انواع داکت اسپلیت

انواع داکت اسپلیت

ما فصل تابستان تصمیم گرفتیم یک کولرگازی را بخریم. قبل از خرید درباره انواع کولرگازی جستجو کردم و به فروشگا­ه­های مختلفی سر زدم. در حین جستجو و کسب اطلاعات به وسیله­ای گرمایشی سرمایشی به نام داکت اسپلیت برخورد کردم. اینکه وسیله­ای هم‌زمان از قابلیت گرمایش و سرمایش برخوردار باشد و جاگیر هم نباشد برای من ایده آل و کاربردی بود. الان داکت اسپلیت به جزئی از وسیله­های زندگی­مان تبدیل‌شده است. پیشنهاد می­کنم اگر علاقه‌مند هستید درباره انواع داکت اسپلیت، کارکرد و قیمت آن بیشتر بدانید با من همراه شوید.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت یک سیستم تهویه مطبوع است که قابلیت خنک کردن و افزایش دما را دارد. این دستگاه یک وسیله کاربردی برای تمام فصول سال است و در فصول سرد و گرم می­توان از آن استفاده کرد.

داکت اسپلیت مشابه کولرگازی است، در کولرگازی پانل کولر بر روی دیوار نصب می­شود و قابل‌مشاهده است اما در داکت اسپلیت یک یونولیت داخلی توکار برای گنجاندن تجهیزات تعبیه‌شده است و فقط یک دریچه برای تهویه هوای سرد و گرم در داخل اتاق در نظر گرفته می­شود.

داکت اسپلیت چه کاربردی دارد؟

داکت اسپلیت یا کانال تقسیم قابلیت تولید سرما و گرما را دارد و یک وسیله تهویه هوای همه‌فن‌حریف محسوب می­شود. داکت اسپلیت را می­توان در سقف­های کاذب قرار داد و امروزه استفاده از آن در ساختمان­ها با کاربری­های گوناگون رایج شده است.

داکت اسپلیت چگونه کار می­کند؟

داکت اسپلیت از پنج قسمت یونیت داخلی، یونیت خارجی، لوله‌های مسی، کانال و دریچه‌ها تشکیل‌شده است. برای آشنایی با عملکرد دستگاه ابتدا بهتر است با هرکدام از این اجزا آشنا ­شویم

یونیت خارجی یا کندانسور شامل تجهیزاتی همچون کمپرسور و گاز مبرد است محل قرارگیری این یونیت در فضای بیرونی ساختمان است.

یونیت داخلی یا هواساز در فضای داخلی ساختمان و زیر سقف کاذب قرار می­گیرد.

اتصال بین دو بخش یونیت داخلی و یونیت خارجی با استفاده از لوله مسی امکان­پذیر است.

کانال برای انتقال هوا از یونیت داخلی به بخش­های مختلف محیط ساختمان کاربرد دارد.

دریچه داکت اسپلیت در قسمت انتهایی سیستم هوا رسانی نصب می­شود و برای دسترسی نصاب و تعمیرکار کاربرد دارد.

در حالت سرمایش  گاز مبرد هوای گرم محیط را جذب کرده و سپس از طریق یونیت داخلی خنک می­شود در انتها از طریق لوله مسی به شیر انبساطی و سپس به کویل یونیت داخلی منتقل می­شود این کار باعث خنک شدن لوله­های کویل خواهد شد. این فرآیند تا زمانی ادامه می­یابد که دمای محیط به دمای تنظیم‌شده در ترموستات برسد و یونیت خارجی قطع شود.

در حالت گرمایش گاز در یونیت خارجی گرم می­شود سپس از طریق لوله­های مسی به کویل تعبیه‌شده در یونیت داخلی منتقل می­شود. این هوا موجب گرم شدن یونیت داخلی می­شود و از طریق کانال­ها وارد محیط خواهد شد. این فرآیند تا زمانی ادامه می­یابد که دمای محیط به دمای تنظیم‌شده در ترموستات برسد.

