آموزش معنی دکمه های کنترل کولر گازی

آموزش معنی دکمه های کنترل کولر گازی

روی کنترل کولر گازی های جدید تعداد زیادی دکمه با نام ها و نماد های متنوع می بینیم. طبیعی است که معنای تک تک دکمه های کنترل کولر گازی را ندانیم، به ویژه اگر به تازگی یک کولر گازی جدید خریده باشیم. در این مقاله با آموزش معنی دکمه های کنترل کولر گازی با دماکالا همراه باشید.

هنگام خرید کولر گازی بیشتر به ویژگی هایی مثل بی صدا بودن، قدرت و سرعت خنک کنندگی بالا، و مصرف برق آن توجه می کنیم. تنها بعد از خرید و نصب کولر گازی است که به کنترل آن توجه می کنیم و عموما با دیدن دکمه ها و نماد های ناشناخته آن، سردرگم می شویم.

هر چه بیشتر و کامل تر با دکمه های کنترل کولر گازی آشنا باشیم، بهتر می توانیم از کل پتانسیل کولر و ویژگی ها و حالات متفاوت آن استفاده کنیم.


بیشتر بخوانید : کم صدا ترین داکت اسپلیت


انواع کنترل کولر گازی

برند های داخلی و خارجی زیادی کولر گازی تولید می کنند و هر برند مدل های مختلفی از کولر گازی را دارد. کولر گازی های اجنرال، گری، ال جی، سامسونگ، جی پلاس، ایران رادیاتور، گرین، هایسنس، تک الکتریک، جنرال، اورینت، تراست و … از جمله برند های مطرح کولر گازی هستند که در بازار ایران به فروش می رسد.

هر یک از این کولر گازی ها کنترل مخصوص به خودش را دارد و این کنترل ها حداقل از نظر ظاهری با هم متفاوت هستند. به طوری که ممکن است شما در یک خانه دو کولر گازی با برند یا مدل متفاوت داشته باشید و کنترل های آن ها شباهتی با هم نداشته باشند.

اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اکثر دکمه های کنترل کولر گازی مشابه و مشترک هستند. علی رغم ظاهر متفاوت، اکثر نماد ها و دکمه های ریموت کنترل کولر گازی برند های مختلف مشترک اند و لازم نیست برای هر کولر گازی، آموزش های متفاوتی ارائه شود

 


بیشتر بخوانید : نظرات مصرف کنندگان داکت اسپلیت


معنی دکمه های کولر گازی همه برند ها

در این قسمت دکمه های مشترک بین کولر گازی همه برند ها را با هم بررسی می کنیم. این دکمه ها در اکثر کولر گازی های برند های مختلف مشترک هستند.

دکمه روشن/خاموش کولر گازی

دکمه پاور power در کنترل کولر گازی همان دکمه ای است که به کمک آن می توانید کولر گازی را روشن یا خاموش کنید. دکمه روشن خاموش کنترل کولر گازی شبیه آن چیزی است که در اکثر دستگاه های برقی مشاهده می کنید، یک خط عمودی کوچک داخل یک دایره

معنی  Auto function در کولر گازی

دکمه  Auto function در کولر گازی معمولا با حرف A و چند فلش اطراف آن مشخص می شود. این دکمه طراحی شاده تا دمای تنظیم شده توسط شما را حفظ کنید (فرقی نمی کند چه دمایی باشد). برای حفظ دما هم از عملکرد سرمایشی و هم از عملکرد گرمایشی کولر گازی استفاده می شود تا دما ثابت بماند.


بیشتر بخوانید : راهنما خرید بهترین داکت اسپلیت


حالت اسمارت کولر گازی چیست؟

در حال اسمارت هم مثل حالت Auto function کولر گازی برای حفظ دمای مشخص شده از ویژگی گرمایشی و سرمایشی استفاده می کند، سرعت فن را مطابق با دمای اتاق تنظیم کرده و در صورت نیاز کولر را روشن یا خاموش می کند.

