کولر گازی اینورتر چیست؟ : از کجا و چگونه بفهمیم کولر گازی اینورتر است؟

از کجا و چگونه بفهمیم کولر گازی اینورتر است؟

اگر به دنبال خرید کولر گازی مناسب می گردید، باید به این نکته توجه داشته باشید که کولر گازی ها انواع مختلفی دارند که هر یک مزایا و معایب خودش را دارد. دو نوع کولرگاری که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت کولر گازی اینورتر و معمولی هستند. ما در این مقاله از سری مقالات دماکالا به بررسی کولر گازی اینورتر و تفاوت آن با کولر گازی معمولی، مزایا و معایب کولر گازی اینورتر، مصرف برق کولر گازی اینورتر و مهم تر از همه روش تشخیص کولر گازی اینورتر از معمولی می پردازیم.
اگر شما هم می خواهید با کولر گازی اینورتر بیشتر آشنا شوید و بدانید که از کجا بفهمیم کولر گازی اینورتر است یا معمولی، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کولر گازی اینورتر چیست؟

اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که کولر گازی اینورتر چیست و چه فرقی با کولر گازی معمولی دارد. تفاوت اصلی بین کولر گازی اینورتر و معمولی در طراحی موتور کمپرسور آن ها است. موتور کمپرسور همان دستگاهی است که بیرون از منزل قرار می گیرد و یک فن بزرگ دارد.

در کولر گازی اینورتر از میکروپردازنده ها برای کنترل سرعت موتور کمپرسور هماهنگ با خروجی دلخواه استفاده می شود. یعنی زمانی که اتاق گرم یا سرد باشد، کولر گازی اینورتر می تواند سرعت موتورش را طوری تغییر دهد که هم دمای مطلوب حفظ شود هم در مصرف انرژی صرفه جویی گردد.
تکنولوژی اینورتر با کنترل بهینه سرعت موتور کولر به صرفه جویی در مصرف برق و انرژی کمک می کند. کولر گازی اینورتر زمانی که اتاق از حد دلخواه گرم تر شود آن را خنک کرده و زمانی که اتاق سرد تر از حد مطلوب شود آن را گرم می کند. به طوری که دمای اتاق در حد مطوب حفظ شود. کولر گازی اینورتر این کار را از طریق تغییر سرعت موتور بدون روشن یا خاموش کردن مکرر موتور کمپرسور انجام می دهد.

تفاوت کولر گازی روتاری و اینورتر

همانطور که گفتیم کولر گازی اینورتر برای مدیریت دمای اتاق از موتور کمپرسور استفاده می کند. بنابراین کولر گازی های اینورتر مکانیزمی برای کنترل عملکرد کمپرسور دارند.
در کولر گازی اینورتر کار با دور موتور بالا شروع می شود بنابراین برای استارت زدن کولر گازی اینورتر به توان بالایی نیاز دارید (مصرف برق بالا). با این وجود بعد از این که کولر به دمای مشخص شده می رسد، دور موتور به صورت خودکار کم می شود بنابراین مصرف انرژی در این مدل از کولر ها بهینه است. در این موارد نیازی نیست کولر را خاموش و روشن کنید. کولر به صورت خودکار تشخیص می دهد که چه زمانی کمتر کار کند و چه زمانی بیشتر. پس شما با مشکل یخ کردن اتاق و نیاز به خاموش کردن کولر مواجه نمی شوید.
هر دستگاه برقی ای اگر مدام خاموش و روشن شود، برق بیشتری مصرف می کند. پس با خرید کولر گازی اینورتر برق کمتری مصرف می کنید. این که مجبور نیستید مدام کولر را خاموش و روشن کنید یک فایده دیگر هم دارد و آن این است که دمای منزل یا محل کار شما مدام کم و زیاد نمی شود و در یک سطح مطلوب باقی می ماند. یعنی شما همیشه در آن محل احساس راحتی می کنید.
در کولر گازی معمولی زمانی که کولر به دمای مشخص شده می رسد، کمپرسور خاموش می شود. بعد از گذشت زمان، وقتی هوا دوباره گرم می شود، کمپرسور مجددا روشن می شود. این روشن و خاموش شدن مکرر کمپرسور انرژی (برق) زیادی مصرف می کند. متاسفانه زمانی که از کولر گازی معمولی استفاده می کنید، دمای اتاق شما هرگز در حد دلخواه باقی نمی ماند. دور موتور کولر گازی های معمولی هنگام شروع کار مثل کولر گازی های اینورتر زیاد نیست بنابراین خنک کردن اتاق با این کولر گازی ها زمان بیشتری می برد.

کولر گازی اینورتر بهتر است یا معمولی

تا اینجا به معرفی و بررسی کولر گازی اینورتر و تفاوت آن با کولر گازی معمولی پرداختیم. اما کدام کولر بهتر است؟ کولر گازی اینورتر بهتر است یا معمولی؟ مقایسه این دو کولر گازی به شما کمک می کند بهتر تصمیم بگیرید و خرید هوشمندانه تری انجام دهید.
قیمت کولر گازی اینورتر بیشتر است اما در بلند مدت مزایایی دارد که ارزش خرید آن را نسبت به کولر گازی معمولی بیشتر می کند. یکی از مهم ترین مزایای کولر گازی اینورتر صرفه جویی در مصرف برق است. کولر گازی اینورتر در مقایسه با کولر گازی معمولی ماهانه حداقل 40% کمتر برق مصرف می کند، سریع تر خنک می کند و عمر بیشتری هم دارد.

تشخیص کولر گازی اینورتر

با توجه به بازار داغ کولر گازی به ویژه در فصول گرما، و بالا رفتن قیمت کولر گازی در بازار، و با در نظر داشتن این که قیمت کولر گازی اینورتر بیشتر از معمولی است، ممکن است برخی افراد سعی کنند کولر گازی معمولی را به اسم کولر گازی اینورتر به شما بفروشند و پول زیادی از شما دریافت کنند. در این مواقع است که تشخیص کولر گازی اینورتر اهمیت زیادی پیدا می کند.
از کجا بفهمیم کولر گازی اینورتر است یا معمولی؟ اولین چیزی که باید به آن توجه کنید برچسب پشت کولر گازی است. شما می توانید شماره مدل کولر را از برچسب پشت کولر گازی پیدا کنید. با جستجوی مدل کولر گازی در اینترنت می توانید به همه اطلاعات آن دسترسی داشته باشید و ببینید آیا کولر شما اینورتر است یا معمولی.
روش دیگر تشخیص کولر گازی اینورتر گوش دادن به صدای موتور کمپرسور کولر است. کمپرسور کولر گازی معمولی یا روشن است یا خاموش بنابراین موتور کمپرسور فقط یک نوع صدا تولید می کند (صدای هنگام کار یا بی صدا هنگامی که خاموش است). اگر با پایین آوردن دمای کولر صدای کمپرسور تغییر می کند، یعنی کولر گازی شما اینورتر است. برای این که راحت تر بتوانید تغییرات صدا را تشخیص دهید بهتر است سرعت فن را روی کم تنظیم کنید، سپس نزدیک موتور کمپرسور بروید، با دقت به صدای آن گوش کنید و سپس دمای تنظیم شده را پایین بیاورید.
ممکن است روی بدنه یا کارتن کولر اینورتر بتوانید کلمه Inverter را پیدا کنید. چون کولر های اینورتر گران تر هستند و طرفداران بیشتری دارند، روی بدنه آن ها برای جذب مشتری کلمه Inverter نوشته می شود اما دلیلی ندارد روی کولر های معمولی این کلمه نوشته شود.
روش های دیگری هم برای تشخیص کولر گازی اینورتر از معمولی وجود دارد از جمله بررسی کشش آمپر، ظرفیت ولتاژ و نوع گاز مبرد، یا بررسی نوسانات جریان برق حین کار کولر گازی اما همه این روش ها مستلزم سررشته داشتن در علم الکترونیک یا حتی استفاده از ابزارهای تخصصی است که ممکن است همه به آن ها دسترسی نداشته باشند.

راه های تشخیص کولر گازی اینورتر

در این مقاله با کولر گازی اینورتر آشنا شدیم و آن را با کولر گازی معمولی مقایسه کردیم. به طور کلی می توان گفت کولر گازی اینورتر مزایایی دارد که در کولر گازی های معمولی وجود ندارد. طبیعتا قیمت کولر گازی اینورتر با توجه به مصرف برق پایین تر و عمر و دوام بالاتری که دارد، بیشتر خواهد بود. این تفاوت قیمت گاها باعث می شود برخی افراد به شما کولر گازی معمولی را به اسم اینورتر بفروشند و از شما پول کولر گازی اینورتر را دریافت کنند. علاوه بر این، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید نوع کولر گازی خود را تشخیص دهید.
در این مقاله چند راه تشخیص کولر گازی اینورتر از معمولی را با هم مرور کردیم. ما روش هایی را انتخاب کردیم که برای همه مردم قابل انجام باشد نه روش هایی که فقط باید توسط متخصصین الکترونیک انجام شود. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. اگر شما هم روش آسانی برای تشخیص کولر گازی اینورتر از معمولی می شناسید، حتما با ما و مخاطبین دماکالا در میان بگذارید.

دسته بندی خدمات دماکالا

تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.