استفاده از داکت اسپلیت چه مزایایی دارد؟
  •       کانال­های انتقال هوا جریان هوای سرد و گرم را به‌صورت متوازن در محیط­های تهویه شونده منتقل می­کنند.
  •       داکت اسپلیت قابلیت تأمین هوای تازه از محیط بیرون را دارد. به هوایی که از محیط بیرون وارد ساختمان می­شود هوای تازه می­گویند.
  •       فیلتر تعبیه‌شده در دستگاه داکت اسپلیتر قابلیت تصفیه هوا را دارد و هوای بازگشتی از این فیلتر عبور می­کند و به‌صورت سالم به محیط برمی­گردد. معمولاً این فیلتر قابل شستشو هستند و هزینه جانبی برای تعویض به کاربر تحمیل نمی­کنند.
  •       امکان افزودن کانال برگشت هوا در پشت دستگاه داکت اسپلیت وجود دارد. این کانال با مکش هوا از کف محیط باعث تهویه بهتر و دمای یکدست محیط می­شود.
  •       اگر داکت اسپلیت از قابلیت گرمایش یا هیت پمپ برخوردار نباشد توسط کویل‌های آبگرم تعبیه‌شده در دستگاه می­توان گرمایش را تأمین کرد. آب گرم در این حالت توسط موتورخانه یا پکیج‌های دیواری تأمین می­شود.
  •       برای گرمایش داکت اسپلیت می­توان از گاز شهری به‌جای برق استفاده کرد و هزینه انرژی مصرفی دستگاه کاهش می­یابد.
استفاده از داکت اسپلیت چه معایبی دارد؟
  •       در صورت استفاده از یک دستگاه برای کل محیط، دمای تمامی قست­های ساختمان هم‌دما می­شود و امکان کم‌وزیاد کردن دمای هر بخش به‌صورت مجزا وجود ندارد. همچنین در اتاق­های خالی انرژی به هدر می­رود.
  •       برای مکش هوا به داخل دستگاه، فنی تعبیه‌شده است که در هنگام روشن بودن باعث ایجاد صدای نسبتاً بلندی می­شود.
  •       نصب داکت اسپلیت به خاطر مواردی همچون نصب کویل آبگرم، برزنت، دریچه بازدید و رفت هوا، دریچه برگشت و … نسبت به کولرگازی سخت­تر و نیازمند دانش فنی­تری است.
  •       داکت اسپلیت در حالت گرمایش میزان برق مصرفی نسبتاً زیادی دارد.

انواع داکت اسپلیت

داکت اسپلیت­ها با توجه به کارکرد کمپرسور به دو نوع عمده تقسیم می­شوند:

داکت اسپلیت دور ثابت

کمپرسور این داکت اسپلیت با دور ثابتی کار می­کند و برای سرمایش همواره میزان ثابتی برق مصرف می­کند. فرض کنید دمای اتاق 40 درجه است و بخواهیم با استفاده از داکت اسپلیت دمای آن را به 25 درجه برسانیم. کمپرسور با میزان ثابتی از مصرف انرژی برق(مثلاً 15 آمپر) روشن‌شده و پس‌ازاینکه دمای محیط به 25 درجه رسید خاموش می­شود. چنانچه دمای محیط دوباره بالا برود دوباره روشن‌شده و همان میزان انرژی برق را مصرف می­کند.

داکت اسپلیت اینورتر (Inverter)

میزان برق مصرفی داکت اسپلیت اینورتر متناسب با میزان سرمایش تولیدشده یا اختلاف دمای محیط و ترموستات روی دستگاه است. بار دیگر فرض کنید دمای اتاق 40 درجه است و بخواهیم با استفاده از داکت اسپلیت دمای آن را به 25 درجه برسانیم. زمانی که دستگاه را روشن می­کنیم، داکت اسپلیت اینورتر متناسب با میزان سرمایش تولیدی­اش یا اختلاف دمای محیط و ترموستات برق مصرف می‌کند. برای مثال اگر بخواهیم دمای اتاق را از ۳۰ درجه به ۲۵ درجه برسانیم  کمپرسور مصرف برق را شروع می­کند تا دمای اتاق را به دمای تنظیم‌شده روی ترموستات برساند (مثلاً از 5 آمپر شروع می­کند تا به 15 آمپر برسد.) هرچقدر دمای اتاق به دمای موردنظر ما نزدیک می­شود ترموستات با دور کمتری کار می­کند و درنتیجه میزان برق کمتری مصرف می­کند.