دکمه Quiet Mode در کولر گازی

نماد حالت Quiet Mode در کنترل کولر گازی به شکل شخصی است که علامت جهانی سکوت یعنی یک انگشت روی لب ها را نگه داشته است. Quiet Mode همان حالت بی صدای کولر گازی است. با وجودی که اکثر کولر گازی ها سر و صدای زیادی ندارند اما با فعال کردن حالت Quiet Mode سر و صدای کولر گازی تا حد قابل توجهی کمتر می شود. زمانی که می خواهید موسیقی گوش دهید، کتاب بخوانید، یا خواب شبانه بهتری داشته باشید، از این حالت استفاده کنید.

معنی swing در کولر گازی

swing در کولر گازی به جهت باد و حرکت پره های داخل دریچه اسپلیت است. شما می توانید پره ها را در زاویه دلخواه خود تنظیم کنید به صورتی که باد سمت به جهتی که شما مشخص می کنید حرکت کند. همچنین می توانید کاری کنید که پره های کولر به طور مداوم حرکت کنند (بالا و پایین شوند) و باد در همه جهات بوزد.

دکمه Swing عمودی در کولر گازی


بیشتر بخوانید : مرکز تعمیرات کولرگازی در تهران


معمولا دکمه swing با چند فلش که از اسپلیت خارج می شوند مشخص می شود. Swing عمودی به معنی حرکت پره های اسپلیت به بالا و پایین است

دکمه Swing افقی در کولر گازی

دکمه Swing افقی هم شبیه Swing عمودی است اما جهت فلش ها متفاوت است. کار دکمه Swing افقی حرکت دادن پره های افقی در دریچه کولر گازی است. البته همه کولر ها این امکان را ندارند.

معنی turbo در کولر گازی

اگر می خواهید خانه سریعا خنک شود، باید از دکمه turbo در کنترل کولر گازی استفاده کنید. نام توربو معمولا روی دکمه کنترل کولر گازی نوشته می شود یا با نماد بازوی ورزشکار مشخص می شود. حالت Turbo کولر گازی معمولا اتاق را در 15 تا 20 دقیقه خنک می کند.

معنی دکمه jet cool در کولر گازی

دکمه jet cool معادل دگمه turbo است که در قسمت بالا توضیح دادیم. با زدن این دکمه کولر گازی با حداکثر قدرت کار می کند.

معنی دکمه mode در کولر گازی

دکمه مود یا mode حالت کار کولر گازی یا همان مود های کولر گازی را تغییر می دهد. معمولا بالای این دکمه در کنترل کولر گازی کلمه mode نوشته می شود. دکمه مود کولر گازی چند حالت اصلی دارد که هر بار دکمه را فشار دهید عوض می شود.

معمولا نام هر حالت روی نمایشگر کنترل یا خود اسپلیت نمایش داده می شود و شما می توانید متوجه شوید که کولر را روی کدام حالت یا mode قرار داده اید.

مود های کولر گازی

کولر گازی ها معمولا این پنج حالت را دارند:

  1. حالت Auto کولر گازی
  2. حالت fan کولر گازی
  3. حالت cool کولر گازی
  4. حالت heat کولر گازی
  5. حالت dry کولر گازی

برای انتخاب هر حالت می توانید دکمه mode را فشار دهید یا اگر حالت های مختلف روی کنترل کولر گازی شما دکمه خاص خود را دارند، دکمه مربوط به حالت مورد نظرتان را بزنید.

معنی auto در کولر گازی

کلمه auto کوتاه شده کلمه automatic یا همان اتوماتیک است. زمانی که کولر گازی را روی حالت auto قرار می دهید، کولر دمای محیط را به صورت خودکار تشخیص داده و عملکرد خود را هماهنگ با دمای محیط تنظیم می کند.

چگونه کولر گازی را روی حالت اتوماتیک قرار دهیم؟‏

برای استفاده از حالت اتوماتیک کولر گازی دکمه mode را چند بار فشار دهید تا زمانی که کلمه auto mode روی نمایشگر کنترل یا اسپلیت ظاهر شود.

حالت فن کولر گازی

حالت فن یا Fan Mode یکی از دکمه های بسیار مهم کنترل کولر گازی است که با علامت پنکه مشخص می شود. اگر نمی خواهید دمای اتاق از آنچه هست کمتر شود، می توانید از حالت فن کولر گازی برای گردش هوا بدون خنک تر شدن اتاق استفاده کنید و بنابراین برق کمتری مصرف کنید.

زمانی که حالت Fan کولر گازی را فعال می کنید، فقط فن داخلی دستگاه کار می کند و موتور کولر یا همان کندانسور خاموش است. این حالت برای فصل های بهار یا پاییز که نمی خواهیم خانه را گرم تر یا سرد تر کنیم اما می خواهیم هوا گردش داشته باشد مناسب است.

دکمه سرعت فن Fan Speed در کولر گازی

نماد سرعت فن بسیار شبیه علامت آنتن دهی در گوشی موبایل است. با این دکمه می توانید سرعت فن کولر گازی را روی حالت کم low متوسط medium یا زیاد high تنظیم کنید. کوتاه ترین خط نشان دهنده کمترین سرعت و بلند ترین خط نشان دهنده بیشترین سرعت فن کولر گازی است. برای تغییر سرعت فن کولر گازی دکمه fan speed را چند بار بزنید.

دکمه حالت cool در کولر گازی

معمولا برای دکمه cool در کنترل کولر گازی از نماد دانه برف استفاده می شود. اگر کولر گازی را روی حالت cool یا سرما قرار دهید بدون در نظر گرفتن دمای تروماستات، کولر گازی روشن خواهد ماند. این حالت برای زمانی مناسب است که می خواهیم دمای هوا را کاهش دهیم و خانه را خنک کنیم. طبیعتا تابستان فصلی است که این حالت بیشتر از همیشه کاربرد دارد.

معنی heater در کولر گازی


بیشتر بخوانید : انواع داکت اسپلیت


دکمه Heat یا Heater معولا با نماد خورشید نمایش داده می شود اما همه کولر ها این گزینه را ندارند.دکمه heat کولر گازی دقیقا برعکس دکمه cool است. وقتی کولر گازی را روی تنظیمات Heat قرار می دهید، به جای باد سرد، باد گرم از پشت کولر خارج می شود و خانه را گرم می کند. فصل مناسب برای استفاده از حالت heat کولر گازی فصل زمستان است.

چگونه کولر گازی را گرمایشی کنیم؟

برای گرمایشی کردن کولر دکمه heat که معمولا با نماد خورشید نشان داده می شود را روی کنترل کولر فشار دهید و دما را روی میزان دلخواه تنظیم کنید.

حالت dry کولر گازی چیست

دکمه حالت در کنترل کولر گازی معمولا با علامت قطره آب یا چند قطره آب داخل یک مثلث یا دایره مشخص می شود. ممکن است این دکمه را با دکمه cool اشتباه بگیرید. تنظیمات dry برای کاهش سطح رطوبت هوا در حالی که هوای خنک در خانه جریان دارد، استفاده می شود.

معنی کلمه temp در کولر گازی

temp کوتاه شده کلمه temperature به معنای دما است و دمای کولر را کم و زیاد می کند. این دکمه به شما امکان تنظیم دما را می دهد. معمولا دمای 22 تا 25 درجه مناسب ترین دما برای خانه است. دکمه temp کولر گازی معمولا دو دکمه + و – دارد که دما را کم و زیاد می کنند.

دکمه timer در کولر گازی

دکمه تایمر به شما امکان می دهد برای روشن و خاموش شدن کولر زمان تعیین کنید. زمانی که به اسپلیت تایمر می دهید، در زمان هایی که شما مشخص کرده اید روشن یا خاموش می شود.

چگونه اسپلیت را از تایمر برداریم؟

برای غیرفعال کردن تایمر اسپلیت دکمه timer را دو بار بزنید (با یک بار فشار دادن تایمر روشن می شود و با دو بار فشار دادن خاموش می شود. اگر ریموت کنترل اسپلیت شما گزینه Clear all داشته باشد، با زدن این دکمه می توانید همه تایمر ها را حذف کنید.

دکمه set در کولر گازی

بعضی کولر گازی ها دکمه ای به نام set دارند که وقتی شما تنظیمات را روی کنترل مشخص می کنید با زدن این دکمه می توانید تنظیمات جدید را روی کولر گازی خود اعمال کنید.

دکمه sleep کنترل کولر گازی

دکمه اسلیپ کولر گازی به شما امکان می دهد زمانی را تعیین کنید که در آن کولر گازی به صورت خودکار خاموش شود.

چگونه کولر گازی را ریست کنیم؟

دکمه reset کولر گازی برای ریست کردن تنظیمات کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرد. دکمه ریست کولر گازی گاهی اوقات پشت کنترل قرار می گیرد. بعضی کولر گازی ها یک حفره ریز دارند که همان دکمه ریست آن ها است و باید با یک سنجاق قفلی یا گیره کاغذ این دکمه را برای 10 ثانیه نگه دارید تا کولر گازی ریست شود.

دکمه clock در کنترل کولر گازی

کاربرد دکمه clock یا ساعت در کنترل کولر گازی تنظیم ساعت دستگاه است.

 

دکمه پلاسما در کولر گازی

دکمه پلاسما در کنترل کولر گازی برای فعال کردن تصویه هوا است. بعضی کولر گازی ها به تصفیه کننده هوا PLASMA مجهز هستند. برای فعال کردن فیلتر هوا پلاسما در کولر گازی، باید دکمه plasma در کنترل کولر گازی را بزنید. این امکان برای روز های آلوده یا زمانی که کسی در خانه دچار بیماری ویروسی شده مناسب است. فیلتر پلاسما کولر گازی باکتری ها و ویروس های موجود در هوا را از بین می برد.

معنی Eco در کولر گازی

کلمه eco مخفف کلمه economic به معنی اقتصادی است و در کولر گازی عملکرد موتور کمپرسور و فن را بهینه سازی میکند تا از کمترین انرژی ممکن برای رسیدن به دمای ایده آل استفاده شود. کار اصلی دکمه Eco در کولر گازی، بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش مصرف برق است.

دکمه Dimmer در کولر گازی

کار دکمه Dimmer در کولر گازی خاموش کردن نمایشگر روی کولر گازی است. زمانی که چراغ ها خاموش است و نور نمایشگر کولر گازی برای شما مزاحمت ایجاد می کند، می توانید با زدن دکمه Dimmer این نور را خاموش کنید.

معنی inverter در کولر گازی

کلمه اینورتر یا inverter نشان دهنده نوع خاصی از کولر است که در مقاله از کجا بفهمیم کولر گازی اینورتر است آن را به طور کامل توضیح دادیم. روی بدنه بعضی کولر های اینورتر این کلمه نوشته می شود و نشان دهنده نوع کولر است.

معنی high و low در کولر گازی

کلمه high به معنای بالا و زیاد و کلمه low به معنای پایین و کم است. معمولا هنگام تنظیم سرعت فن کولر گازی با این کلمات مواجه می شوید. اگر سرعت فن روی high گذاشته شود، فن سریعتر کار می کند و اگر روی low تنظیم شود، سرعت فن به کمترین میزان خود میرسد.

معنی دکمه های کولر گازی چیست؟

در این مقاله به معنی دکمه های کولر گازی انواع برند ها پرداختیم. اگر کولر گازی شما دکمه ای دارد که در این متن به آن اشاره ای نشده، حتما از طریق کامنت ها به ما اطلاع دهید تا هر چه زودتر معنی و کاربرد آن دکمه را به سایت اضافه کنیم. توجه داشته باشید که حتی اگر گران ترین و پیشرفته ترین کولر گازی جهان را هم بخرید اما از معنی و کاربرد دکمه های کنترل آن اطلاع نداشته باشید، نمی توانید از همه آن امکاناتی که برایشان هزینه کرده اید استفاده کنید.

مقالات مرتبط با کولرگازی

دسته بندی خدمات دماکالا

تعمیر انواع چیلر

تعمیر انواع چیلر

تعمیرات وی ار اف vrf

تعمیرات VRF

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.