محاسبه ظرفیت پکیج

پکیج ها گزینه مناسبی به جای موتور خانه ها و آبگرمکن ها هستند. گرمایش محیط و آب گرم مصرفی را تأمین می کنند. پکیج نسبت به آبگرمکن های دیواری و سیستم شوفاژ خانه مرکزی مزایای بیشتری دارند. پکیج کم صدا تر از آبگرمکن دیواری و شوفاژ خانه است و نوسانات دمای آب در آن محسوس نیست. فضای خیلی کم تری را نسبت به آبگرمکن های ایستاده و شوفاژ خانه مرکزی اشغال می کند. و از همه مهم تر راندمان آن نسبت به سیستم شوفاژ خانه مرکزی بیشتر است.

هنگام خرید پکیج باید به نکات متعددی توجه داشته باشید که یکی از آن ها ظرفیت پکیج است. ما در این مقاله با معرفی مفهوم ظرفیت پکیج و نحوه محاسبه آن همراه شما هستیم. در صورتی که می خواهید با نحوه انتخاب ظرفیت پکیج مناسب بیشتر آشنا شوید، در این مقاله با مجله اینترنتی دماکالا همراه باشید.

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله احساس می کنید که نیاز به مشاوره تخصصی تر دارید، تیم مشاورین فروش دماکالا همیشه آماده پاسخگویی به سوالات شما و ارائه مشاوره رایگان خرید خدمت شما عزیزان هستند. کافی است با ما تماس بگیرید.

ظرفیت پکیج چیست و چه اهمیتی دارد؟

زمان خرید پکیج علاوه بر مدل و اندازه و دیگر پارامترهایی که به آن دقت می شود باید ظرفیت حرارتی پکیج را هم در نظر گرفت. ظرفیت حرارتی یا ظرفیت پکیج به مقدار گرمایی که در ازای مصرف انرژی تولید شده است گفته می شود.

به بیان دیگر، ظرفیت پکیج همان بازدهی دستگاه است. واحدی که ظرفیت پکیج با آن محاسبه می شود، کیلووات است.

انواع ظرفیت پکیج عبارتند از:

  • پکیج 24 کیلووات
  • پکیج 28 کیلووات
  • پکیج 30 کیلووات
  • و پکیج 35 کیلووات

چرا محاسبه ظرفیت پکیج مهم است؟ دلیل اهمیت ظرفیت پکیج این است که میزان ظرفیت پکیج نشاندهنده راندمان دستگاه، میزان مصرف انرژی و هزینه های آن را نشان می دهد.

توجه به این موضوع اهمیت زیادی دارد چرا که اگر پکیجی را خریداری کنیم که ظرفیت یا میزان قدرت گرمایشی آن با شرایط ساختمان مورد نظر ما متناسب نباشد نه تنها گرمای مطلوبی را نخواهیم داشت بلکه عمر مفید پکیج نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین عوامل مهم دیگری مثل نوع منبع انبساط دستگاه، تعداد پره های مشعل پکیج، اندازه مبدل و قدرت فن پکیج نیز بر اساس ظرفیت پکیج تعیین می شوند. به این معنی که حجم منبع انبساط بر اساس ظرفیت پکیج متغیر است و هر چه ظرفیت بالاتر برود، پره های مشعل بیشتر خواهند بود و قدرت فن هم افزایش می یابد. علاوه بر این ها، اندازه مبدل پکیج با ظرفیت آن رابطه مستقیم دارد، یعنی هر چه ظرفیت بیشتر باشد مبدل هم بزرگتر خواهد بود.

نحوه محاسبه ظرفیت پکیج

همانطور که گفتیم ظرفیت پکیج به واحد کیلو وات محاسبه می شود و میزان آن به یکی از اندازه های 30KW، 28KW، 24KW و 35KW است. و دستگاه به ازای هر یک کیلو وات قدرت به یک متر مکعب فضا احتیاج دارد.

مثلاً پکیج هایی با ظرفیت 24 کیلو وات در محیط های مسکونی با متراژ متوسط (150 متر) و در آب و هوای معتدل رایج هستند، اما در مساحت های بالا و در صورت نیاز به آب گرم فراوان باید از پکیج های مخزن دار و با ظرفیت بالاتر از 31 کیلووات استفاده شود.

معمولا در فضاهای زیر 300 متر استفاده از پکیج دیواری مقرون به صرفه تر است اما اگر فضای شما بیشتر از 300 متر مساحت داشته باشد بهتر است از پکیج زمینی استفاده کنید.

