین برند های داکت اسپلیت ایرانی می پردازیم. توجه داشته باشید که ترتیب این برند ها هیچ ربطی به برتری آن ها ندارد و تصادفی است.

داکت اسپلیت ایران رادیاتور

بهترین برند داکت اسپلیت ایرانی مقالات مرتبط با کولرگازی

کمپانی ایران رادیاتور یکی از معروف ترین و شناخته شده تری کمپانی های ایرانی تولید کننده تجهیزات سرمایشی و گرمایشی است که نیازی به معرفی ندارد. داکت اسپلیت یکی از محصولات نسبتا جدید ایران رادیاتور است. داکت اسپلیت های ایران رادیاتور با قیمت مناسب، ضمانت 5 ساله، مقاومت و دوام بالا و گاز مبرد r410 سازگار با محیط زیست، مشتریان زیادی را به خود جذب کرده اند.

داکت اسپلیت وست کول

برند وست کول یکی از برند های ایرانی فعال در حوزه طراحی و تولید سیستم های سرمایشی و گرمایشی است که بر اساس نظرات مصرف کنندگان عملکرد قابل قبولی دارد. داکت اسپلیت های وست کول 5 سال ضمانت تعویض کمپرسور و 18 ماه ضمانت قطعات دارند و به کمپرسور های روتاری برند هیتاچی و سانیو مجهز هستند. وست کول یکی از برند های ایرانی است که داکت اسپلیت از نوع اینورتر دار تولید می کند.

داکت اسپلیت داکتینو

داکتینو یکی از تولید کنندگان داخلی داکت اسپلیت است که محصولات آن شباهت زیادی به داکت اسپلیت های برند دایکین دارند. کمپرسور داکت اسپلیت داکتینو از نوع اسکرال با 5 سال ضمانت است و از گاز مبرد R410 سازگار با محیط زیست استفاده می کند.

داکت اسپلیت مهر اصل

داکت اسپلیت مهر اصل یکیدیگر از داکت اسپلیت های تولید داخل است که در ظرفیت های بالا تولید می شود. این داکت اسپلیت ها کویل آب گرم مسی، موتور فن هواساز 5 سرعته و بدنه گالوانیزه مقاوم در برابر خوردگی دارند.

دسته بندی خدمات دماکالا

تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