فرق پمپ آب نیم اسب با یک اسب چیست؟

پمپ آب خانگی نیم اسب و یک اسب هر دو از جمله کاربردی ترین و پر فروش ترین پمپ آب های خانگی هستند. اما فرق پمپ آب نیم اسب با یک اسب چیست؟ یکی از مواردی که هنگام انتخاب و خرید پمپ آب باید به آن توجه داشته باشید و در مقاله راهنمای خرید پمپ آب خانگی مجله دماکالا هم به آن اشاره شده، توان یا ظرفیت پمپ آب است که با واحد اسب بخار محاسبه می شود.

در این مقاله با پمپ آب نیم اسب و یک اسب آشنا می شویم و به این سوال پر تکرار پاسخ می دهیم که: پمپ آب نیم اسب و یک اسب چه تفاوتی با هم دارند؟ کاربرد، مزایا و معایب هر یک چیست و بهتر است کدام را انتخاب کنیم؟

پمپ آب نیم اسب یعنی چه؟

اگر قصد خرید پمپ آب را داشته باشید احتمالا با اصطلاحاتی مثل پمپ آب نیم اسب و پمپ آب یک اسب مواجه شده اید. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که اسب چه ربطی به پمپ آب دارد؟ نیم اسب یعنی چه؟ پمپ آب خوب باید چند اسب باشد؟

وقتی می گوییم پمپ آب نیم اسب، منظورمان از کلمه اسب همان اسب بخار است. اسب بخار واحدی است برای سنجش توان موتور. یعنی پمپ آب نیم اسب پمپ آبی است که دارای توان 0.5 اسب بخار است و پمپ آب یک اسب پمپ آبی است که توان موتور آن 1 اسب بخار است.

طبیعتا هر چه عدد توان بیشتر باشد، قدرت پمپ آب بیشتر است. اینجا به یکی از تفاوت های میان پمپ آب نیم اسب و یک اسب رسیدیم: توان پمپ آب یک اسب دو برابر نیم اسب است.

توان اسب بخار پمپ

توان پمپ آب یکی از فاکتور های مهمی است که هنگام خرید پمپ باید به آن توجه داشته باشید. توان پمپ به ما نشان می دهد که پمپ چه میزان نیروی مکانیکی می تواند تولید کند. شاید این تصور اشتباه برای شما هم پیش بیاید که هر چه توان پمپ بیشتر باشد بهتر است. اما باید توجه داشته باشید که توان پمپ آب باید بر اساس ساختمان و کاربردی که شما به دنبال آن هستید انتخاب شود.

در صورتی که برای یک ساختمان با طبقات زیاد پمپ آبی بخریم که توان کمی دارد، فشار آب مورد نیاز برای همه طبقات تامین نخواهد شد. اما اگر توان بیشتر از میزان لازم باشد چه؟ در این صورت احتمال آسیب رسیدن به لوله های ساختمان و حتی ترکیدن آن ها وجود دارد. بنابراین توان پمپ آب باید با توجه به نوع ساختمان انتخاب شود.

پمپ آب یک اسب برای چه ساختمان هایی مناسب است؟

تعداد طبقات و واحد ها یکی از مهم ترین فاکتور ها در انتخاب توان پمپ آب برای ساختمان است. معمولا برای ساحتمان های زیر از پمپ آب یک اسب استفاده می شود:

  • برای ساختمان های 2 طبقه تک واحدی و چند واحدی: پمپ آب یک اسب بشقابی
  • برای ساختمانی های 3 طبقه و 4 طبقه تک واحدی: پمپ آب یک اسب جتی

پمپ آب نیم اسب تا چند طبقه جواب می دهد؟

همانطور که گفتیم توان پمپ آب نیم اسب نصف پمپ آب یک اسب است بنابراین برای ساختمان هایی که طبقات و واحد های کمتری دارند، از پمپ آب نیم اسب استفاده می شود.

عموما پمپ آب نیم اسب برای ساختمان های 1 طبقه تک واحدی و دو واحدی مناسب است و برای ساختمان های دو طبقه بهتر است از پمپ آب 1 اسب استفاده کنید. همچنین می توان از پمپ آب نیم اسب برای تقویت فشار آب در خانه های ویلایی هم استفاده کرد. در صورتی که در یک ساختمان فشار طبقات پایین مشکلی نداشته باشد اما طبقات بالا مشکل فشار داشته باشند، ساکنین می توانند برای تقویت فشار آب در طبقه خودشان از پمپ آب نیم اسب استفاده کنند. البته همیشه استفاده از پمپ آب مرکزی توصیه می شود و از این روش بیشتر در مواقعی استفاده می شود که چاره دیگری وجود نداشته باشد.

شباهت های پمپ آب یک اسب و نیم اسب

قبل از این که به تفاوت های پمپ آب یک اسب و نیم اسب بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که این دو نوع پمپ آب تا حد زیادی شبیه به هم هستند. در حقیقت شما می توانید پمپ آب با ظرفیت نیم و یک اسب بخار را در میان انواع مدل های پمپ آب پیدا کنید. شاید بین دو پمپ آب از دو برند مختلف تفاوت های زیادی وجود داشته باشد اما اگر بخواهیم دو تا پمپ آب از یک برند مثل پنتاکس را با هم مقایسه کنیم که یکی نیم اسب بخار است و دیگری یک اسب بخار، جز توان پمپ آب تفاوت خاص دیگری مشاهده نخواهیم کرد.

تفاوت پمپ آب یک اسب و نیم اسب

پمپ آب نیم اسب و یک اسب از چند جنبه با هم متفاوت هستند:

  • توان پمپ آب یک اسب بیشتر از توان پمپ آب نیم اسب است بنابراین می توان گفت یکی از مهم ترین فرق های پمپ نیم اسب و یک اسب، در قدرت آن ها است.
  • قیمت پمپ آب نیم اسب نسبت به یک اسب پایین تر است
  • عموما پمپ آب یک اسب نسبت به پمپ نیم اسب اندازه بزرگتری دارد و فضای بیشتری را اشغال می کند
  • کاربرد پمپ آب نیم اسب و یک اسب متفاوت است. همانطور که اشاره کردیم برای ساختمان ها ی یک طبقه از پمپ آب نیم اسب بخار استفاده می شود.
  • هد و دبی پمپ آب یک اسب نسبت به پمپ آب نیم اسب بیشتر است.
  • پمپ آب یک اسب مدل های مختلف جتی، بشقابی و … دارد اما پمپ آب نیم اسب فقط در یک مدل معمولی تولید می شود.
  • مصرف برق در پمپ آب نیم اسب کمتر از پمپ آب یک اسب است

بهترین برند پمپ آب خانگی نیم اسب و یک اسب

پمپ آب نیم اسب و یک اسب توسط کمپانی های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. از جمله بهترین کارخانه های تولید کننده پمپ آب خانگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پمپ آب ایتالیایی یک اسب و نیم اسب

پمپ آب ایتالیایی شناخته شده ترین، محبوب ترین و گران قیمت ترین پمپ آب در بازار است. برند های ایتالیایی از جمله محبوب ترین برند های تولید کننده پمپ آب هستند که در ایران و سایر کشور ها طرفداران زیادی دارند. در صورتی که به دنبال بهترین برند پمپ آب هستید و کیفیت برای شما مهم تر از قیمت است، پمپ آب ایتالیایی به شما پیشنهاد می شود.

از جمله برند های تولید کننده پمپ آب ایتالیایی یک اسب و نیم اسب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پمپ آب ایرانی یک اسب و نیم اسب

شرکت های ایرانی زیادی در زمینه تولید پمپ آب یک اسب و نیم اسب فعالیت می کنند و در سال های اخیر موفق شده اند انواع پمپ آب خانگی را با کیفیت مطلوب به بازار عرضه کنند. قیمت مناسب و کیفیت خوب از جمله ویژگی های برجسته پمپ آب ایرانی هستند که باعث شده بسیاری از مشتریان به خرید پمپ آب نیم اسب و یک اسب ایرانی تمایل پیدا کنند.

از جمله برند های ایرانی تولید کننده پمپ آب نیم اسب و یک اسب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پمپ آب چینی یک اسب و نیم اسب

پمپ های آب چینی موجود در بازار به دو دسته درجه دو و درجه یک تقسیم می شوند. در پمپ آب درجه دو از سیم پیچ آلومینیومی استفاده می شود، قیمت کمتری دارند و طبیعتا عمر مفید آن ها پایین تر است. اگر استفاده شما از پمپ آب کم است، مثلا در هفته فقط چند روز منزل هستید، یا برای ویلای شمال قصد خرید پمپ دارید، یا قیمت برای شما مهم است، این نوع پمپ آب ها پیشنهاد می شود.

برند های زیر تولید کننده پمپ آب نیم اسب و یک اسب چینی درجه دو هستند:

  • پمپ آب وایز
  • پمپ آب استلا
  • پمپ آب مکس
  • پمپ آب ناتالی
  • پمپ آب پمپیش

اگر به دنبال پمپ آب با دوام و با کیفیت چینی هستید، بهتر است از پمپ آب های درجه یک چینی استفاده کنید. این پمپ آب ها دارای سیم پیج مسی و شفت استیل ضد زنگ هستند.

برند های زیر تولید کننده پمپ آب نیم اسب و یک اسب چینی درجه یک هستند:

  • پمپ آب استریم
  • پمپ آب دلتا
  • پمپ آب ایکار
  • پمپ آب ایتالینا
  • پمپ وروما
  • پمپ آب سی پمپ

قیمت پمپ آب نیم اسب و یک اسب

پمپ آب نیم اسب و یک اسب دو تا از پرفروش ترین پمپ آب ها در فروشگاه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی دماکالا هستند. در این مقاله به بررسی فرق پمپ آب نیم اسب با یک اسب پرداختیم و بهترین برند های پمپ آب خانگی یک اسب و نیم اسب ایرانی، ایتالیایی و چینی را بررسی کردیم.

در صورتی که قصد خرید پمپ آب داشته باشید، یکی از فاکتور های مهمی که باید در نظر داشته باشید، قیمت پمپ آب است. قیمت پمپ آب نیم اسب و یک اسب در سایت فروشگاه دماکالا موجود است. شما می توانید لیست قیمت پمپ آب خانگی را از دماکالا تهیه کنید. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان خرید پمپ آب با تیم فروش دماکالا تماس بگیرید.

دسته بندی خدمات دماکالا

تعمیر داکت اسپلیت
تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.