یکی از راه های محاسبه ظرفیت پکیج فرمولی است که با توجه به مساحت و نوع کاربری ساختمان وجود دارد و می توان به صورت دستی ظرفیت مناسب پکیج را محاسبه کرد.

محاسبه ظرفیت پکیج با نرم افزار

یکی از روش های محاسبه ظرفیت پکیج و تاسیسات ساختمان استفاده از نرم افزار های تخصصی است. برای مردم عادی استفاده از این نرم افزار ها توصیه نمی شود و این نرم افزار ها بیشتر توسط متخصصین و افرادی که در این حرفه فعالیت دارند مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله نرم افزار های محاسبه ظرفیت پکیج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرم افزار Carrier Hap
  • نرم افزار Chave
  • نرم افزار Rhave

محاسبه ظرفیت پکیج بر اساس متراژ بنا

روش دیگر محاسبه ظرفیت پکیج، استفاده از فرمول ظرفیت پکیج است. با این فرمول می توانید ظرفیت پکیج را به صورت تقریبی بر اساس مساحت و نوع کاربری محاسبه کنید.

برای محاسبه ظرفیت پکیج به صورت تقریبی باید متراژ واحد مسکونی را در عدد 150 ضرب کنید. در صورتی که واحد اداری است، باید متراژ در عدد 100 ضرب شود. سپس عدد حاصل را بر 860 تقسیم می کنیم. حاصل این تقسیم ظرفیت پکیج را بر اساس کیلووات به ما نشان می دهد.

برای مثال اگر متراژ ساختمان مسکونی 140 متر مربع باشد، آن را در عدد 150 ضرب می کنیم عدد 21000 به دست می آید که واحد ظرفیت پکیج بر اساس کیلو کالری است. سپس آن را تقسیم بر عدد 860 (1 کیلو وات برابر 860 کیلو کالری است) می کنیم که عدد 24.44 به دست می آید و این مقدار نهایی واحد ظرفیت پکیج بر اساس کیلو وات است. بنابراین در حالت عادی برای یک مکان مسکونی 140 متری به پکیجی با ظرفیت 24 کیلو وات احتیاج است.

البته عوامل دیگری هم در انتخاب پکیج با ظرفیت مناسب مؤثر هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

عوامل مؤثر بر ظرفیت پکیج

همان طور که اشاره کردیم منظور از ظرفیت پکیج میزان قدرت گرمایشی و بازدهی پکیج است. عوامل مهمی در میزان ظرفیت پکیج ها و محاسبه ظرفیت آن مؤثر هستند و توجه به آن ها میزان ظرفیت پکیج را بالاتر می برد و در نتیجه می توان حداکثر میزان استفاده را از توان و قدرت دستگاه به دست آورد. عوامل زیادی روی تعیین ظرفیت پکیج تاثیر دارند مثل متراژ محیط، نوع کاربری ساختمان که اداری است یا مسکونی، عایق بندی ساختمان، تعداد اتاق ها، جهت جغرافیایی بنا و … .

برای انتخاب پکیج و تعیین ظرفیت مناسب پکیج باید همه این عوامل را در نظر داشته باشید به همین دلیل است که توصیه می شود قبل از خرید پکیج حتما با یک فرد متخصص مشورت کنید.

برخی از عوامل مهم و مؤثر بر میزان ظرفیت پکیج و محاسبه ظرفیت آن عبارتند از:

  • تاثیر متراژ مکان مورد نظر بر ظرفیت پکیج

در ابتدای متن نیز اشاره شد که یکی از پارامترهای مهم در محاسبه ظرفیت پکیج متراژ ساختمان است. به طوری که هر یک متر مکعب به یک کیلو وات انرژی نیاز دارد.

پس هر چه میزان متراژ محیط بیشتر باشد، نیاز ساختمان به گرما بیشتر می شود و طبیعتاً ظرفیت پکیج هم باید افزایش پیدا کند. البته باید به شرایط آب و هوایی و اقلیمی نیز توجه داشته باشید مثلا یک ساختمان با متراژ مشخص ممکن است در منطقه سردسیری نسبت به مناطق گرمسیری نیازمند پکیجی با ظرفیت بالاتر باشد.

  • تاثیر نوع کاربری ساختمان مسکونی یا تجاری بر ظرفیت پکیج

یکی از نکته های بسیار مهم در زمان تهیه پکیج، مسکونی یا تجاری بودن ساختمان است زیرا در انتخاب ظرفیت پکیج مؤثر است. میزان گرمای مورد نیاز و میزان مصرف آب گرم در ساختمان های مسکونی و تجاری با هم متفاوت است. ظرفیت پکیج برای ساختمان مسکونی بیشتر از ساختمان تجاری است.

  • تاثیر اقلیم آب و هوایی و دمای معمول شهر بر ظرفیت پکیج

کشور ما از نظر آب و هوایی دارای چهار اقلیم است بنابراین نیاز سیستم های گرمایشی و مصرف آب گرم در این اقلیم ها با هم تفاوت اساسی دارند.

اگر شرایط اقلیمی و میانگین دمای شهر سرد و کوهستانی باشد باید از پکیج با ظرفیت تولید حرارت بالاتری استفاده کرد و اگر پکیج مورد نیاز در اقلیم گرم و خشک باشد باید از پکیج با ظرفیت بسیار پایین تر استفاده شود.

  • تاثیر میزان عایق بندی ساختمان بر ظرفیت پکیج

هر چه میزان عایق بندی درها، پنجره ها و دیوارهای ساختمان بیشتر و بهتر باشد گرما مدت زمان بیشتری در محیط باقی می ماند. ولی در و پنجره های معمولی باعث هدر رفت انرژی و گرما شده و برای جبران باید پکیج هایی با ظرفیت بیشتر استفاده شود.

  • تاثیر تعداد اتاق ها بر ظرفیت پکیج

تعداد اتاق خواب ها و سرویس بهداشتی های یک ساختمان بر تعیین ظرفیت پکیج تاثیر بسزایی دارد. هر چه متراژ بنا بیشتر باشد و تعداد اتاق خواب ها و سرویس بهداشتی ها افزایش پیدا کند ظرفیت پکیج هم باید بالاتر باشد. زمانی که یک واحد مسکونی یا اداری اتاق ها و سرویس بهداشتی های زیادی داشته باشد، آب و هوای گرم بیشتری هم نیاز دارد و در نتیجه باید برای آن واحد از پکیج با ظرفیت بالاتر استفاده کنیم.

  • تاثیر تعداد رادیاتور ها بر ظرفیت پکیج

هر چه تعداد رادیاتور های بیشتری در یک واحد نصب شده باشد، انرژی گرمایی بیشتری مورد نیاز است تا بتوان آن ها را گرم کرد و بنابراین باید از پکیجی با ظرفیت بالاتر استفاده نمود. معمولا تعداد رادیاتور ها و تعداد اتاق ها و سرویس بهداشتی ها با هم رابطه مستقیم دارند اما همیشه اینطور نیست به همین دلیل این دو عامل را از هم جدا کردیم.

  • تاثیر جهت جغرافیایی ساختمان بر ظرفیت پکیج

جهت تابش آفتاب در میزان دمای ساختمان تأثیر مستقیم دارد. بنایی که در سمت شمالی است نور آفتاب بیشتری نسبت به بنایی که در سمت جنوبی قرار دارد دریافت می کند و گرم تر است. همچنین طبقات اول و آخر آپارتمان ها نسبت به طبقات میانی سرد تر هستند چون هدر رفت دما در آن ها بیشتر است و نیاز به گرمایش بیشتری دارند. لذا در انتخاب پکیج باید به این نکات دقت شود.

  • تاثیر نوع و برند پکیج در ظرفیت پکیج

نوع پکیج و همچنین برند آن نیز یکی از عوامل مهم در تعیین ظرفیت پکیج هاست. به طور کلی انواع پکیج ها عبارتند از: تک مبدله، دو مبدله و چگالشی که هر کدام از این پکیج ها ظرفیت های متفاوتی دارند.

ظرفیت پکیج های تک مبدله برای ساختمان های کوچک تا متوسط مناسب است. ساختمان هایی که متراژ بیشتر و یا طبقات بیشتری دارند باید پکیج با ظرفیت بالاتری داشته باشند و برای آن ها از دستگاه های دو مبدله مخزن دار و یا پکیج های چگالشی که توان تولید حرارت زیادی دارند استفاده می شود.

علاوه بر این ها، مارک پکیج و برند آن هم بسیار مهم است. مثلا پکیج های خارجی به خصوص ایتالیایی کیفیت بیشتری نسبت به سایر برند ها دارند.

  • تاثیر میزان فشار آب ساختمان بر ظرفیت پکیج

نکته ی بسیار مهمی که باید در زمان تهیه پکیج به آن دقت کرد میزان فشار آب ورودی به ساختمان است. اگر فشار آب ورودی به ساختمان کم باشد، به جای پکیج بدون مخزن باید از پکیج های چگالشی استفاده کرد تا توان کافی برای تولید حرارت بالا با وجود فشار آب کم را داشته باشد و یا با نصب پمپ آب خانگی به همراه منبع آب مشکل فشار کم آب را حل نمود.

  • تاثیر محل نصب پکیج بر ظرفیت آن

عاملی که بیشتر از هر چیز روی محل نصب پکیج تاثیر گذار است، نوع پکیج است. مثلا اگر پکیج دیواری از نوع بدون فن باشد می توان آن را داخل ساختمان نصب کرد. اما اگر از نوع فن دار باشد، حتما باید خارج از ساختمان نصب شود. اگر پکیج را بیرون از فضای ساختمان نصب می کنید، این که آیا پکیج مستقیما زیر نور آفتاب قرار گرفته یا زیر سایه بان نصب شده، عامل مهمی است که باید به آن توجه داشت.

زمانی که پکیج زیر سایه بان نصب می شود، نسبت به زمانی که زیر آفتاب است، راندمان بیشتری دارد و بنابراین توان آن بالاتر می رود.

در صورتی که می توانید پکیج را در محل سایه و به دور از آفتاب نصب کنید، می توانید از پکیج هایی با ظرفیت پایین تر استفاده کنید. اما اگر قرار است پکیج را جایی نصب کنید که در معرض نور آفتاب است، باید توجه داشته باشید که راندمان آن پایین می آید و باید از پکیجی با ظرفیت بالاتر استفاده نمایید.

جدول تعیین ظرفیت پکیج بر اساس متراژ

در این قسمت یک محاسبه حدودی و سر انگشتی از ظرفیت پکیج  مورد نیاز برای انواع متراژ آپارتمان ارائه کرده ایم:

ظرفیت پکیج

متراژ

24 کیلووات

تا 150 متر مربع

28 کیلووات

150 تا 220 متر مربع

30 کیلووات

220 تا 300 متر مربع

35 کیلووات

300 تا 350 متر مربع

 

مقدار انرژی گرمایی (وات) لازم در هر متر مربع ساختمان:

نوع ساختمان

ساختمان های عایق دار ساختمان با در و پنجره معمولی

ساختمان های قدیمی با فضای آزاد زیاد

آب و هوای معتدل و مرطوب (شمال ایران)

80 تا 100 وات

100 تا 120 وات

120 تا 140 وات

آب و هوای گرم و خشک (مرکز ایران و مناطق کوهستانی)

100 تا 120 وات

120 تا 140 وات 140 تا 160 وات
آب و هوای گرم و مرطوب (جنوب ایران) 60 تا 80 وات 80 تا 100 وات

100 تا 120 وات

 

نکته ای که باید به آن دقت کرد این است اگر متراژ ساختمان کم باشد و پکیج با ظرفیت بیشتری در آن جا نصب شود (مثلا برای واحد 50 متری پکیج 24 هزار نصب شود) به علت کم بودن مسافت خیلی سریع آب رادیاتور ها به دمای تنظیم شده می رسد و دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش می شود. بنابراین تعداد دفعاتی که دستگاه روشن و خاموش می شود بیشتر می شود و باعث استهلاک پکیج می شود. پس به همین دلیل برای واحدهای تا 50 متر بهتر است از پکیج های 22 هزار استفاده شود.

فرمول محاسبه ظرفیت پکیج

همانطور که گفته شد محاسبه ظرفیت پکیج و انتخاب پکیج با ظرفیت مناسب یکی از مهم ترین نکاتی است که هنگام خرید پکیج باید به آن توجه داشته باشید. اگر از پکیج با ظرفیت نامناسب استفاده شود نه تنها دمای مطلوب و مورد نیاز ساختمان تأمین نمی شود بلکه باعث استهلاک بیش از حد پکیج نیز می شود. بنابراین قبل از تهیه پکیج باید به پارامترهایی از قبیل نوع سوخت، ابعاد و مدل پکیج، همچنین ظرفیت و میزان بازدهی دستگاه توجه کرد.

در این مقاله به توضیح مفهوم ظرفیت پکیج، عوامل موثر بر آن و فرمول محاسبه ظرفیت پکیج پرداختیم. علاوه بر استفاده از این مطالب می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان خرید پکیج از تیم مشاورین فروش دماکالا با ما تماس بگیرید.

 

دسته بندی خدمات دماکالا

تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.