تفاوت داکت اسپلیت و VRF

انتخاب مناسب ترین سیستم تهویه مطبوع یکی از تصمیمات بسیار مهم است که باید حتما با مشورت کارشناسان و کسب اطلاعات کامل درباره هر سیستم و مزایا و معایب آن انجام شود. داکت اسپلیت  و VRF هر دو از سیستم های تهویه مطبوع پر کاربرد در انواع پروژه های ساختمانی هستند. در این مقاله قصد داریم با مقایسه این دو سیستم از جنبه های مختلف به تفاوت داکت اسپلیت و VRF بپردازیم و ببینیم کدام سیستم مناسب تر است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره داکت اسپلیت و VRF و تفاوت های این دو سیستم تا پایان این مقاله همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان انتخاب و خرید سیستم های تهویه مطبوع می توانید با تیم کارشناسان دماکالا تماس بگیرید.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یکی از سیستم های تهویه مطبوع است که زیر مجموعه کولر گازی ها محسوب می شود و شباهت زیادی به اسپلیت دیواری دارد. در حقیقت مکانیسم کار همه کولر گازی ها یکسان است و همه از سیکل تبرید برای خنک کردن هوا استفاده می کنند و تفاوت بین داکت اسپلیت و سایر کولر گازی ها در ساختار و شکل آن ها است.

داکت اسپلیت مثل اسپلیت دیواری از دو یونیت خارجی  و داخلی تشکیل می شود. یونیت خارجی یا کندانسور داکت اسپلیت خارج از آپارتمان نصب می شود و یونیت داخلی در سقف کاذب به صورت توکار نصب می شود و پنهان است. این یونیت داخلی یا هواساز مشابه همان اسپلیت دیواری است با این تفاوت که به جای روی دیوار، داخل سقف نصب می شود.

سیستم داکت اسپلیت مستلزم کانال کشی سقفی است. این کانال کشی هم داخل سقف کاذب انجام می شود و منعطف است یعنی شما می توانید برای سالن ها و اتاق های مختلف، کانال کشی را انجام دهید. انتهای هر کانال یک دریچه نصب می شود. هوای تهویه شده از یونیت داخلی وارد این کانال ها شده و از طریق دریچه ها در فضای خانه توزیع  می شود.

سیستم داکت اسپلیت این اجازه را به شما می دهد که به جای خرید چندین پنل، با کانال کشی هوای تهویه شده را به اتاق های مختلف برسانید. در حالی که در سیستمی مثل اسپلیت دیواری باید برای هر اتاق یک پنل جداگانه تهیه شود.

نحوه کار داکت اسپلیت

همانطور که گفتیم داکت اسپلیت مثل سایر کولر گازی ها برای خنک کردن هوا از سیکل تبرید استفاده می کند. گاز مبرد به کار رفته در داکت اسپلیت ابتدا در کمپرسور (که داخل یونیت خارجی نصب شده) متراکم می شود و به شکل مایع در می آید. این مایع سرد از یونیت خارجی به سمت یونیت داخلی جریان می یابد. اتصال بین این دو یونیت از طریق لوله مسی انجام می شود.

مایع مبرد در یونیت داخلی از لوله مویین عبور می کند که باعث کاهش فشار مایع می شود. در مرحله بعد مایع سرد که فشار آن کاهش یافته به اواپراتور وارد می شود و در این قسمت گرما را از هوای اتاق جذب می کند تا دوباره به گاز تبدیل شود. زمانی که مایع مبرد به حالت گاز درآمد دوباره به سمت یونیت خارجی رفته و وارد کمپرسور می شود تا این سیکل مجددا تکرار شود.

مزایای داکت اسپلیت

  • قیمت مناسب
  • تامین هوای تازه
  • امکان خرید داکت اسپلیت اینورتر
  • فیلتر تصفیه هوا
  • جایگزین برای چندین اسپلیت دیواری
  • کاهش رطوبت هوا

معایب داکت اسپلیت

  • عدم وجود امکان کنترل مستقل دما و منطقه بندی
  • مصرف برق بالا

VRF چیست؟

VRF یکی از سیستم های تهویه مطبوع جدید و هوشمند است که استفاده از آن در همه کشور های جهان رو به افزایش می رود. کلمه VRF مخفف عبارت  Variable Refrigerant Flow به معنای جریان متغیر مبرد است. به این معنی که در VRF جریان مبرد قابل کنترل است. این دستگاه هم مثل داکت اسپلیت برای خنک کردن هوا از سیکل تبرید استفاده می کند اما تفاوت هایی با داکت اسپلیت دارد که مهم ترین آن ها هوشمند تر بودن VRF نسبت به سیستم داکت اسپلیت است.

در سیستم VRF از کمپرسور های روتاری و اسکرال استفاده می شود و همه آن ها اینورتر هستند. کم مصرف بودن یکی از مزایای این سیستم ها است. در بعضی از مدل های VRF از چند کمپرسور استفاده می شود.

نحوه کار VRF

VRF چیست؟

سیستم VRF برخلاف داکت اسپلیت از نوع کانالی نیست و به یک یونیت داخلی محدود نمی شود. در سیستم VRF شما می توانید از چند یونیت داخلی استفاده کنید و این یونیت ها می توانند با هم متفاوت باشند. مثلا از نوع دیواری، کاستی، زمینی و … . حتی ظرفیت هر یونیت هم می تواند متفاوت باشد.

در این سیستم همه یونیت های داخلی به یک یونیت خارجی مشترک متصل هستند. این یونیت خارجی شامل کندانسور و کمپرسور است و یونیت های داخلی هوارسان هستند و شامل فن دمنده، اواپراتور هوایی و شیر انبساط هستند.

شاید شبیه ترین دستگاهی که به VRF وجود دارد کولر گازی های چند پنلی باشند که قبل از VRF در بازار موجود بود. یکی از ویژگی ها بسیار مهم و کاربردی سیستم VRF، امکان تامین همزمان گرمایش و سرمایش در یک ساختمان است. یعنی همزمان که در یک اتاق سیستم VRF کار سرمایش را انجام می دهد، می تواند در اتاق دیگر روی حالت گرمایش کار کند. این ویژگی باعث شده که بسیاری از مراکز بزرگ اداری و تجاری و حتی هتل های بین المللی برای تهویه مطبوع از VRF استفاده کنند.

مزایای VRF

  • صدای بسیار کم
  • بدون نیاز به مصرف آب
  • حذف موتور خانه
  • کارایی در انواع شرایط اقلیمی و آب و هوایی
  • کنترل هوشمند دما
  • اشغال فضای کم برای یونیت های داخلی و خارجی
  • مصرف برق پایین
  • بازه دمایی گسترده
  • استفاده از کمپرسور اینورتر

معایب VRF

  • قیمت بالا (تقریبا دو برابر داکت اسپلیت)
  • نصب و راه اندازی نیازمند افراد متخصص است
  • پر هزینه بودن تعمیرات و سرویس دستگاه
  • ضعیف بودن گرمایش نسبت به سرمایش

مقایسه داکت اسپلیت و VRF

VRF

تا اینجا به بررسی دو سیستم داکت اسپلیت و VRF پرداختیم و با ویژگی های هر یک از این دو سیستم آشنا شدیم. در ادامه این دو سیستم تهویه مطبوع را از جنبه های مختلف مورد مقایسه و ارزیابی قرار خواهیم داد. به طور خلاصه چند مورد از تفاوت های داکت اسپلیت با VRF عبارتند از:

  • داکت اسپلیت امکان کنترل مستقل دما را ندارد در حالی که با VRF می توانید دمای هر یونیت را به صورت مستقل تنظیم کنید
  • هر دو سیستم داکت اسپلیت و VRF امکان استفاده از کویل آب گرم را دارند. درباره تفاوت گرمایش در داکت اسپلیت و VRF در ادامه بیشتر توضیح م یدهیم
  • در VRF از کمپرسور اینورتر استفاده می شود. داکت اسپلیت ها هم نوع معمولی و هم نوع اینورتر دارند که نوع اینورتر کم مصرف تر است.
  • داکت اسپلیت فقط یک یونیت داخلی دارد. البته در صورت نیاز می توان در یک ساختمان از دو یا چند سیستم داکت اسپلیت استفاده کرد که هر یک یونیت داخلی خودشان را دارند. در حالی که VRF می تواند چندین یونیت داخلی از انواع مختلف داشته باشد
  • VRF قابلیت سرمایش و گرمایش همزمان را دارد یعنی می توانید از یک یونیت برای سرمایش و از دیگری برای گرمایش به صورت همزمان استفاده کنید در حالی که داکت اسپلیت این امکان را ندارد و دمای یکسان را در سراسر ساختمان پخش می کند.
  • قیمت VRF نسبت به سیستم داکت اسپلیت بالاتر است و همین مورد یکی از موانع بزرگ استفاده از این سیستم در بسیاری از ساختمان ها است.
  • هزینه اجرای VRF نیز نسبت به داکت اسپلیت بیشتر است.
  • مصرف برق داکت اسپلیت بالاتر از VRF است.

تفاوت قیمت داکت اسپلیت با VRF

قیمت تمام شده برای اجرای سیستم VRF تقریبا دو برابر داکت اسپلیت و اسپلیت است. بالاتر بودن قیمت وی آر اف نسبت به داکت اسپلیت چند دلیل دارد. اولین دلیل آن جدیدتر و پیچیده تر بودن سیستم VRF است. در VRF از تکنولوژی های پیشرفته تر و پیچیده تری استفاده شده که باعث می شود قیمت تمام شده دستگاه افزایش یابد. از طرف دیگر، همه VRF ها در بازار ایران وارداتی هستند و تولید کنندگان داخلی هنوز به سمت تولید دستگاه های VRF حرکت نکرده اند.

تفاوت مصرف برق داکت اسپلیت با VRF

با وجودی که هر دو سیستم داکت اسپلیت و VRF بر مبنای سیکل تبرید کار می کنند، اما مصرف انرژی آن ها با یکدیگر متفاوت است. یکی از ایرادات داکت اسپلیت مصرف برق بالای آن است اما VRF این مشکل را ندارد. علت مصرف کمتر برق در VRF این است که میزان گاز مبرد بر اساس نیاز مصرف کننده به صورت هوشمند و خودکار کنترل می شود و در حدی حفظ می شود که کمترین برق را مصرف کند. در حالی که گاز مبرد در داکت اسپلیت به صورت ثابت در جریان است.

تفاوت داکت اسپلیت با VRF از نظر گرمایش

هر دو سیستم داکت اسپلیت و VRF قابلیت گرمایشی دارند. بعضی از داکت اسپلیت ها این قابلیت را دارند که آن ها را روی تنظیمات گرمایشی روشن کنید. در این حالت کمپرسور دستگاه کار می کند و با مصرف برق هوای ساختمان را گرم می کند. اکثر داکت اسپلیت ها این امکان را هم به شما می دهند که با نصب کویل آب گرم، شبیه به فن کوئل بدون روشن شدن کمپرسور، هوا را با آب گرم تامین شده از بویلر یا پکیج گرم کنید. حالت دوم مصرف برق بسیار پایین تری دارد.

در VRF هم می توانید از همین سیستم استفاده کنید. به این صورت که یک کویل آب گرم در یونیت داخلی VRF نصب می شود. این کویل آب گرم به موتورخانه یا پکیج متصل می شود. در فصل زمستان به جای ورود گاز مبرد به یونیت داخلی، آب گرم وارد این یونیت می شود و بدون دخالت کمپرسور، فقط با کار کردن یونیت داخلی، هوای محیط گرم می شود.

تفاوت داکت اسپلیت با VRF از نظر نصب و اجرا

نصب هر دو سیستم VRF و داکت اسپلیت کاری تخصصی است و باید توسط کارشناسان انجام شود. اما اگر بخواهیم بین نصب و اجرای این دو سیستم مقایسه انجام دهیم، می بینیم که نصب VRF سخت تر، پیچیده ت رو پر هزینه تر است. اجرای لوله کشی مسی سیستم VRF پیچیده تر است و حتما باید بر اساس استاندارد های شرکت سازنده انجام شود. البته داکت اسپلیت هم از نظر نصب و اجرا، کانال کشی و لوله کشی پیچیدگی های خاص خودش را دارد.

تفاوت داکت اسپلیت با VRF از نظر کانال کشی

داکت اسپلیت همانطور که از نامش پیداست یک سیستم کانالی است و برای نصب آن حتما باید کانال کشی انجام شود (داکت به معنای کانال). اما VRF نیازی به کانال کشی ندارد بلکه برای هر قسمت آپارتمان یک یونیت داخلی جداگانه نصب می شود. کانال کشی از نظر مخفی بودن بهتر است اما ایراد آن این است که به شما اجازه نمی دهد دمای هر قسمت را به صورت دلخواه تنظیم کنید و در کل فضای آپارتمان دمای یکنواختی ایجاد می کند.

در حالی که در سیستم VRF یونیت های داخلی متعددی نصب می شود که شما می توانید دمای هر یک را به میزان دلخواه کنترل کنید.

تفاوت داکت اسپلیت با VRF از نظر مرکزی بودن

سیستم VRF یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی است. یعنی یونیت خارجی که بیرون از فضای ساختمان و معمولا روی پشت بام ساختمان نصب می شود به چندین فن کویل در واحد ها و قسمت های مختلف ساختمان وصل می شود. در حالی که داکت اسپلیت و سایر کولر گازی ها مرکزی نیستند و برای هر بخش باید یک واحد جداگانه تعبیه شود.

تفاوت داکت اسپلیت با VRF از نظر هزینه اجرا

همانطور که اشاره کردیم هزینه نصب و اجرای VRF بیشتر از هزینه نصب و اجرای داکت اسپلیت است. علت آن هم لوله کشی پیچیده و تخصصی این سیستم است که نیازمند محاسبات دقیق و رعایت استاندارد های لازم است. با وجودی که هزینه نصب و اجرای داکت اسپلیت هم کم نیست، اما نسبت به VRF پایین تر است.

تفاوت داکت اسپلیت با VRF؛ کدام بهتر است؟

در این مقاله به بررسی تفاوت های VRF و داکت اسپلیت پرداختیم و این دو سیستم را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دادیم. این که کدام بهتر است و کدامیک برای شما مناسب تر است، به پروژه شما بستگی دارد. معمولا برای پروژه های بزرگی که مستلزم استفاده از یونیت های داخلی زیادی هستند، VRF انتخاب بهتری است. برای انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب حتما باید از کارشناسان و متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

شما می توانید سوالات خود را درباره سیستم VRF و داکت اسپلیت از کارشناسان فروشگاه دماکالا بپرسید و مشاوره رایگان انتخاب و خرید تجهیزات تهویه مطبوع را از ما دریافت کنید. فروشگاه دماکالا با بیش از ده سال سابقه فعالیت در حوزه فروش و ارائه خدمات پس از فروش انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

 

 

 

دسته بندی خدمات دماکالا

تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.