برای خرید داکت اسپلیت باید به چه مواردی توجه کرد؟

  •       بر اساس مساحت و نوع فضای موردنظر دستگاه با ظرفیت گرمایشی و سرمایشی متناسب خریداری شود.
  •       نوع کمپرسور را در زمان خرید حتماً در نظر بگیرید. اسپلیت­های اینورتر میزان برق کمتری مصرف می­کنند و از لحاظ تنظیم دما و کاهش صدا بهتر عمل می­کنند.
  •       باید بر اساس ارتفاع سقف کاذب و نحوه توزیع هوا، نوع کانال مناسب را انتخاب کنید. کانال­های مختلفی مانند کانال فلکسی، کانال گالوانیزه، کانال پلاستیکی در بازار وجود دارند.
  •       هرچقدر صدای درج‌شده در دفترچه مشخصات دستگاه که بر اساس  dBسنجیده می­شود کمتر باشد صدای دستگاه کمتر است

انواع برند داکت اسپلیت

داکت اسپلیت­ها توسط شرکت­های مختلف تولید و روانه بازار می­شوند.

انواع داکت اسپلیت ایرانی

داکت اسپلیت­های ایرانی توسط برندهای مختلف تولید می­شوند و با کارکرد و قیمت متنوع وارد بازار می­شوند. از برندهای رایج ایرانی می­توان به ایران رادیاتور، جی پلاس، داکتینو، وست کول و کیسان اشاره کرد.

انواع داکت اسپلیت خارجی

از برندهای خارجی داکت اسپلیت می­توان ال­جی، گرین، اُجنرال، سامسونگ، هایسنس، میدیا، گری، لوگرانو را نام برد که دستگاه­هایی باکیفیت و قیمت­ متنوع را به بازار عرضه می­کنند.

انواع داکت اسپلیت سامسونگ

شرکت سامسونگ در تولید و عرضه انواع داکت اسپلیت باکیفیت و متنوع یکی از بهترین برندهای شناخته‌شده است. این شرکت با بهره­گیری از دانش و فناوری روز دنیا، سیستم­های تهویه مطبوع را با طراحی زیبا و مصرف انرژی پایین و منطبق بر استانداردهای جهانی را در مدل­های مختلف تولید و روانه بازار کرده است. محصولات این شرکت در دو نوع اینورتر و دور ثابت در مدل­های مختلف تولید می­شوند. قیمت دستگاه­های تولیدی سامسونگ با توجه به مشخصات فنی و مدلشان متفاوت هستند.

انواع داکت اسپلیت هایسنس

شرکت هایسنس چین درزمینهٔ تولید و عرضه سیستم تهیه متبوع یکی از برندهای شناخته‌شده است. این شرکت داکت اسپلیت­ها را در مدل و ظرفیت­های متنوعی تولید و روانه بازار می­کند. قیمت محصولات تولیدی این شرکت بر اساس نوع، مدل و ظرفیت متغیر هستند.

انواع داکت اسپلیت میدیا

داکت اسپلیت میدیا توسط شرکت چینی میدیا تولید و در مدل­های مختلف روانه بازار می­شود. این دستگاه­ها مطابق با استانداردهای روز دنیا، مواد اولیه مرغوب و دستگاه­های پیشرفته در انواع مختلف تولید می­شوند و نسبت به محصولات مشابه برندهای دیگر از قیمت مناسب­تری برخوردار هستند.

انواع دریچه داکت اسپلیت

دریچه داکت اسپلیت به­منظور سرویس و چکاپ، تعمیر و بازدید دستگاه کاربرد دارد و مشخص‌کننده محل قرارگیری تجهیزات دستگاه است. این دریچه با توجه به مواد اولیه­ای که در ساخت آن به‌کاررفته است انواع مختلفی دارد.

دریچه داکت اسپلیت چوبی

این دریچه از انواع چوب یا MDF در انواع طرح و رنگ­های مختلف ساخته می­شود. این نوع از دریچه­ها نسبت به سایر دریچه­ها در برابر ضربه، رطوبت و حشرات مقاومت کمتری دارند.

دریچه اسپلیت آلومینیومی

این دریچه از آلومینیوم ساخته می­شود و در برابر فرسایش و رطوبت مقاوم است و وزن کمتری دارد.

دریچه داکت اسپلیت گالوانیزه

این دریچه  از گالوانیزه یا آهن ساخته می­شود و در برابر ضربه مقاوم است.

دریچه داکت اسپلیت پلاستیکی

این دریچه با پلاستیک ABS تولید می­شود. تنوع رنگ، وزن کم، مقاومت در برابر رطوبت و فرسایش از دلایل عمده استفاده از پلاستیک به‌عنوان مواد اولیه این دریچه است.

دریچه داکت اسپلیت PVC

این دریچه با توجه به اینکه مواد اولیه آن پی‌وی‌سی است از فرسایش در برابر رطوبت در امان است و نسبت به بقیه آلیاژها وزن کمتری دارد.

تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF